آلوپسی, ریزش مو, مقالات

علت ریزش مو در آقایان و راه های درمان آن

ریزش موی سر در آقایان

علت ریزش مو در آقایان و راه های درمان آن

 

الگوی طاسی مردانه یک بیماری ژنتیکی است که می تواند از هر دو طرف درخت ژنتیکی خانواده به ارث برسد. بنابر این اگر پدر شما موهای کاملا ضخیم داشته باشد، فکر نکنید که مطمئنا ایمن هستید. این یک بیماری ناشی از یک محصول جانبی تستسترون به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است.DHT به فولیکول های مو متصل می شود و باعث می شود که در طول زمان کوتاه شوند. این نوع ریزش مو باعث می شود که موها نازک و نازک تر شوند تا اینکه برخی از مردان قسمت جلویی سرشان کاملا طاس می شود.

طاسی مدل مردانه

بنا به تحقیقات موجود در سایت webmd ، مدل ریزش موی مردانه نوعی از ریزش موی سر متداول در بین آقایان است که معمولا از منطقه گیجگاهی آغاز شده و به صورت حرف M پیشروی می کند، همچنین در این نوع ریزش، کف سر در ناحیه تاج نیز دچار ریزش مو، ضعف و سستی می شود.
در این نوع ریزش، الگوی ریزش موی نعل اسبی در بیشتر موارد دیده شده است. در بعضی از آقایان تنها پس رفتگی ناشی از ریزش مو را در پیشانی و در محل تلاقی پوست سر و محل شروع رویش موی سر می توان دید دیگر ممکن است آنها مبتلا به طاسی در چند نقطه از تاج سر شان باشند.
موهای باقیمانده در مناطق مبتلا به ریزش ممکن است در ابتدا ضخیم و دارای رنگدانه باشند ولی به تدریج ضعیف، نازک و فاقد رنگدانه شده و سرعت رشد شان کم می شود. معمولاً ریزش موی سر در آقایان در سنین جوانی و بین ۱۶ تا ۱۹ سالگی آغاز می شود که این امر می‌تواند منجر به طاسی نسبتاً وسیعی در طول زمان شود.
ریزش موی آندروژنیک اصلی ترین فاکتور و عامل ریزش موی مدل مردانه است. این ریزش معمولاً به آندروژن ها؛ هورمون‌هایی که به وجود آورنده خصوصیات مردان هستند، نسبت داده می‌شود. سه دلیل اصلی و عمده به وجود آمدن ریزش موی آندروژنیک عبارتند از:
افزایش سن
وجود عوامل ارثی
وجود مقادیر زیادی دی هیدروکسی تستوسترون ‏(DHT، قویترین هورمون آندروژنی که در سطح فولیکول ها وجود دارد و از تستسترون درست میشود).

ریزش موی سر در آقایان

یافته های پوستی

فولیکول های ترمینال مو به فولیکول‌های ولوس مانند تبدیل می شوند.
موهای بسیار نازک و روشن ولوس مانند جایگزین موهای ترمینال میشوند (این موها کوتاه تر است و قطر کمتری دارند) به مرور زمان آتروفی بیشتر شده پوست سر براق و صاف میشود. فولیکول ها از بین می‌رود.
ابتدا موهای ناحیه تمپورال دو طرف نازک می شود که به تدریج پیشرفت کرده و ریزش موها به شکل یک حرف M پیشرفت میکند، سپس موها به صورت کانونی در ناحیه بالای سر می ریزند از بین که به از بین رفتن کل موها در مرکز سرمان گرم می شود منجر می شود.
شایع ترین علل ریزش مو به خصوص در آقایان ریزش موی ارثی ، هورمونی یا آندروژنتیک است که اغلب آقایان با درجاتی مختلف دچار این نوع ریزش مو هستند . همانطور که از نام آن پیداست، 2 فاکتور مهم هورمون آندروژن و ژنتیک نقش اصلی را در این ریزش مو ایفا می کنند.
البته این نوع ریزش مو در خانم ها نیز مشاهده می‌شود ، ولی معمولاً باعث نازک شدن و ریزش مو به صورت منتشر در سر می شود ولی در آقایان و به گونه‌ای دیگر است یعنی بعد از بلوغ و به دنبال افزایش سطح هورمونهای آندروژنی، موها نازک شده و ریزش آنها در ناحیه خط رویش مو در قسمت شقیقه ها آغاز می شود و سپس فرق سر کم پشت تر و در موارد پیشرفته نیز کل موهای سر جز کناره ها و پشت سر می ریزد. برای خرید انواع کوکتل مو به سایت گودبرگ مراجعه کنید.
هورمون تستوسترون در مردان در زمان بلوغ باعث رشد مو در بدن و صورت آنها می‌شود ولی همین هورمون در سلول های خاصی از بدن به هورمون قوی دی هیدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می شود که این کار توسط آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز صورت می گیرد و ریزش مو از آنجا آغاز می شود که این هورمون باعث ضعیف شدن فولیکول مو شده و به تدریج موها نازک تر شده و نهایتاً دیگر از آن فولیکول مویی را رشد نمیکند.
این هورمون مخرب برتمام فولیکول‌های موی سر تاثیر ندارد بلکه تنها بر فولیکول های حساس موی سر اثر میگذارد .
فیناستراید سطح DHT خون و پوست سر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و تصور می‌شود که تأثیر دارو نیز به همین خاطر باشد. مصرف 1 میلی‌گرم فیناستراید در روز باعث کاهش سطح DHT خون تا 70% شده اما سطح تستوسترون خون را تا حدود 10% افزایش می‌دهد، که البته این مقدار در محدوده نرمال قرار دارد. دارد و با مصرف این دارو در یک دوره مشخص ، افراد شاهد رشد بی نظیر موها و کلفت شدن تار های موی خود میگردند که تراکم بالای موها را نشان می دهد . کوکتل مزولایک finasteride ،موهای سر آقایان را تقویت، از ریزش م جلوگیری کرده و به رویش مو  کمک می کند. برای اطلاع از قیمت و خرید کوکتل مزولایک finasteride به سایت گودبرگ مراجعه کنید.
کوتاه کردن سیکل رشد آن ها باعث میشود موی ضخیم در فولیکول های حساس موی سر به مویی کرکی و نازک تبدیل شود و همین باعث می شود یک فولیکول قبل از رسیدن به مرحله آخر رشد به طور زودرس وارد فاز استراحت شده و رشد بیشتر آن متوقف شود و اینجاست که موهای نازک و به اصطلاح کرکی، مشاهده می شود و طاسی نیز نتیجه نهایی این تهاجم است.
برای مطالعه بیشتر درباره مهمترین علت ریزش مو و راه درمان آن به قسمت مقالات در سایت گودبرگ مراجعه کنید.

ریزش موی سر در آقایان

معمولا موهای کناره و پشت سر نسبت به این هورمون مقاوم هستند و نمیریزند و به همین دلیل است که از این موها برای انجام کاشت مو استفاده می شود.
این موها را وقتی به قسمت جلوی سر پیوند می زنند ، دیگر نمی ریزند در مردان و زنانی که ریزش موهای آنها به دلیل عامل ارثی هورمونی است مصرف برخی هورمون ها مثل هورمون هایی که در بدن سازی استفاده می‌شود مانند تستوسترون و ناندرولون میتواند ریزش موی آندروژنیک را در آنها تشدید و تسریع کند، پس چنین اشخاصی هرگز نباید از این هورمون ها استفاده کنند. شما میتوانید برای مشاوره رایگان و خرید محصولات زیبایی به سایت گودبرگ مراجعه کنید.
این مطلب را هم میتونی بخونی  کوکتل مو فیوژن و تاثیر آن بر جلوگیری از ریزش مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *