آموزشی, سایر نوشته ها, ورزشی

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

بلوبری یکی میوه‌های خوشمزه‌ای است که معمولا همه عاشق آن هستیم! خبر خوب این است که این میوه لذیذ فوایای بسیار زیادی نیز برای بدن ما دارد که می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. در حقیقت، نتایج تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف بلوبری به کاهش علائم پیری و کاهش وزن کمک می‌کند و علاوه بر این، برای پوست و مو سلامت کلی بدن ما نیز بسیار مفید است. در مقاله امروز قصد داریم شما را با ۱۱ مورد از خواص بلوبری آشنا کنیم. با جیمیتو همراه باشید!

خواص بلوبری برای پوست صورت و بدن

سلامت پوست صورت و بدن شما بسیار به سلامت کلی بدنتان مرتبط است. نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که مصرف بلوبری به شکل خوراکی می‌تواند مشکلات پوستی متعددی را برطرف کند. علاوه بر این، استفاده از بلوبری به شکل موضعی نیز می‌تواند پوست آسیب دیده و یا پوست مستعد بروز آکنه را ترمیم کند.

کاهش علائم پیری با مصرف بلوبری

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

 

وجود رادیکال‌های آزاد در پوست صورت و بدن منجر به ایجاد آسیب‌های شدید پوستی می‌شود. این مسئله نیز به خودی خود می‌تواند منجر به بروز علائم اولیه پیری پوست، از جمله ایجاد چین و چروک، خشک شدن پوست، و لکه‌های پوستی حاصل از بالا رفتن سن بشود. یکی دیگر از علائم پیر شدن پوست نیز ایجاد رگ‌های واریسی و رگ‌های تار عنکبوتی روی پوست است. رگ‌های واریسی و رگ‌های تار عنکبوتی، رگ‌های خونی‌ای هستند که به سطح پوست بدن ما بیش از حد نزدیک هستند و در نتیجه، خیلی راحت می‌توانیم آن‌ها را ببینیم. زمانی که دیواره‌‌ی رگ‌های ما تضعیف می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که پوست بدنمان دارای لکه‌هایی است.

چرا خواص بلوبری برای بهبود این شرایط موثر است؟

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

مصرف بلوبری به طور منظم می‌تواند به کاهش علائم پیری در بدن ما کمک کند. این میوه خوش طعم و مفید منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و در نتیجه، جزو غذاهای با ارزش دسته‌بندی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اکسیداسیون مولکول‌های دیگر بدن را مهار می‌کنند. اکسیداسیون، فرآیند از دست دادن الکترون‌ها در یک مولکول است که منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های بدن ما آسیب برسانند و یا حتی آن‌ها را به طور کلی از بین ببرند. آنتی اکسیدان‌ها نسبت به رادیکال‌های آزاد واکنش نشان می‌دهند و از آسیب رسیدن به سلول‌های بدن ما جلوگیری می‌کنند.

یک فنجان بلوبری می‌تواند حاوی ۱۳،۴۲۷ آنتی اکسیدان، و مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین A و C و همچنین فلاونوئیدها باشد.

فیتوکمیکال‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری به خنثی کردن عمل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این مسئله نیز به خودی خود از ایجاد آسیب بیشتر در سلول‌های بدن ما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این مواد برای تقویت رگ‌های خونی و ترمیم مویرگ‌های شکسته در بدن نیز مفید هستند.

مصرف بلوبری در جهت کاهش علائم پیری

بلوبری را می‌توان به عنوان یک جایگزین برای محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر مواد شیمیایی استفاده کرد. یک ماسک تونینگ خانگی که با استفاده از بلوبری تازه درست می‌شود، و یک بار در طول هفته روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند به طور قابل توجهی میزان آسیب‌های پوستی را کاهش دهد.

نحوه درست کردن ماسک بلوبری

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

در ابتدا بلوبری خرد شده را همراه با ماست داخل یک دستگاه مخلوط کن بریزید و این دو را کاملا با هم مخلوط کنید.
سپس ماسک را برای مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار بدهید.
در نهایت هم با استفاده از آب گرم ماسک را از روی پوست خود بشویید و صورت خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.
هرچه سن ما بالاتر می‌رود، پوست صورت و بدنمان خشک‌تر می‌شود، روی آن بیشتر چین و چروک ایجاد می‌شود، و علاوه بر این‌ها خاصیت ارتجاعی پوست نیز کم کم از بین می‌رود. این عوامل اجتناب ناپذیر هستند، اما استفاده زا بلوبری می‌تواند تا حدی آسیب‌های وارد شده به پوست که ناشی از بالا رفتن سن ما هستند را کاهش بدهند.

ماستی که در این ماسک صورت خانگی به کار برده شده است، رطوبت مورد نیاز برای پوست صورت شما را تامین می‌کند. علاوه بر این، اسید لاکتیک موجود در آن سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

خواص بلوبری و جلوگیری از بروز آکنه

 

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

 

اگر شما هم جزو ان دسته از افرادی هستید که پوستی مستعد بروز آکنه دارند، می‌توانید با استفاده از بلوبری، پوست خود را درمان کنید. بلوبری دارای غلظت بالایی از سالیسیلات‌ها است که نوعی نمک اسید سالیسیلیک هستند. اسید سالیسیلیک ماده‌ای است که به طور گسترده در محصولات موضعی که برای مبارزه با آکنه ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. توانایی این ماده برای از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، باز کردن منافذ مسدود شده، و همچنین مبارزه علیه باکتری‌ها، باعث شده است که به عنوان درمانی بسیار موثر برای آکنه به حساب بیاید.

خواص بلوبری در جهت کاهش بروز آکنه

شما می‌توانید با استفاده از یک ماسک صورت کاملا خانگی حاوی بلوبری، جوش‌های روی پوست صورت خود را از بین ببرید. برای درست کردن ماسک صورت بلوبری به چه چیزهایی نیاز داریم؟

مقداری بلوبری له شده
چند قطره آب لیمو ترش
یک قاشق چای خوری عسل

نحوه درست کردن ماسک بلوبری

در ابتدا بلوبری له شده را با چند قطره آب لیمو ترش و مقداری عسل مخلوط کنید.
سپس ماسک را روی پوست صورت خود بمالید. شما می‌توانید این ماسک را روی کل صورت و یا فقط روی قسمتی از صورت که جوش دارد بزنید.
اجازه بدهید که ماسک بلوبری به مدت حدودا ۲۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان باقی بماند.در نهایت با استفاده از آب ولرم، ماسک را از روی صورت خود بشویید.

شما می‌توانید با یک بار استفاده از این ماسک خانگی در طول هفته، میزان جوش‌های چرکی و جوش‌های سر سیاه روی پوست صورت خود را کاهش بدهید. علاوه بر این، ماسک بلوبری به پوست شما کمک می‌کند تا بتواند میزان ترشح چربی خود را کنترل کند.

این مطلب را هم میتونی بخونی  توصیه های مناسب برای افراد دیابتی

بلوبری نیز مثل لیمو باعث روشن شدن پوست صورت شما می‌شود و نوعی لایه بردار هم هست. به همین دلیل، ممکن است که استفاده از آن منجر به خشک شدن پوست صورت شما بشود. در نتیجه بهتر است که بعد از استفاده از این ماسک، روی پوست صورت خود کمی کرم مرطوب کننده بزنید.

علاوه بر این، ممکن است که مصرف بلوبری با بروز حساسیت نسبت به سالیسیلات همراه باشد. به همین دلیل مصرف بلوبری می‌تواند برای کسانی که به سالیسیلات حساسیت دارند، عوارض جانبی‌ای از جمله سردرد یا مشکلات گوارشی ایجاد کند.

مصرف بلوبری فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند

این یک حقیقت اثبات شده است که گنجاندن فیبر به میزان کافی در یک رژیم غذایی، امری ضروری است. بلوبری که منبعی غنی از فیبر است، نه تنها سیستم گوارش شما را سالم نگه میدارد، بلکه به شما کمک می‌کند که پوست سالم‌تری داشته باشید.

خواص بلوبری و سلامت مو

بلوبری به عنوان یک منبع غنی از ویتامین B و پروانتوسیانیدین، برای موهای شما بسیار مفید است. بلوبری حاوی یک نوع ماده شیمیایی به نام پروانتوسیانیدین است. به همین دلیل به فرآیند رشد موهای شما سرعت می‌بخشد.

موهای انسان از سلول‌های مرده‌ای به نام کراتین تشکیل شده است. رشد مو زمانی اتفاق میفتد که این سلول‌های مرده به علت تولید سلول‌های جدید، توسط فولیکول‌های مو به سمت بیرون رانده می‌شوند. این فرآیند در سه مرحله اتفاق میفتد: ۱٫ رشد یا آناژن، ۲٫ توقف یا کاتاژن و ۳٫ استراحت یا تلگژن. پروانتوسیانیدین‌ها یا همان مواد شیمیایی موجود در بلوبری، با سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال سلول‌های مرده از مرحله تلگودون به مرحله آناژن، منجر به افزایش سرعت رشد موهای شما می‌شوند.

ماسک مو بلوبری

خیلی ساده! شما می‌توانید با استفاده از یک ماسک موی خانگی حاوی بلوبری، فرآیند رشد موهای خود را تسریع کنید.

مواد لازم
یک مشت بلوبری
مقداری روغن زیتون

نحوه درست کردن ماسک مو بلوبری

در ابتدا هر دو مواد تشکیل دهنده ماسک مو را با هم مخلوط کنید.
سپس ماسک را روی موهای خود، به خصوص روی بخش ریشه موها قرار بدهید.
در نهایت بعد از گذشت حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، ماسک مو را با استفاده از آب گرم از روی سر خود بشویید.

زمانی که بلوبری در مقادیر زیاد استفاده بشود، می‌تواند خشکی بیش از حد ایجاد کند. پس اگر موهای شما به طور طبیعی خشک است، بهتر است که در ماسک موی خود از مقدار کمتری بلوبری استفاده کنید و علاوه بر این، کمی عسل به مواد اولیه این ماسک اضافه کنید تا پوست سرتان نرم بشود.

مصرف بلوبری و جلوگیری از سفید شدن مو

زمانی که موهای شما رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهد، موهایتان سفید می‌شوند و این یکی از اولین علائم پیر شدن است. در حالی که هیچ دلیل قطعی‌ای برای اینکه بعضی از افراد به پیری زودهنگام دچار می‌شوند وجود ندارد، گفته می‌شود که ژن‌ها و کمبود ویتامین B12 از عوامل اصلی بروز این مشکل هستند.

کمبود ویتامین B12 منجر به کم خونی می‌شود، که سفید شدن موها یکی از علامت‌های مشهود آن است. این بیماری را می‌توان با تامین مقادیر کافی از این ویتامین برای بدن از بین برد؛ و بلوبری یک منبع غنی از ویتامین B12 است.

خواص بلوبری برای سلامت کلی بدن

بلوبری به دلیل تمام خواص غذایی و فوایدی که برای بدن ما دارد، جزو غذاهای عالی دسته‌بندی می‌شود. بسیاری از محققان توصیه می‌کنند که بلوبری را به میزانی متعادل، و به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید. بلوبری یک منبع بسیار غنی از ویتامین C است. در حقیقت یک فنجان بلوبری چیزی در حدود ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین c را تامین می‌کند.

یک نکته مثبت دیگر این است که کالری بلوبری بسیار کم است. یک واحد یا همان ۱۴۸ گرم بلوبری تنها ۸۴٫۴ کالری دارد. مقدار کل چربی موجود در بلوبری نیز ۰٫۵ گرم است و هیچ گونه چربی اشباعی هم ندارد. علاوه بر این، بلوبری منبعی غنی از فیبر رژیمی است و در هر واحد از آن، ۳٫۶ گرم فیبر وجود دارد.

خواص بلوبری و کمک به کاهش وزن

بلوبری یک منبع غنی از فیبر است و کالری بسیار کمی هم دارد. به همین، بسیاری از افرادی که قصد دارند وزن کم کنند، در طول روز مقدار مشخصی بلوبری را در رژیم غذایی خود قرار میدهند. در حقیقت بلوبری یک میان وعده مناسب برای این افراد است.

بدن شما قادر نیست که فیبر را هضم کند، به همین دلیل فیبر یک عنصر حیاتی در رژیم غذایی شما به حساب می‌آید. بلوبری یک منبع غنی از فیبر محلول است؛ یعنی نوعی از فیبر که در آب حل می‌شود. فیبرهای محلول باعث کاهش سرعت هضم غذا می‌شوند و در نتیجه، شما برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید.

سرعت بخشیدن به فرآیند کاهش وزن

شما خیلی راحت می‌توانید بلوبری را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. بعضی از افراد بلوبری را خیلی دوست دارند. اما بعضی دیگر از افراد که دوست ندارند این میوه را به تنهایی مصرف کنند، می‌توانند اسموتی بلوبری درست کنند. این نوع اسموتی بسیار سالم و خوش طعم است، درست کردن آن هم کار بسیار آسانی است.

مواد لازم

یک و یک دوم فنجان ماست بدون شکر
یک و یک دوم فنجان بلوبری تازه یا یخ زده

طرز تهیه اسموتی بلوبری

کافیست تمام مواد تشکیل دهنده این اسموتی را داخل یک دستگاه مخلوط کن برقی بریزید و آنها را با هم مخلوط کنید تا زمانی که کاملا یکدست بشوند. سپس هرچه سریعتر اسموتی را نوش جان کنید!

کاهش سطح کلسترول خون

نتایج تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف بلوبری می‌تواند سطح کلسترول موجود در خون را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد. بلوبری حاوی ترکیباتی به نام پترواستیلبن است که به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا بتوانند کلسترول‌ها را تجزیه کنند.

خواص بلوبری و بهبود بینایی

تا به امروز تحقیقات علمی متعددی برای پیدا کردن ارتباط بین مصرف بلوبری و بینایی چشم‌های انسان انجام گرفته است. در طی این تحقیقات، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بلوبری تاثیر بسیار مهمی بر روی دید چشم‌های ما در شب دارد. علاوه بر این، مصرف این میوه خوش طعم و مفید، به طور چشمگیری بینایی دوچشمی ما را بهبود می‌بخشد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  سل کانتر(Cell Counter)

دلیل اینکه مصرف بلوبری می‌تواند بینایی دوچشمی ما را بهبود بخشد، وجود آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها در این میوه است. آنتوسیانین‌ها دارای خواص بافتی هستند. این مسئله به این معناست که مصرف بلوبری مویرگ‌های خونی موجود در عضلات چشم را گسترش می‌دهند. این مسئله نیز به خودی خود منجر به بهبود گردش خون در چشم‌ها و دید بهتر آن‌ها می‌شود.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

افزایش مصرف بلوبری در رژیم غذایی با بهبود سلامت قلبی و عروقی ما ارتباط مستقیمی دارد. یک بار دیگر، این مسئله به آنتوسیانین‌هایی که در بلوبری وجود دارند مربوط می‌شود.

آنتوسیانین‌های موجود در بلوبری به اتساع رگ‌های خونی بدن، و همچنین شکستن کلسترول‌هایی که در خون وجود دارند کمک می‌کنند؛ یعنی همان کلسترول‌هایی که منجر به بسته شدن غروق خونی بدن ما می‌شوند. این مسئله نیز به خودی خود باعث می‌شود که خطر بروز سکته قلبی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

خواص بلوبری و کاهش خطر ابتلا به سرطان

بیماری سرطان با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون ارتباط مستقیمی دارد. رادیکال‌های آزادی که منجر به اکسیداسیون می‌شوند، می‌توانند باعث آسیب دیدن DNA و تولید سلول‌های بدخیم سرطانی بشوند. بلوبری که منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است، مانع از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون می‌شود.

اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی است و بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند زندگی ما. به همین دلیل، مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است با خود اثرات مضری به همراه داشته باشد. به طور کلی مصرف بلوبری برای سلامت بدن ما مفید است، اما به شرطی که در حد اعتدال مصرف بشود.

نحوه انتخاب و نگهداری بلوبری

پزشکان توصیه می‌کنند در صورت امکان، حتما همیشه بلوبری را به شکل کاملا تازه تهیه کنید. بسیار مهم است بلوبری‌هایی که تهیه می‌کنید، کاملا سفت باشند و رنگ تمام آن‌ها نیز یکدست باشد. اگر قصد دارید که بلوبری را به شکل بسته بندی شده تهیه کنید، حتما اول آن را تکان بدهید و ببینید که آیا دانه‌های بلوبری به راحتی حرکت می‌کنند یا خیر.

شما می‌توانید بلوبری را در فریز قرار بدهید و هر زمانی که دوست داشتید آن را مصرف کنید، بدون اینکه چیز مهمی از خواص غذایی آن کم بشود. اگر قصد دارید که بلوبری را به شکل یخ زده و آماده تهیه کنید، باز هم باید حتما اول آن را تکان بدهید و ببینید که آیا دانه‌های بلوبری به راحتی حرکت می‌کنند یا خیر. دلیل این مسئله این است که بلوبری را معمولا اول فریز می‌کنند و بعد بسته بندی می‌کنند. اگر دانه‌های بلوبری به راحتی در بسته بندی خود تکان نخورند، نشان دهنده این است که در یکی از مراحل بسته بندی دچار مشکل شده‌اند.

علاوه بر این، یادتان باشد که تنها زمانی می‌توانید بلوبری را داخل فریزر قرار بدهید، که قصد داشته باشید در آینده آن را مصرف کنید. بلوبری‌ای که در داخل یخچال نگه داشته شود حداکثر به مدت ۲ هفته، و بلوبری‌ای که در داخل فریزر نگه داشته شود حداکثر به مدت ۱ سال قابل استفاده است.

خواص غذایی بلوبری

بلوبری منبع خوبی از ویتامین A، ترکیبات ویتامین B و ویتامین C است. علاوه بر این، این میوه لذیذ دارای میزان قابل توجهی فیبر است. مقدار کالری، چربی اشباع شده، و کلسترول آن نیز کم است. ارزش غذایی بلوبری به شرح زیر است:

انرژی ۵۷ کیلو کالری: ۳٪
کربوهیدرات ۱۴٫۴۹ گرم: ۱۱٪
پروتئین ۰٫۷۴ گرم: ۱٪
چربی کل ۰٫۳۳ گرم: ۱٪
کلسترول ۰ میلی گرم: ۰٪
فیبر غذایی ۲٫۴ گرم: ۶٪

ویتامین‌های موجود در بلوبری

فولات ۶ میکروگرم: ۱٫۵٪
نیاسین ۰٫۴۱۸ میلی گرم: ۲٫۵٪
اسید پانتوتنیک ۰٫۱۲۴ میلی گرم: ۲٫۵٪
پیریدوکسین ۰٫۰۵۲ میلی گرم: ۴٪
ریبوفلاوین ۰٫۰۴۱ میلی گرم: ۳٪
ویتامین ۲٪ ۵۴ IU A
ویتامین C ۹٫۷ میلی گرم: ۱٫۵٪
ویتامین E 0.57 میلی گرم: ۴٪
ویتامین کا ۱۹٫۳ میکروگرم: ۱۳٪

الکترولیت‌های موجود در بلوبری

سدیم ۱ میلی گرم ۰٪
پتاسیم ۷۷ میلی گرم ۲٪

مواد معدنی موجود در بلوبری
کلسیم ۶ میلی گرم ۰٫۵٪
آهن ۰٫۲۸ میلی گرم ۳٫۵٪
منیزیم ۶ میلی گرم ۱٫۵٪
منگنز ۰٫۳۳۶ میلی گرم ۱۴٪
روی ۰٫۱۶ میلی گرم روی ۱٫۵٪

مواد مغذی گیاهی موجود در بلوبری
کاروتن-ب ۳۲ میکروگرم
لوتئین زاکسنتین ۸۰ میکروگرم

نکاتی درباره نحوه استفاده از بلوبری

شما می‌توانید بلوبری را به میزان مشخصی وارد رژیم غذایی خود کنید. مقدار توصیه شده برای مصرف میوه‌ها و سبزیجات در طول یک روز، پنج واحد است که تنها یک واحد از آن می‌تواند بلوبری باشد. همانطور که می‌دانید بلوبری مزه ترش دارد. به همین دلیل به عنوان یکی از مواد اولیه در خیلی از دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. اما بهتر است بدانید که پختن بلوبری به هر روشی می‌تواند باعث شود که مواد مغذی موجود در آن از بین برود.

در نتیجه پختن بلوبری روش مناسبی برای مصرف کردن آن نیست. با این حال، دستورالعمل‌های غذایی‌ای که در آنها از بلوبری به شکل خام استفاده شده است، روش مناسبی برای مصرف کردن این میوه لذیذ هستند. به عنوان مثال، اسموتی بلوبری، انواع سالاد میوه، و استفاده از بلوبری روی دسرهای مختلف. این کار باعث می‌شود که هم از طعم بلوبری لذت ببرید و هم بتوانید از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند بشوید.

نکاتی که قبل از مصرف بلوبری باید آن‌ها را بدانید

معمولا مصرف بلوبری عوارض جانبی خاصی برای بدن شما ندارد. با این حال، بهتر است کسانی که شرایط بدنی خاصی دارند، داروی خاصی مصرف می‌کنند، و تحت نظر پزشک هستند، قبل از خوردن بلوبری با پزشک خود مشورت کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

مصرف بلوبری در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، منجر به کاهش قند خون می‌شود. بنابراین زمانی که این افراد بلوبری مصرف می‌کنند، باید علائم خود را چک کنند تا به طور ناگهانی به افت قند خون دچار نشوند.
پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند و به نوزاد خود شیر می‌دهند، با احتیاط و به میزان مناسب بلوبری مصرف کنند؛ چون خطر مصرف بیش از حد بلوبری در این خانم‌ها هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.

با خواص بلوبری برای پوست مو و بدن آشنا شوید

برای مشاهده انواع محصولات پوستی اینجا کلیک کنید
برای مشاهده اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *