آموزشی, زیبایی پوست, سایر نوشته ها

قلب سالم با یک رژیم غذایی سالم

قلب سالم با یک رژیم غذایی سالم

قلب سالم با یک رژیم غذایی سالم

یکی از موارد لازم برای داشتن قلبی سالم داشتن یک رژیم غذایی سالم است. زمانی که بحث رژیم غذایی سالم برای قلب مطرح می شود اغلب افراد بر این تصورند که باید چربی ها را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند. اما باید بگوییم که این تصوری اشتباه است. برای اینکه رژیم غذایی سالمی داشته باشید باید بدانید کدام چربی ها برای شما مفیدند و کدام یک مضر! چربی های ترانس و اشباع شده همان دسته چربی هایی هستند که شما باید از آن ها اجتناب کنید.

در گذشته اعتقاد بر این بود که بهترین راه برای پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون و محافظت از قلب حذف تمامی چربی هاست. اما اکنون محققان به این نتیجه رسیده اند که این تصوری اشتباه است و انواع مشخصی از چربی که به آنها چربی های اشباع نشده می گویند مسئول سلامتی قلب فرد هستند. این چربی ها سطح کلسترول HDL خون را افزایش می دهند. کلسترول HDL ، نوع خوب کلسترول است که از قلب محافظت می کند. در واقع چیزی که باید از خوردنشان اجتناب کنیم چربی های ترانس و اشباع شده هستند که درغذاهایی همانند سیب زمینی سرخ کرده ، دونات ها و استیک ها به وفور وجود دارند.

کلسترول خوب و بد !
تفاوت میان کلسترولHDL و LDL

کلسترول LDL یا (Low-density lipoprotein or) نوع بد کلسترول است . در واقع زمانی که یک فرد می گوید کلسترول دارم منظور این است که نوع کلسترول LDL خون او بالاست. این نوع کلسترول است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد. کلسترول LDL در رگ های خونی فرد ساخته می شود و با سایر مواد ترکیب می شود و مخاط و پوشش داخلی سخت و سفتی را در رگها ایجاد می کند که به آن پلاک گفته می شود. این پلاک ها منجر به باریک شدن عروق و رگ ها می شود و در نتیجه خون کمتری به قلب می رسد که این امر خطر حملات قلبی در افراد را افزایش می دهد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  مراقبت های پوستی از چه سنی شروع میشود

به گفته دکتر لیزا آر. یانگ متخصص تغذیه از دانشگاه نیویورک رژیم های غذایی که حاوی میزان بالایی از چربی ترانس و اشباع شده هستند، میزان کلسترول LDL را افزایش می دهد. یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که منجر به کاهش میزان کلسترول LDL خون شود و در عوض چربی هایی داشته باشد که کلسترول HDL خون را افزایش دهد. کلسترول HDL یا (High-density lipoprotein) تاثیر عکس کلسترول LDL را دارد. این کلسترول همانند اسید های لوله بازکن هستند که منجر به باز شدن عروق می شوند! این کلسترول به جای چسبیدن به دیواره رگ ها بهمراه جریان خون به کبد می روند و در آنجا به راحتی شکسته و دفع می شوند .

به گفته دکتر یانگ برای داشتن رژیمی که حاوی چربی ها سالم و مفید باشد باید به رژیم های مدیترانه ای رجوع کنید. در واقع رژیم های غذایی که حاوی مقادیر بالایی روغن کانولا و زیتون هستند. این نوع از چربی های اشباع نشده به همراه سایر روغن های گیاهی به شما کمک می کند تا کلسترول خوب خون شما یعنی همان HDL در سطح بالایی بماند.

 

Healthy Heart

Healthy Heart

چربی ترانس و اشباع شده به هیچ وجه!

2نوع چربی هستند که باید از آنها اجتناب کرد و تا حد ممکن از رژیم های غذایی فرد کنار گذاشته شوند. این 2 نوع چربی شامل چربی های ترانس و چربی های اشباع شده هستند. چربی های اشباع شده چربی هایی هستند که در منابع غذایی حیوانی مانند گوشت و فرآورده های لبنی وجود دارند. چربی های ترانس بخشی از چربی های هیدروژنه هستند که همانند چربی های اشباع شده در دمای اتاق شکل جامد به خود می گیرند. چربی های ترانس معمولا در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند که کلسترول LDL خون را بالا می برند بدون آنکه نفعی برای شما داشته باشند.

باید دقت داشت چربی های ترانس بدتر از چربی های اشباع شده هستند زیرا این چربی ها معمولا در غذایی هایی یافت می شوند که هیج ارزش غذایی ندارند. اما چربی های اشباع شده در گوشت و لبنیات وجود دارند که به شما پروتئین، آهن و کلسیم می رسانند. برای استفاده از این فواید گوشت و لبنیات شما می توانید تا جایی که امکان دارد چربی های گوشت را بردارید و همچنین از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

این مطلب را هم میتونی بخونی  چاقی کودکان
سایر افزایش دهنده های کلسترول HDL

نوشیدن سطوح پایین الکل منجر به تنظیم سطح کلسترول HDL می شود ولی به یاد داشته باشید کسی تاکنون به علت محروم کردن خود از الکل به بیماری های قلبی مبتلا نشده است. از این رو بهتر است برای ایمن ماندن از اثرات زیان بار الکل از خوردن آن اجتناب کنید. یک راه دیگر برای افزایش کلسترول HDL تمرینات ورزشی است. در مطالعاتی که صورت گرفته نشان داده است 120 دقیقه ورزش در هر هفته برای بالا بردن کلسترول HDL کافی است که هر 10 دقیقه تمرینات ورزشی اضافه نیز سطح HDL خون را بیشتر افزایش می دهد.

بحث بر سر کره یا مارگارین

در حالی که کره میزان بالای چربی های اشباع شده دارد بسیاری از برندهای مارگارین نیز پر از چربی های ترانس هستند. همانطور که گفتیم هردو این نوع چربی ها منجر به بالا رفتن کلسترول مضر LDL خون می شود. از این رو کره بادام زمینی می تواند گزینه بهتری باشد. اما اگر این محصول نمی تواند شما را راضی کند می توانید از میان کره یا مارگارین هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید اما تلاش کنید تا جایی که می توانید مقدار کمتری از آن ها را مصرف کنید .

 

Healthy Heart

Healthy Heart

برای آگاهی از رازهای زیبایی ، سلامتی و تناسب اندام روی این لینک کلیک کنید :

جدیدترین رژیم لاغری سریع شکم و پهلو برای کاهش وزن سریع

برجسته سازی لب ها با تزریق ژل در لب

برجسته سازی گونه ها با ترزیق چربی در گونه

از بین بردن چین و چروک صورت با تزریق بوتاکس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *