آموزشی, تغذیه, گیاهخواری

نگرش انسان دربارۀ گیاه‌خواری در طول تاریخ

نگرش انسان دربارۀ گیاه‌خواری در طول تاریخ

نگرش انسان دربارۀ گیاه‌خواری در طول تاریخ

انسان در طول تاریخ حضورش در عرصه زمین ، دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاده است . روزگاری در جنگل و صحرا به دنبال شکار بوده تا معاش خود را تامین کند ، و دوران دیگری با کاشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و سپس اهلی کردن و نگهداری دام ها ، سعی در تولید غذای کافی و مناسب برای خود داشته است . شاید در دورانی که غذا در حد کافی و یا به مقدار دلخواه در اختیار انسان ها نبود ، کسی توجه چندانی به  تغدیه مناسب افراد انسانی اعم از کودک ، بزرگسال و کهنسال نداشت و تمام کوشش افراد به تامین حد اقل نیاز غذایی منحصر می شد . امروزه به یمن پیشرفت دانش کشاورزی و تغذیه و بهداشت و دیگر علوم ، اغلب مردم در همه جوامع انسانی غدای کافی و گاه بیش از نیازشان را در اختیار دارند و بنا بر این توجه به مصرف مناسب و کافی غذا در جهت تامین و ارتقای سلامت  جلب شده است .
گیاهخواری 1

گیاهخواری 1

با افزایش امید به زندگی و طولانی شدن عمر انسان ها و نیز با مصرف غذای فراوان و حاوی روغن ، نمک و شکر بسیار زیاد ظهور چاقی و بیماری های آزار دهنده و ناتوان کننده ای از قبیل بیماری های قلب و عروق و سرطان ها رو به ازدیاد گذارده و اولین علل مرگ انسان ها را همین بیماری ها تشکیل می دهند . روش های پرورش  دام ها نیز مکانیزه شده و این امر نیز موجب گردیده که دام ها در محلی ساکن و بی حرکت دایما مشغول خوردن باشند و در نتیجه مقدار چربی های موجود در مقایسه با دام سنتی ، بسیار بیشتر شده است . مصرف  غذاهای فوری امروزی و استفاده از گوشت قرمز پر چربی موجب گرفتگی رگ‌های بدن به ویژه قلب و مغز گردیده و احتمال سکته را شدیدا افزایش می دهد . همین امر موجب گردیده در سراسر دنیا کسانی به گیاه خواری روی آورند تا از لطمات احتمالی مصرف گوشت های پرچرب امروزی ، خود را در امان بدارند .

روش تغذیۀ گیاه‌خواری

نکته مهم و قابل ذکر درباره روش تغذیه ی گیاه خواری ، عدم وجود برخی مواد مغذی ضروری در گیاهان است که این مواد بسیار برای حفظ سلامتی انسان ضروری هستند .
گیاهخواری 2

گیاهخواری 2

از جمله مواد مغذی ضروری می توان ویتامین B12 را نام برد که برای خون سازی و حفظ سلامت سلول های عصبی در انسان بسیار مورد نیاز بوده و کمبود آن کم خونی وخیم و خطر ناکی را ایجاد می کند . بنابراین ، علم تغدیه به تعادل غذایی و مصرف کلیه مواد غذایی در حد مناسب ، متعادل و متنوع ، تاکید می کند و لازم است هر فرد در روز از تمام گروه های غذایی غلات و مواد نشاسته ای ، سبزیجات ، میوه ها ، گوشت ها و همچنین لبنیات به حد کافی در تغدیه خود بگنجاند . بدیهی است افرادی که بیماری هایی ازقبیل نقرس ، ناراحتی گوارشی ، اضافه وزن ، پر فشاری خون ، مشکلات قلبی عروقی یا نفسی و امثال آن را دارند ، لازم است تحت نظر متخصص تغذیه مصرف غذاهای حیوانی خود را کاملا کنترل و در حد اقل ضرورت نگه دارند .
گیاهخواری 8

گیاهخواری 8

گیاه‌خواری برای انسانهای مختلف

دریافت مقادیر مناسب و حتی زیاد غذاهای گیاهی به مدت طولانی ، احتمال ابتلا به چاقی و افزایش وزن را در دوره میان سالی کاهش می دهد  و از احتمال ابتلا به سرطان های حفره های دهانی ، مری ، معده ، قولون و رکتوم نیز می کاهد . در بین مطالعات بین مصرف مغز دانه ها و کاهش سرطان قولون ارتباط معنی‌دار مشاهده شده ، به طوری که مصرف این مواد ( به ویژه در خانم ها ) احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده است . مصرف سویا نیز به وضوح در کاهش سرطان نقش دارد . دریافت فلاوونوئید ها ( مواد رنگی موجد در گیاهانی از قبیل ،گوجه فرهنگی ، انگور قرمز ، هویج ، سیب درختی ، پیاز ، چایو امثال اینها ) در جهت کاهش ابتلا به سرطان های سیستم های گوارش و تنفس انسان مفیدند . نوشیدن چای سبز و مصرف سبزیجات تیره نیز در برخی مطالعات علمی به عنوان عوامل کاهش احتمال سرطان سینه مطرح شده اند .
گیاهخواری 3

گیاهخواری 3

مشخص است که طبخ مواد غذایی در مزه ، رنگ ، دلپذیری و حفظ مواد مغذی و سلامت آنان در طی مراحل پخت ، نقش مهمی ایفا می نماید و به ویژه کسانی که به مصرف غذاهای حیوانی کاملا عادت کرده اند ، علاقه چندانی به غذا های صرفا گیاهی نشان ایفاید می نماید و به ویژه کسانی که به مصرف غذاهای گیاهی ارتباط محکمی دارد . بنا بر این ، همکاران عزیز موسسه دنیای تغذیه و سلامت تلاش کرده اند تا مجموعه غذاهایی دلپذیری را آماده استفاده نموده و روش طبخ آن ها را در این کتاب چاپ کنند و در اختیار علاقه مندان قرار دهند . این تلاش ستودنی را ارج نهاده برای تمام دست اندر کاران توفیق آرزو می نماید .
گیاهخواری 7

گیاهخواری 7

برای آگاهی از بیماری‌های زنان می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

برای آگاهی از رازهای زیبایی ، سلامتی و تناسب اندام روی این لینک کلیک کنید .

برای مشاهده صفحۀ اینستاگرام بر روی این لینک کلیک نمایید .

 

این مطلب را هم میتونی بخونی  جوان‌سازی چهره با لیفت پیشانی
دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه از انگلستان
ABC of NUTRITION

M.T.N

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نگرش انسان دربارۀ گیاه‌خواری در طول تاریخ

  1. سلام من خیلی دلم میخواد گیاه خوار بشم اما یک کم برام سخته ، به نظر شما بهترین راه حل چیه ؟

    1. گروه پزشکی جوان گفت:

      با درود بر شما دوست عزیز. در ابتدا تحقیقات کاملی در زمینه گیاهخواری انجام دهید و دلایل قانع کننده گیاهخوار بودنتان را بیابید (تا پس از گیاهخواری، دچار شوق بازگشت نگردید) سپس با توجه به بعضی کمبودهای این رژیم، با پزشک متخصص در ارتباط باشید. از ارسال نظرتان سپاسمندیم. گروه پزشکی جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *