آلوپسی, دسته‌بندی نشده, ریزش مو, مقالات

علت ریزش غیر طبیعی مو

ریزش غیر طبیعی مو

علت ریزش غیر طبیعی مو

به طور کلی ریزش موها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) ریزش موهای آندروژنیک (ارثی و هورمونی)

تستوسترون در بدن تحت تاثیر آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز نوع ۲ (آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز به صورت ایزوفرم 1و 2 وجود دارد که تیپ ۲ این آنزیم اهمیت بیشتری در فولیکول موی سر دارد) تبدیل به ماده شیمیایی قویتری به نام دی هیدرو تستوسترون می شود که این ماده عامل تخریب فولیکول ها می باشد و باعث جلوگیری از رشد و نمو موها می شود.
دهیدروتستوسترون با کاهش طول فاز رشد چرخه مو (آناژن) و افزایش طول فاز استراحت (تلوژن) باعث کوچک سازی فولیکول ها و تدریجاً ساخت موهای نازک تر و کوتاه تر می شود.
نهایتاً این موها به طور کامل محو می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مقدار هورمون های تستوسترون در بدن افراد طاس طبیعی بوده و فرقی با بقیه ندارد. اما آنزیم5- آلفا ردوکتاز، هورمونDHT و رسپتورهای آندروژن در بدن این افراد بیشتر است.

ریزش غیر طبیعی مو

فعالیت آنزیم 5- آلفا ردوکتاز در آقایان در مناطقی از بدن که دچار ریزش مو شده است شدید است. بر اساس ژنتیک، پیاز مو های تیپ 1 بدن (لازم به ذکر است که موهای انسان در بدن شامل دو تیپ میشود از کاسه و گردی سر به بالا تیپ1 مو و از گردی یا کاسه سر به پایین تیپ ۲ است). آقایان و خانمها به این هورمون حساس است.
تاثیرات این ماده شیمیایی روی پیاز مو با کاهش فاز رشد و فعال مو (آناژن) همراه است و مو سریعتر مراحل عمر خود را طی می‌کند به طوری که موی ضخیم کم جای خود را به موی نازک و کرکی می دهد و این پروسه آن قدر طول می کشد که در فرد ایجاد طاسی می کند. البته عوامل تغذیه‌ای و روانی هم تاثیر بسزایی در این پروسه دارد.
سیکل رویش مو در هر فردی متاثر از مقادیر هورمون های مختلف در خون او است. هورمون تیروئید باعث تسریع در رشد فولیکول های در حال استراحت می شود. استروئیدها که از روش خوراکی دریافت می شوند .برعکس باعث کاهش این سرعت رشد می شوند. البته استروئیدهایی که در درمان آسم دریافت می شوند معمولاً نقش موثری در رشد مو ندارند.
برند مزو آروما تولید کننده کوکتل های درمانی و پوستی می باشد. مزو آروما اولین بار در بولونیا تولید شد. یک تیم ایتالیایی در زمینه ی زیبایی با به کارگیری پیشرفته ترین روش های درمانی برای انواع پوست ها، کوکتل های درمانی را تولید کردند. شرکت گود برگ ارائه دهنده ی انواع کوکتل های مزو آروما برای مشکلات مو و پوستی مختلف می باشد. برای اطلاع از قیمت مزوآروما به سایت گودبرگ مراجعه کنید.
کوکتل مو مزوآروما ، ترکیبی از آنتی اکسیدانهای اصلی با مواد فعال محافظت کننده سلولی و محرکهای زیستی قادر به بهبود گردش خون و تغذیه فولیکولهای مو، با هدف فعالسازی مجدد آن است . همچنین کیفیت مو را ارتقا داده و ساختار بهتری از کراتین را تولید می کند که نه تنها آن را قویتر می نماید، بلکه نقش خود را در انعکاس اشعه های خاص نوری نشان می دهد.
برای دریافت مشاوره رایگان و خرید کوکتل مو مزوآروما به سایت گودبرگ مراجعه کنید.
استفاده از آن درافراد مبتلا به ریزش مو به دلیل درمانهای نامناسب مو بکار می رود، افرادی که مبتلا به اختلالات تغذیه ای و اندوکرین هستند که باعث تخریب مو می شود و بعنوان کمک در مورد ریزش موی ارثی نیز کاربرد دارد همچنین بعنوان یک مکمل درمان ریزش مو از نوع آلوپشی .
بیمارانی که این درمان به آنها پیشنهاد می شود کیفیت بهتر مو را تجربه می کنند، موهایشان درخشان تر شده و رنگ و شادابی موی بهتری داشته و رشد موی متراکم تری ایجاد خواهد شد. برای خرید محصولات زیبایی به سایت گودبرگ مراجعه کنید.

ب) ریزش مو های غیر آندروژنیک (غیر ارثی)

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در سایت everydayhealth ، به ریزش موهایی اطلاق می شود که جنبه غیر از ارث علت اصلی آن است و به طور کلی شامل موارد زیر است:

عوامل تغذیه ای

که ناشی از رژیم های غذایی، وعده های غذایی نامناسب و نامنظم، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و غیره می باشد. کم خونی به طور جدی بر روی رشد مو تاثیر گذار است است. افرادی که رژیم های غذایی سخت و غیر معمول می گیرند، ممکن است پس از ۶ الی ۱۰ هفته دچار ریزش موی سر شوند.
بسیاری از افراد مبتلا به الکلیسم نیز رشد موی ضعیفی دارند و حتی ممکن است دچار ریزش مو و کم مویی باشند که در واقع این امر به دلیل سوء تغذیه ناشی از نحوه نادرست رفتاری در زندگیشان است .
مواد معدنی در رشد مو نقش مهمی را ایفا می کنند. برای مثال کمبود عنصر روی در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد موهای نازک،کم پشت و ضعیف شود، در این افراد ریزش موی سر نیز دیده می‌شود.

عوامل روانی

که شامل بیماریهای عصبی، استرس ها، نگرانی ها و غیره می باشد.

عوامل فیزیکی

مثل شانه و برس کشیدن بیش از حد و نامناسب موها، تحریک و کشیدن موها و غیره .

عوامل شیمیایی

از جمله مواردی که در خانم ها باعث ریزش و آسیب مو میشود رنگ فر،مش کردن موها و استفاده از وسایل گرمایشی نظیر سشوار، اتوی مو و غیره می باشد.

ریزش غیر طبیعی مو

مصرف داروهای خاص

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها ، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای آرام بخش و اعصاب از عوامل مهم ریزش مو به حساب می آید.

دوران زایمان

در دوران بارداری خانم ها به دلیل بالا بودن سطح هورمون های زنانه دارای موهای بسیار زیبا و پوستی شاداب می شوند ولی به محض زایمان به دلیل عواملی از جمله خونریزی، دریافت داروهای بیهوشی، دوران شیردهی و از همه مهمتر کاهش شدید هورمون های زنانه به خصوص استروژن دچار ریزش مو می شوند.

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد به روش های مختلف سبب آسیب رساندن به موها می شوند. مثلاً با کاهش فعالیت تیروزیناز یا هیدروکسیلاسیون تیروزین سبب کاهش تولید ملانین و سفید شدن موها می شوند. همچنین باعث واکنش‌های پراکسیداسیون لیپیدی شده که به تخریب و عدم تعادل ساختارهای غشای سلولی در فولیکول ها و نهایتاً کاهش تولید مو و آلوپسیا منجر می‌شوند.
این مطلب را هم میتونی بخونی  تفاوت ژل و بوتاکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *