آموزشی, زیبایی, زیبایی پوست

نحوه ی حذف جای جوش و آکنه

نحوه ی حذف جای جوش و آکنه

نحوه ی حذف جای جوش و آکنه

۱۴ ماده طبیعی و خانگی که صورت شما را پاکسازی می‌کند

درمان جوش صورت و رفع جای جوش یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانی است که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و درگیر این مشکل هستند. بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بر روی صورتش جای جوش داشته باشد! خود جوش نسبتا به‌راحتی از بین می‌رود، اما از بین بردن جای جوش گاهی بسیار سخت است. جای جوش معمولی، در مدت یک تا دو ماه از بین خواهد رفت. ممکن است گاهی بر اثر عوامل خاصی، جای جوش خطرناک‌تر شود.

برای خرید محصولات زیبایی می توانبد بر روی این لینک کلیک نمائید .

Acne
جای جوش چیست

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد.

راهکارهای خانگی برای از بین بردن جای جوش
۱. آبلیمو

خواص روشن‌کننده‌ی آب‌لیمو برای پوست شناخته شده است. آب‌لیمو حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که یکی از رایج‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی کرم‌های برطرف‌کننده‌ی جای جوش به‌حساب می‌آید. این ماده همچنین پوست را ترمیم و جوان‌سازی می‌کند.

۲. از بین بردن جای جوش با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد. بنابراین می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن جای جوش به‌کار رود. این ماده با ساییدن بافت نقاط تیره و جای جوش، باعث می‌شود این نقاط به تدریج از بین بروند. اگر مرتب از آن استفاده کنید می‌توانید به‌سرعت جای جوش‌هایتان را از بین ببرید.

۳. درمان جای جوش با عسل

عسل درمان خوبی برای آکنه و جوش‌های قرمز و ملتهب است. عسل به علت خاصیت ضدباکتری‌ای که دارد درمان خوبی برای بسیاری از مشکلات پوستی محسوب می‌شود. یکی از این کاربردها از بین بردن نقاط تیره و جای جوش‌های پوستی است. توصیه می‌شود برای درمان جای جوش از عسل خام استفاده کنید. روش استفاده به‌صورت زیر است.

 

Acne

Acne

۴. آب سیب‌زمینی برای درمان خانگی جوش صورت

آب سیب‌زمینی یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن نقاط تیره و لکه‌های پوستی است. اگر جای جوش‌ها روی صورت‌تان باقی مانده است یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن سریع و دائم این لکه‌ها، آب سیب‌زمینی است.

۵. آب خیار برای رفع جای جوش

در بسیاری از فرهنگ‌ها، آب خیار یکی از موارد پُرطرفدار برای ترمیم و التیام پوست است. خیار غنی از پتاسیم و ویتامین A است. بیشتر افراد برای درمان جای جوش و عارضه‌های پوستی دیگر، برش‌های آن را مستقیما روی پوست خود قرار می‌دهند. خیار همچنین به صاف و شفاف شدن پوست‌تان کمک می‌کند.

این مطلب را هم میتونی بخونی  یبوست در دوران بارداری
۶. آلوئه‌ ورا برای درمان جوش صورت

آلوئه‌ورا دارای آنزیم‌ها، مواد مغذی و پلی‌ساکاریدهاست و خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد. بلافاصله بعد از به‌وجود آمدن جوش می‌توانید با درمان به‌موقع آن از به‌وجود آمدن جای جوش جلوگیری کنید. آلوئه‌ورا یک ماده‌ی مفید طبیعی برای از بین بردن لک و تیرگی پوست است.

۷. زردچوبه برای از بین بردن جوش

زردچوبه برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار مؤثر است. حتی می‌توانید کاربرد آن را گسترش بدهید و کک‌ومک‌ها و خال‌ها را هم با این روش محو کنید. برای استفاده از این روش شگفت‌انگیز، از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

 

Acne

Acne

۸. گلاب و گلیسیرین برای از بین بردن جوش

بیشتر مردم از تأثیرات شگفت‌انگیز گلیسیرین بی‌اطلاعند. گلیسیرین خاصیت ترمیم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند اثر به‌جا مانده از هر زخم یا جوشی را از بین ببرد. کافی است حداقل دو بار در روز از ماسک گلیسیرین استفاده کنید تا تمام جای جوش‌ها از بین بروند.

۹. درمان جای جوش با سفیده‌ی تخم‌مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ خاصیت ترمیم‌کنندگی شگفت‌انگیزی دارد که به بهبود جای جوش روی پوست‌تان کمک می‌کند و آنها را محو خواهد کرد. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین‌ها و آمینو اسیدهایی است که با تنگ کردن منافذ پوست از ایجاد جوش‌های جدید هم جلوگیری می‌کنند.

۱۰. دانه‌ی شنبلیله

دانه‌ی شنبلیله برای از بین بردن جای جوش بسیار مؤثر است. شنبلیله یا علف یونانی، تاریخچه‌ای طولانی در درمان و ترمیم آسیب‌ها دارد. این ماده به علت برخورداری از آنتی‌ اکسیدان‌های فراوان، تأثیر زیادی برای درمان مشکلات پوستی دارد. هر چند هنوز آزمایشات علمی زیادی برای اثبات قابلیت دانه‌ی شنبلیله جهت درمان مشکلات پیچیده‌ی پوستی لازم است، اما با این حال این ماده از دیرباز روش مؤثری برای درمان التهاب جوش بوده است.

 

Acne

Acne

۱۱. روغن نارگیل

اگر به دنبال یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستید که کارهای دیگری هم در کنار رطوبت‌رسانی برای پوست‌تان انجام بدهد، روغن نارگیل بهترین انتخاب شما خواهد بود. روغن نارگیل همچنین کمک شایانی به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست می‌کند. توصیه می‌شود که از روغن نارگیل فرابکر (extra virgin) استفاده کنید.

۱۲. سیر

سیر خاصیت ضدقارچی و ضدویروسی دارد. پوست شما از خاصیت‌های سیر برای درمان جای جوش بهره می‌گیرد.

۱۳. خمیر دندان

خمیر دندان‌هایی که نعناع دارند می‌توانند باعث سوزش پوست‌تان شوند. اما خمیر دندان نه‌تنها لکه‌های تیره‌ی جای جوش را روشن می‌کند بلکه با کوچک کردن جوش‌ها، روند درمان آنها را نیز تسریع می‌بخشد. با این حال ما توصیه نمی‌کنیم که از خمیر دندان به عنوان یک درمان خانگی برای جوش‌هایتان استفاده کنید چون می‌تواند به‌راحتی پوست را بسوزاند و آسیبی که وارد می‌کند بیشتر از فایده‌های آن است.

این مطلب را هم میتونی بخونی  مقدمه تغذیه و بارداری 4
۱۴. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چربی است که باعث حفظ سلامتی و نرمی پوست شما می‌شود. بیشتر موارد استفاده‌ی این روغن به خاصیت لایه‌برداری آن برمی‌گردد.

روش‌هایی برای از بین بردن یک‌شبهٔ جای جوش

با ترکیبات گیاهی و روش‌های طبیعی نمی‌توان یک‌شبه جای جوش‌ها را از بین برد. راه‌هایی برای از بین بردن سریع و دائمی جای جوش وجود دارد. این روش‌ها فقط در کلینیک و توسط متخصص پوست قابل انجام است.

۱. لیزر

برای این کار از اشعه‌ی متمرکز نور لیزر استفاده می‌شود تا نقاط تیره‌ی به‌جا مانده از جای جوش یا آکنه را از بین ببرد. این عمل در کلینیک انجام می‌شود و جای جوش را بلافاصله از بین می‌برد. عمل لیزر برای درمان جای جوش، ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

۲. میکرودرم (لایه‌برداری پوست)

اگر جای جوش‌ها زیاد عمیق نباشند می‌توان با روش میکرودرم، بلافاصله آنها را از بین برد. این عمل از طریق تراشیدن لایه‌های پوست، لایه‌هایی که دارای لکه‌های تیره‌ی جای جوش هستند را از بین می‌برد. (این لکه‌ها حاصل از لخته‌ی خونی است که از فشار دادن جوش به‌وجود آمده‌اند) این روش غیر تهاجمی درمان جای جوش، از روش درمان با لیزر کم‌هزینه‌تر است.

۳. ماسک‌های لایه‌بردار شیمیایی

ماسک‌های لایه‌بردار شیمیایی برای بهبود ظاهر پوست استفاده‌ی گسترده‌ای دارند. اگر پوست‌تان دچار چروک یا جای جوش شده است، این ماسک‌ها به شما کمک می‌کنند خودتان را از این نشانه‌های پیری به‌سرعت خلاص کنید.

 

Acne

Acne

صابون‌های مورد استفاده برای از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی

صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.

کِرِم‌هایی که برای از بین بردن جای جوش به‌کار می‌روند

کوجیک اسید؛
ویتامین C یا ویتامین E؛
رتینول یا ویتامین A؛
کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون.
دلایل اصلی به‌وجود آمدن جای جوش

التهاب جای جوش فرورفته

اگر میزان کلاژنی که بدن شما تولید می‌کند بیش از حد کم باشد، پس از بهبودی پوست، سستی یا فرورفتگی ایجاد می‌شود.

التهاب جای جوش متورم

در برخی موارد وقتی بدن در حال تلاش برای بازسازی پوست و بافت پایه‌ای آن است، کلاژن زیادی تولید می‌کند. در این صورت جای جوش متورم می‌شود. این نوع جوش در افراد رنگین‌پوست مانند نژادهای آفریقایی‌، آسیایی و اسپانیایی رایج‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *