آموزشی, سایر نوشته ها, ورزشی

تمرین دادن مغز

تمرین دادن مغز

اگر همه‌ی ما به ‌جای کیک، به خیار سبز علاقه داشتیم، وزن کم کردن آسان می‌شد. قطعاً، در زمان‌های قدیم غذای سالم کمیاب بود، در نتیجه برای سیستم پاداش مغز مفید بود تا بیشتر به غذا فکر کند. به ‌ویژه غذاهای پرکالری. اما اکنون پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ارتباطات عصبی موجود در این سیستم می‌توانند منجر به چاقی شوند و حتی ممکن است مانع کم شدن وزن ما گردند.

برای دشوارتر کردن مسئله، محیط غذایی امروز ما را با غذاهای خوش ‌طعم اما فاقد ارزش غذایی که پرخوری کردن با آن‌ها بسیار ساده است بمباران می‌کند، که مغز ما را عادت می‌دهد تا آن‌ها را به غذاهای سرشار از مواد مغذی ترجیح دهیم. کریستن منسینلی، متخصص تغذیه در لوس‌ آنجلس می‌گوید ذائقه‌ی ما شکل‌پذیر است. من با والدین بسیاری کار کرده‌ام که به من می‌گویند فرزندانشان سبزیجات نمی‌خورند، اما آن‌ها این تصمیم را بعد از دو بار عرضه کردن بروکلی به کودک خود می‌گیرند. دو بار سعی کردن کافی نیست. به کودکان آن‌ها فرصت کافی برای ابراز علاقه به بروکلی داده نمی‌شود.

اگر امکان اثبات آن وجود داشته باشد چطور؟

اگر بتوانیم مغز را دوباره تنظیم کنیم تا سالم‌ترین و کم‌ چرب‌ترین غذاها را دوست داشته باشد: میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، غلات کامل و ماست؟ یک مطالعه‌ی جدید تفکر برانگیز از پژوهشگران دانشگاه‌های هاروارد و تافتس که در مجله‌ی تغذیه و دیابت منتشر گردید نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد. در یک مطالعه‌ی آزمایشی، افراد بزرگسال دارای اضافه ‌وزن به‌ صورت تصادفی یا در برنامه‌ی ۶ ماهه‌ی کاهش وزن رفتاری و یا در یک گروه کنترل بدون کسب راهنمایی در مورد کاهش وزن، قرار گرفتند. از هر دو گروه در ابتدا و انتهای کار اسکن MRI گرفته شد تا ببینند مرکز پاداش مغز بعد از دیدن تصاویر غذاهای رایج و جایگزین‌های سالم (مثلاً مرغ سرخ‌ شده در مقابل مرغ کبابی) چگونه عمل می‌کند.

این مطلب را هم میتونی بخونی  چگونگی درمان ریزش موی سر با استفاده از مزوتراپی

فعالیت مغز در مرکز پاداش افراد شرکت‌کننده در برنامه‌ی کاهش وزن در جهات امیدبخشی تغییر کرد. غذاهای پرکالری‌تر جذابیت کمتری نسبت به شروع مطالعه داشتند، و غذاها کم ‌کالری‌تر و وسوسه‌ انگیزتر شدند (افزایش فعالیت مرکز پاداش). برای جلوگیری از هرگونه پاسخ اولیه به خود تصاویر، پژوهشگران، بعد از اینکه شرکت ‌کنندگان به اشیاء غیر غذایی با رنگ، اندازه و پیچیدگی مشابه نگاه کردند از آن‌ها اسکن گرفتند، و تأیید کردند که تأثیری بر مرکز پاداش تحریک‌ شده‌ی مغز وجود نداشت.

نحوه‌ی عملکرد برنامه‌ غذایی

 

تمرین دادن

تمرین دادن

 

رژیم غذایی، تغییر رفتاری را ترویج داد که منجر به کاهش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز برای کاهش ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم وزن در هفته می‌شود. برخی از ابزارهای مورد استفاده شامل کنترل سهم، منوها، دستورات و نکات مربوط به غذاهای با سیری زیاد بود. برای کاهش گرسنگی، رژیم غذایی دارای فیبر زیاد، که به ‌آرامی گوارش می‌شود، و پروتئین زیاد، که مانع افت ‌و خیز قند خون و نوسانات اشتها می‌شود. رژیم غذایی کلی شامل ۲۵ درصد پروتئین، ۲۵ درصد چربی و ۵۰ درصد کربوهیدرات، با حداقل ۴۰ گرم فیبر در روز، حدود ۶ کیلوگرم در مقایسه با گروه کنترل، که در واقع حدود ۲ کیلوگرم وزن اضافه کردند. این اختلاف در مجموع حدود ۹ کیلوگرم می‌شود.

این مطلب را هم میتونی بخونی  دانستنی های لازم جهت عمل جراحی زیبایی پلک

اگر به ‌صورت منظم غذاها را به‌ جای فهرست «این را فراموش کن» از فهرست «این را تصور کن» انتخاب کنید، می‌توانید بیش از ۵۵۰ کالری در روز صرفه‌ جویی کنید، که منجر به کاهش قابل‌ توجه وزن در طول زمان می‌شود. و اگر اطلاعات این مطالعه صحیح باشد، حتی عاشق آن هم می‌شوید.

به خاطر داشته باشید

این یک مطالعه‌ی آزمایشی کوچک با شرکت‌ کنندگان محدود بود، پس تقریباً غیرممکن است که نتایج محکمی از آن استخراج کنیم. با این‌ وجود، دیدن اینکه امکان ایجاد تغییرات اساسی در احساس ما نسبت به غذا خوردن سالم وجود دارد، امید بخش است. خوانندگان عزیز آیا می‌توانید روزی را تصور کنید که دهانتان به خاطر یک املت سفیده‌ی تخم‌مرغ یا یک کاسه بروکلی به آب می‌افتد؟ غذای سالم مورد علاقه‌ی شما چیست؟ غذای ناسالم مورد علاقه‌تان چیست؟ آیا غذای ناسالمی وجود دارد که پیش ‌از این به آن علاقه داشتید، اما دیگر برایتان جذاب نیست؟ در بخش نظرات ما را مطلع سازید.

برای مشاهده انواع محصولا پوستی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *