آموزشی, تغذیه, تغذیه و بارداری

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

مقدمه تغذیه و بارداری 7

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

تغذیه مناسب در سه ماه آخر بارداری

در طول سه ماه آخر بارداری تغییرات عمده ای در بدن ایجاد خواهد شد. مادر به خوردن بیشتر غذا نیاز خواهد داد و وزن اضافه خواهد نمود. دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران،  از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سه ماهه آخر بارداری زن باردار تا ۴۵۰ گرم در هفته افزایش وزن خواهد داشت. انرژی مورد نیاز او تا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوکالری در روز افزایش می یابد. به طور کلی افزایش وزن در دوران بارداری به صورت میانگین ۱۲.۵ کیلوگرم خواهد بود.
حدود سه کیلو گرم آن به جفت و بقیه به رحم، جفت، سینه ها، مقداری چربی و حجم خون مادر مربوط است.  در صورتی که وزن بیش از این مقدار افزایش یابد به پزشک خود گزارش دهید زیرا افزایش بیش از حد وزن می‌تواند سبب افزایش فشار خون و افزایش فشار وارده بر روی مفاصل گردد. همچنین کاهش این مقدار وزن افزایش یافته بعد از تولد نوزاد نیز بسیار مشکل خواهد بود.

مقدمه تغذیه و بارداری 7

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

 

ایمنی غذا و پخت صحیح

در طول بارداری به نحوه ذخیره آماده سازی و پخت غذا توجه زیادی نمایید. درجه حرارت یخچال خود را کنترل کنیم تا همیشه زیر ۵ درجه سانتیگراد باشد. غذاهای منجمد شده را پس از ۲۴ ساعت که نرم تر شدند پخت و مصرف نمایید و هیچ گاه مجدداً منجمد نکنید.  از مصرف غذاهای مانده به پرهیزید. پس از تماس با ماهی ماکیان گوشت یا تخم مرغ در سطوح آشپزخانه و وسایل و دست های خود را بشویید. این امر همچنین در مورد سایر غذاها که باید قبل از مصرف پخته شوند صادق است. میوه ها و سبزی ها را قبل از مصرف به خوبی بشویید و به ویژه اگر باید به صورت خام مصرف شوند. همیشه غذاهای پخته به ویژه ماکیان را قبل از مصرف مجدد آن به خوبی گرم نمایید.

 

روش های صحیح پخت و پز

روش پخت غذاها به اندازه میزان مواد مغذی محتوای آنها مهم است که همیشه یک روش سالم را برای پخت و پز انتخاب نمایید. ماهی را به جای سرخ کردن بخارپز کنید این عمل سبب حفظ اسیدهای چرب امگا ۳ آن خواهد شد. از سرخ کردن غذاها به ویژه سرخ کردن مجدد در یک روغن بپرهیزید.  زیرا این امر سبب تجزیه روغن و تشکیل اسیدهای چرب ترانس و مواد سمی خطرناک و سرطان‌زا خواهد شد.

 

کم خونی در دوران بارداری

در اواخر دوران بارداری خون مادر رقیق می شود و غلظت هموگلوبین در طول ماه آخر نسبت به زنان غیر باردار کمتر است. کاهش تعداد گلبول های قرمز نشانه خوبی از فقط خون و فعالیت جفت می باشد.

 

در زیر لیستی از منابع خوب آهن آمده است:

۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۳ میلی گرم آهن است.  صدگرم توفو ۱.۲ میلی گرم آهن دارد. ۸ عدد انجیر خشک حاوی ۴.۵ میلی گرم آهن است. سایر منابع خوب آهن عبارتند از ماهی عدس نخود بادام لوبیای پخته و زردآلو خشک.
اگرچه آرد و غلات کامل حاوی میزان زیادی آهن می باشند اما این مواد غذایی مقدار بالایی فیبر دارند که می‌تواند با آهن موجود در آنها باند شده جذب آن را کاهش دهد. برای استفاده حداکثر از آهن مواد غذایی غنی از این ماده معدنی را با غذاهای سرشار از ویتامین c مصرف کنید. ویتامین سی می تواند به بدن در جذب آهن کمک نماید به عنوان مثال آب لیموی تازه را بر روی غذاهای غنی از آهن بریزید یا به همراه آنها یک لیوان آب پرتقال بنوشید. ۱ ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای غنی از آهن چای یا محصولات لبنی مصرف نمایید زیرا چای و لبنیات می توانند جذب آهن را مهار کنند.  به خاطر داشته باشید که جذب آهن و غذاهای حیوانی بیشتر است و مادران به قرص آهن نیز نیاز دارند که باید زیر نظر متخصص مصرف شود.

 

 

ترش کردن و سوزش سر دل

سوزش سردل وضعیتی رایج در سه ماهه آخر بارداری است که اغلب در شب اتفاق می‌افتد این حالت در اثر وارد آمدن فشار جنین بر روی معده ایجاد شده و منجر به پس زدن مقداری اسید به مری می گردد. این امر به هنگام خم شدن به سمت جلو یا دراز کشیدن بدتر می شود. برای بهبود این حالت موارد زیر را رعایت نمایید:
روزانه ۶ وعده غذایی کوچک را جایگزین سه وعده غذایی حجیم نمایید. آهسته و با آرامش غذا بخورید. از مصرف غذاهای پرچرب و پر ادویه بپرهیزید. از خوردن غذاهای حجیم قبل از خواب اجتناب نمایید. از خوابیدن به پشت بعد از مصرف غذا پرهیز کنید. داروهای آنتی اسید نیز گاهی توصیه می شوند این کار باید با نظر پزشک صورت گیرد.
مایعات در فواصل وعده های غذایی مصرف شوند در این غذا. لباس هایی که در قسمت کمر گشاد هستند بپوشید. بعد از غذا حداقل به مدت سه ساعت به حالت عمودی بنشینید. سر تخت خواب را بالا ببرید.

 

مقدمه تغذیه و بارداری 7

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

 

مصرف کلسیم برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم

مصرف رژیم های حاوی میزان کم کلسیم در طول بارداری می تواند بر روی جنین اثرات بدی بگذارد. علاوه بر آن میزان کم کلسیم رژیم می‌تواند به مشکلاتی از قبیل استئوپروز یا پوکی استخوان در مادر منجر گردد، زیرا در دوران بارداری کلسیم از استخوان های زن باردار خارج می‌شود تا مقدار کافی از این ماده معدنی برای جنین فراهم گردد بنابراین از تامین کافی کلسیم توسط رژیم مطمئن شوید.
میزان توصیه شده کلسیم برای یک زن باردار از ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز متغیر است توصیه استاندارد این است که روزانه دو یا سه سهم از محصولات لبنی هر سهم یعنی یک لیوان شیر ۲۵۰ تا ۴۰ گرم پنیر یا یک لیوان ماست دریافت گردد. محصولات شیمی شیر کم چرب به همان اندازه شیر پرچرب و حتی بیشتر حاوی کلسیم می باشند. ویتامین دی که به جذب کلسیم در بدن کمک میکند در ماهی های چرب و تخم مرغ یافت می شود همچنین ویتامین در مواجهه با نور خورشید  تامین می شود.

غذاهای زیر از منابع خوب کلسیم به حساب می آیند:

۲۵ گرم پنیر چدار ۲۰۰ میلی گرم کلسیم برای بدن فراهم می نماید. ۳۰۰ میلی لیتر شیر کم چرب حاوی ۳۰۰ میلی گرم کلسیم است. ۵۰ گرم توفو ۲۹۰ میلی گرم کلسیم دارد. سایر منابع خوب کلسیم شامل ساردین میگو بادام مرزهای برزیلی محصولات غنی شده سویا براکلی و اسفناج می‌باشند.

 

 

مقدمه تغذیه و بارداری 7

مقدمه تغذیه و بارداری ۷

 

جلوگیری از آلرژی در کودکان متولد نشده

برخی شواهد نشان می دهند که نوشیدن شیر های با خاصیت آلرژی زایی کمتر به جای شیر گاو در طول سه ماه آخر بارداری ممکن است سبب کاهش احتمال آلرژی به شیر گاو در کودک گردد. در صورتی که شما یا همسرتان از آلرژی‌های غذایی رنج می برید در طول دوران بارداری و شیردهی از مصرف بادام زمینی و غذاهای حاوی آن بپرهیزید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

برای آگاهی از بیماری‌های زنان می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

برای آگاهی از مطالب آموزشی دربارۀ بیماری‌ها روی این لینک کلیک کنید .

برای مشاهده صفحۀ اینستاگرام بر روی این لینک کلیک نمایید .

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

منبع کتاب تغذیه و بارداری
دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه از انگلستان

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، 

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

مقدمه تغذیه و بارداری ۷ : تغذیه مناسب در سه ماه آخر بارداری

tipe by M.T.N

۱۳۹۹/۰۳/۰۱

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *