آموزشی, بارداری, نوشته ها و مقالات زنان و زایمان

چرا نازاها چند قلو به دنیا می آورند؟

Multiplication

چرا نازاها چند قلو به دنیا می آورند؟

چرا نازاها چند قلو به دنیا می آورند؟
دوقلو زایی در افراد نابارور می تواند علت های مختلف داشته باشد که در ادامه به این علت ها اشاره میشود:

1- داروهای مصرفی:

داروهایی که برای تحریک تخمک گذاری تجویز می شود به شدت باعث چند قلوزایی می شود .

2- روش IVF:

علت دیگر،روش های پیشرفته ی بارداری مانند IVF و IUI است که در این روش ها برای اینکه شانس بارداری بیشتر شود ،چندین تخمک را به رحم مادر انتقال می دهند که احتمال چند قلوزایی را افزایش می دهد.
چند قلوزایی خود یکی از عوارض بارداری محسوب می شود،از دید متخصصان زنان اقدام برای دوقلو بودن برای افراد عادی چیز خوبی به نظر نمی آید چون احتمال سقط جنین ،زایمان زودرس ،فشارخون و دیابت بارداری را افزایش می دهد و از افراد درخواست می شود که تمایلی به دو قلو یا چند قلوزایی نداشته باشند.
Causes of multiple births of infertility

Causes of multiple births of infertility

3- بالا رفتن سن مادر:

بالا رفتن سن مادر با چندقلوزایی ارتباط دارد،در این سن فعالیت تخمدان ها کم می شود و هورمون تحریک کننده فولیکول بیشتری آزاد می کند ، که افزایش سطح این هورمون نشانه از کار افتادگی تدریجی تخمک ها و کاهش میزان باروری است ،در نتیجه هر چند احتمال باردار شدن زنان مسن کمتر می شود اما اگر باردار شوند احتمال اینکه صاحب دوقلو شوند بیشتر است.

4- وراثت:

وراثت نقش مهمی را در دوقلو زایی ایفا میکند،داشتن سابقه خانوادگی در خانواده ی مادری این شانس را افزایش می دهد،درصورتی که سابقه خانوادگی پدری چندان تاثیری بر وقوع دوقلو زایی ندارد.
سهم زوجین در بروز مشکلات ناباروری یکسان است .

 

Causes of multiple births of infertility

Causes of multiple births of infertility

طبق تحقیقات وب سایت ncbi.nlm.nih زنانی که از روش‌های کمک باروری (ART) استفاده می‌کنند شانس بیشتری برای بارداری‌های چندقلویی دارند. افزایش این احتمال با توجه به نوع درمان‌های بارداری مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد. در روش لقاح آزمایشگاهی (IVF) چندین جنین در رحم قرار داده می‌شود. سایر درمان‌های دارویی مانند کلومید می‌تواند باعث تحریک رهایی چندین تخمک شود. با این حال بسیاری از درمان‌های بارداری اثری بر افزایش احتمال چندقلوزایی ندارند. حدود 25 درصد درمان‌های لقاح آزمایشگاهی به بارداری چند قلویی منجر می‌شوند. از دیگر علت‌های این امر افزایش سن باروری در زنان بوده که موجب چند قلوزایی می‌شود. تولد دوقلوها و قل‌های بیشتر یک فرآیند بارداری منحصر به فرد است که بر روی نظام خانواده، توسعه جامعه و تکوین شخصیت افراد اثرگذار می‌باشد.
آمارها نشان می‌دهد که از هر ۳۰ فرد در اروپا و یا آمریکا، یک نفر از آن‌ها دارای یک خواهر و یا برادر دو قلو می‌باشد. این نرخ در آسیا به یک نفر در ۷۰ نفر می‌رسد.
کم‌ترین نرخ شیوع چندقلوزایی در کشور هاوایی، ژاپن و تایوان بوده که حدوداً دو تا هفت نفر از هر ۱۰۰۰ نفر می‌باشد. بر اساس نتایج گزارش شده آمار چندقلوزایی به علت استفاده از تکنیک‌های کمک باروری (ART) در حال افزایش می‌باشد، در سال ۲۰۱۱ در آمریکا ۳۶ درصد تولدهای حاصل از IVF، دوقلو و ۷۸ درصد سه‌قلو بوده است. طول بارداری در انسان برای یک جنین در حدود۴۰ هفته می‌باشد. اما این زمان برای چندقلوزایی به طور متوسط کاهش می‌یابد. برای دوقلوزایی طول دوره‌ی بارداری ۳۶ هفته، برای سه‌قلوزایی ۳۲ هفته و برای چهارقلوزایی ۳۰ هفته می‌باشد. از آنجایی که تولدهای زودرس در نهایت برای سلامت کودکان عواقبی در پی دارد، تولد دوقلوها با راهکارهای خاصی نسبت به تولدهای معمول کنترل و هدایت می‌شود.
برخی چندقلوهای همسان از یک جفت استفاده می‌کنند با این حال به طور معمول در کیسه‌های آب مجزایی در رحم رشد می‌کنند. در موارد محدودی چندقلوهای همسان در یک کیسه‌ی آمنیوتیک قرار می‌گیرند. دو یا چند قلوهای غیرهمسان دارای جفت‌ها و کیسه‌های آمنیوتیک مجزایی هستند.

برای آگاهی بیشتر دربارۀ مطالب آموزشی بارداری روی این لینک کلیک کنید .

برای مشاهدۀ محصولات و ورود به سایت اصلی گودبرگ، بر روی گروه پزشکی جوان کلیک کنید .

برای تجهیز کردن مطب مامایی و زنان و زایمان می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

 

این مطلب را هم میتونی بخونی  بوتاکس زیر بغل چه کاربردی دارد

چرا نازاها چند قلو به دنیا می آورند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *