آموزشی, سایر نوشته ها, ورزشی

با خواص زنجبیل آشنا شوید

با خواص زنجبیل آشنا شوید

یکی از مهمترین خواص زنجبیل افزایش سوخت و ساز بدن و به طبع آن افزایش کاهش وزن و لاغری است. خاصیتی که بسیاری از ما به دنبال ان هستیم اما به جای استفاده از زنجبیل معمولا به سراغ داروی لاغری غیر مجاز و کم اثر می‌رویم. با جیمیتو همراه باشید تا با بهترین فواید زنجبیل آشنا شوید.

زنجبیل

زنجبیل یا زنجفیل نام گیاهی خوراکی و ادویه‌ای به همین نام است. تصور بر این هست که زنجبیلی که به صورت ادویه و خوراکی وجود دارد، قسمتی از ریشه گیاه است، در حالی که ساقه متورم شده گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات متعددی بر روی زنجبیل انجام شده است که همگی از ضد سرطانی بودن آن حاکی است. مهم‌ترین سرطان‌هایی که با مصرف زنجبیل درصد احتمال بروز کمتری خواهند داشت سرطان روده و تخمدان است.

زنجبیل به عنوان گیاه در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین بار در سده نخست میلادی جنبه پزشکی زنجبیل در میان مردم امریکا و اروپا مطرح و از آن به عنوان دارو استفاده شد. گیاه زنجبیل سابق بر استفاده دارویی به عنوان افزودنی به غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شاید کمتر کسی با طب آیورودا هندی آشنایی داشته باشد. این شاخه از طب هند ریشه در مصرف مواد غذایی خاص و دوری از برخی عناوین دیگر است. زنجبیل در این طب هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. این گیاه علاوه بر داشتن خاصیت ضد باکتری و ضدویروسی، با افزایش سطح هورمون‌های آرامش‌بخش موجب تسکین اعصاب فرد مصرف کننده می‌شود. در غرب از زنجبیل به عنوان عاملی برای کاهش اثرات ناشی از مسافرت، تهوع و سرگیجه نیز استفاده شده است.

ارزش غذایی زنجبیل

در هر ۱۰۰ گرم از زنجبیل شما شاهد وجود:

انرژی ۴۹ کیلوکالری
چربی کل ۰٫۸ گرم
چربی اشباع ۰٫۲ گرم
چربی تک اشباع نشده ۰٫۲ گرم
چربی چند اشباع نشده ۰٫۲ گرم
کلسترول ۰
سدیم ۱۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۱۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۱۸ گرم
فیبر غذایی ۲ گرم
قند ۱٫۷ گرم
پروتئین ۱٫۸ گرم
ویتامین A 0 واحد
ویتامین ب ۱۲ ۰ واحد
ویتامین D 0 واحد
کلسیم ۱۲ میلی‌گرم
آهن ۰٫۶ میلی‌گرم
ویتامین ب ۶ ۰٫۲ میلی‌گرم
منیزیم ۴۳ میلی‌گرم

خواص زنجبیل

زنجبیل در ایران علاوه بر جنبه‌های خوراکی که دارد در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد استفاده از زنجبیل و کاربرد آن در طب سنتی ایران بسیار زیاد است اما به طور خلاصه زنجبیل برای کاهش درد ناشی از جراحی‌ها، کاهش درد دندان، کمک کننده به هضم غذا، درمان سرماخوردگی، افزایش میل جنسی، درمان آرتریت و مشکلات گردش خون و همچنین در مواردی میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با خواص زنجبیل به صورت جزیی‌تر آشنا شوید.

کاهش استفراغ ناشی از درمان

در روش‌های درمانی برخی از بیماری‌ها، داروها به شدت تهوع‌آور هستند. از جمله بیماری‌های تحت درمان که مریض در آن مدام احساس بی‌قراری و تهوع دارد، کنترل دارویی ایدز است. بیماری در زمان استفاده از دارو به شدت دچار تهوع و استفراغ می‌شود. خوشبختانه مصرف زنجبیل نشان داده است که بیمار با دریافت مقادیر کافی از این ترکیب به شدت در برابر تهوع مقاوم می‌شود. لذا اگر شما به هنگام مصرف داروی خود دچار تهوع می‌شوید، با مشورت پزشک، از زنجبیل برای کنترل حالت تهوع خود استفاده کنید.

خواص زنجبیل و ضد سرطانی بودن آن

زنجبیل یکی از شگفت انگیزترین ترکیبات گیاهی است که می‌توانید از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنید. بر اساس مشاهدات علمی که انجام شده است مصرف کردن زنجبیل در طول هفته باعث خواهد شد تا درصد بروز سرطان‌های مختلف و برخی از انواع خاص آن‌ها کاهش پیدا کند.

مهم‌ترین خواص زنجبیل در ضد سرطانی بودن آن مربوط به سرطان تخمدان است. بر اساس آمار و نتایج به دست آمده در تحقیقات علمی زنجبیل دارای عوامل ضد سرطانی است که می‌توانند به فاکتورهای سازنده سلول‌های سرطان تخمدان و همچنین سلول‌های آلوده شده به سرطان تخمدان حمله و آن‌ها را نابود کرده یا کاهش دهند.

می‌توان گفت علاوه بر زنجبیل بسیار از پیشگیری کننده‌های خانگی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نکته مشترک در میان همه این روش‌های پیشگیری خانگی، استفاده کردن آن‌ها در کنار هم یا داروهای درمان بیماری‌های مختلف است.

انتی اکسیدان های موجود در زنجبیل که به آن خاصیت ضد سرطانی می‌دهد، به‌اندازه‌ای نیست که بتواند بر پیشرفت سرطان‌ها مقابله کند به همین دلیل بیمار قادر نیست به تنهایی و بدون مصرف نکردن داروهای تجویز شده از سوی پزشک، تنها با خواص زنجبیل به درمان سرطان بپردازد.

اما شما دوست عزیز جیمیتو، کافی است که زنجبیل را به صورت‌های مختلف همانند چای، دم‌نوش و حتی ادویه در غذاهای مختلف استفاده کنید تا از خواص ضد سرطانی بودن آن استفاده کنید و زندگی سالم و با کیفیت تری داشته باشید.

کاهش درد عادت ماهانه

مطالعات نشان داده است که مصرف پودر زنجبیل به مقدار ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در ۳ تا ۴ روز اول بارداری، موجب می‌شود تا در دوران قاعدگی و تا پایان آن، درد ناشی از قاعدگی به میزان قابل توجهی کمتر شود. برای استفاده از زنجبیل به عنوان کاهش دهنده درد، می‌بایست با پزشک طب سنتی مشورت کنید. دوز زنجبیل برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. همچنین نوع زنجبیل در دوز مصرفی ممکن است تأثیرگذار باشد؛ اما اغلب زمان‌های مصرف، سه روز اول قاعدگی است. عصاره زنجبیل دارای ترکیبی است که همانند داروهای کاهنده درد شیمیایی عمل می‌کند.

خواص زنجبیل در کاهش تورم یاخته‌ای

کاهش تورم یاخته‌ای یا توقفی بر سرطان‌های مختلف، یکی دیگر از مواردی است که باید به خواص زنجبیل اضافه کنیم. بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه‌های مختلف انجام شده است، مصرف کردن زنجبیل به شما کمک خواهد کرد تا تورم در یاخته‌های مختلف یعنی سلول‌های گوناگون را کاهش دهید.

برای درک این موضوع لازم است بدانید که سلول‌های سرطانی در اثر تورم طی تخریب ساختار سلولی به وجود می‌آیند. زنجبیل کمک خواهد کرد تا تخریب سلولی کاهش پیدا کرده و بدن شما در برابر سرطان از خود مقاومت بهتری نشان دهد.

این خواص زنجبیل با افزایش دادن نوعی از پروتئین خاص در بدن که عامل مهمی در مراقبت از بدن در برابر سلول‌های سرطانی است، انجام می‌پذیرد. به این ترتیب شما باید بدانید، زنجبیل یکی از مهم ترکیبات گیاهی است که سرطان را در هنگام تولد و همچنین زمان گسترش سنگ‌کوب می‌کند.

کاهش حالت تهوع زنان باردار

خوردن زنجبیل به صورت دهانی و جویدن آن بر اساس تحقیقات انجام شده در زنان باردار نشان از کاهش حالت تهوع در ابتدای صبح شده است؛ اما بر اساس طبیعت بدن شما ممکن است این روش پاسخگو باشد یا اصلاً هیچ واکنش مناسبی نسبت به داروهای شیمیایی نداشته باشد. همچنین خوردن هر دارو و غذایی خارج از وعده‌های غذایی همیشگی در دوران بارداری می‌بایست تحت نظر پزشک صورت گیرد. قبل از مصرف خودسرانه زنجبیل در مورد عوارض آن بخوانید و بدانید. ما در ادامه مقاله مضرات زنجبیل را نیز بررسی خواهیم کرد.

خواص زنجبیل در ترشح بزاق

افزایش ترشح بزاق چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟ بزاق به عنوان یکی از مهم‌ترین ترشح‌های بدن قادر است باکتری‌ها و همچنین عوامل بیماری‌زا متعددی را از بین ببرد. همچنین ترشح بزاق کافی باعث خواهد شد تا خشکی دهان و زبان به ندرت اتفاق بیفتد. در صورتی که بزاق کافی نداشته باشید، دندان‌هایتان در معرض آسیب شدید قرار خواهد گرفت. پس لازم است که برای ترشح بیشتر بزاق و همچنین نگه داشتن آن در سطح عادی، تلاش کنید.

بر اساس مشاهدات علمی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است مصرف کردن زنجبیل به آن‌ها کمک کرد که مقدار بزاق دهان خود را در بازه چند دقیقه‌ای افزایش دهند. به این ترتیب و اگر نتیجه آزمون‌ها مورد قبول باشد، استفاده کردن از زنجبیل در انسان نیز، نتایج مشابه خواهد داشت.

این مطلب را هم میتونی بخونی  اثرات استرس بر پوست صورت

از این رو توصیه می‌کنیم که زنجبیل را به شکل‌های مختلف در وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. ترشح بزاق کافی و همچنین دیگر فواید زنجبیل به شما کمک خواهد کرد تا زندگی سالم‌تر و همچنین کیفیت بهتری داشته باشید.

کنترل آرتروز

تحقیقات نشان داده است که جویدن زنجبیل به صورت متداول و منظم، می‌تواند درد ناشی از آرتروز و همچنین پیشرفت‌ها را کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی جامعه آماری کوچکی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که جویدن زنجبیل می‌تواند خاصیت مشابه خاصیت داروی شیمیایی کاهش دهنده درد ایبوپروفن داشته باشد.

خواص زنجبیل در بهبود سلامت کبد

 

با خواص زنجبیل آشنا شوید

با خواص زنجبیل آشنا شوید

 

کبد یکی از حساس‌ترین ارگان‌های داخلی بدن است که در اثر بروز بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها دچار مشکلات بزرگی و کوچکی می‌شود. مطالعات زیادی بر روی خواص زنجبیل و اثرات آن روی کبد انجام شده است که در مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقایسه اثر زنجبیل و شبه دارو در موش‌های آزمایشگاهی به هنگام مصرف کردن سموم مختلف اشاره کرد.

در مطالعه انجام شده موش‌هایی که در کنار دریافت مواد غذایی با سموم خاص ترکیبات زنجبیلی مصرف می‌کردند، کبد سالم‌تری نسبت به موش‌هایی که از مواد غذایی شبه دارویی و زنجبیلی دریافت می‌کردند، داشتند. این مطالعات زمانی که مقدار سموم افزایش یافت نیز همچنان صادق بود.

به این ترتیب می‌توان گفت که زنجبیل در مورد حیواناتی با ساختار بدنی مشابه انسان، نقش محافظ کبدی را بازی می‌کند و می‌تواند از آن در برابر سموم محافظت کند. لذا توصیه می‌کنیم شما نیز از این خواص زنجبیل در طول زندگی خود استفاده کنید.

ما نیز با خوردن مواد غذایی مقادیر زیادی مواد سمی به شکل‌های گوناگون وارد بدن خود می‌کنیم که باید آن‌ها را خنثی یا کاهش دهیم. یکی از ساده‌ترین روش‌های مصرف کردن مواد غذایی همانند زنجبیل و کاهش دادن اثرات سموم بر اندام‌های حساس همانند کبد است.

کاهش تهوع بعد از جراحی

همان‌طور که اشاره کردیم طب سنتی از زنجبیل برای کاهش حالت تهوع بعد از زنجبیل استفاده می‌کند. مطالعات بالینی نشان داده است که این تجویز چندان بی‌ربط نیز نیست. مصرف ۱ تا ۱٫۵ گرم زنجبیل یک ساعت قبل از عمل موجب می‌شود که بیمار تا ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی حالت تهوع کمتری احساس کند. مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که مصرف زنجبیل در افراد تحت جراحی، ۳۸ درصد تهوع را کاهش داده است.

همچنین مالیدن روغن ۵ درصد زنجبیل به مچ دست بیماران در حین جراحی، ۸۰ درصد حالت استفراغ را در بیمار بعد از جراحی بهبود و کاهش داده است. با این وجود خوردن زنجبیل به صورت دهانی ممکن است هیچ نشانه‌ای از کاهش تهوع در ۳ تا ۶ ساعت بعد از عمل نداشته باشد. همچنین زمانی که زنجبیل به همراه دارو ضد تهوع خورده شود، اثر مضاعف نخواهد داشت. زنجبیل برای بیمارانی که احتمال بروز استفراغ بعد از جراحی را ندارند، خنثی و بی‌اثر است.

خواص زنجبیل در انقباض رحمی

تولد کودک سالم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغذیه مادر قبل از دوران زایمان اشاره کرد. در این خصوص باید بدانید که مطالعات انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است مصرف کردن زنجبیل در دوران قبل از بارداری به موش‌ها کمک خواهد کرد تا انقباضات رحمی مناسب‌تری داشته باشند.

به این ترتیب اگر تحقیقات را به صورت انسانی در بیاوریم، مصرف کردن زنجبیل در انسان نیز انقباضات رحمی را بهبود خواهد داد. انقباض رحمی یکی از حساس‌ترین فرایندهای زایمان است که افزایش یافتن آن می‌تواند به زایمان سالم‌تر کمک کند.

البته شما باید قبل از مصرف کردن زنجبیل به یک‌باره از پزشک خود در مورد مصرف کردن آن سؤال کنید. در برخی موارد مشاهده شده است که مصرف کردن خودسرانه زنجبیل باعث بروز برخی حساسیت‌های شدید در مادر و همچنین نوزاد شده است.

کاهش دهنده سرگیجه

به نظر می‌رسد که افرادی که به ناگاه دچار سرگیجه می‌شوند، می‌توانند به مانند حالت تهوع از زنجبیل برای بهبود شرایط خود استفاده کنند.البته قبل از استفاده از این گیاه بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و بعد اقدام به مصرف آن کنید. اما به هر حال این مورد نیز از خواص زنجبیل گزارش شده است که ما در اینجا به آن اشاره کردیم.

خواص ضد میکروبی زنجبیل

یکی دیگر از خواص زنجبیل که باید به آن اشاره داشته باشیم، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. بسیاری از درمان‌های خانگی وجود دارد که برای ضد عفونی کردن و همچنین از بین بردن باکتری و قارچ‌ها استفاده می‌شود اما در این میان درمان توسط زنجبیل بسیار مهم و مؤثرتر است.

مطالعات علمی هم در این مورد انجام شده است که طی آن پنج نوع باکتری به همراه قارچ‌های مختلف در معرض برخورد با عصاره زنجبیل و عوامل مؤثر موجود در آن قرار گرفتند. مشاهدات بر این واقعیت بود که زنجبیل قادر است رشد سلول‌های و باکتری‌های مضر برای بدن به صورت قارچ و دیگر یاخته‌ها را کاهش دهد.

از این رو به شما توصیه می‌شود که در نوشیدنی‌ها و همچنین غذاهای خود زنجبیل را به صورت یک افزودنی همیشگی استفاده کنید. البته اگر به زنجبیل حساسیت دارید یا اینکه تا به حال از آن استفاده نکرده‌اید، بهتر است مقدار مصرف را در شروع کاهش دهید.

کمک دارو درمان سل

برخی از داروهای درمان کننده بیماری سل موجب آسیب رسیدن به کبد می‌شود. از این رو پزشکان به همراه این داور، داروهای دیگری برای کاهش اثرات تخریبی کبد تجویز می‌کنند. زنجبیل از جمله مواد غذایی طبیعی است که می‌تواند اثرات ناشی از داروهای درمان سل روی کبد را کاهش دهد. لذا اگر شما داروی سل مصرف می‌کنید و مشکل کبدی دارید با مشورت پزشک خود شروع به خوردن زنجبیل نمایید.

خواص زنجبیل در افزایش اشتها

 

با خواص زنجبیل آشنا شوید

با خواص زنجبیل آشنا شوید

 

اگر می‌خواهید اشتهای بیشتری داشته باشید، چاق شوید یا اینکه به دلیل استرس‌ها و مشکلاتی که داشتید، اشتهایتان کم شده است، زنجبیل می‌تواند کمک زیادی به شما کند. بر اساس مطالعات و مشاهدات علمی انجام شده، مصرف کردن زنجبیل اشتهای شما را افزایش می‌دهد.

همچنین توصیه شده است که مصرف کردن زنجبیل برای کسانی که سیستم ضعیف گوارشی دارند نیز باعث بهبود قدرت دستگاه گوارشی و افزایش اشتها می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده زنجبیل در سیستم گوارشی به عنوان یک کمک هاضم عمل کرده و مصرف شدن مواد غذایی خاصی را افزایش می‌دهد.

مصرف شدن این دسته از مواد مغذی، اشتهای شما برای خوردن غذای بیشتر در وعده‌های مختلف و همچنین تعداد وعده‌های غذایی را افزایش می‌دهد.

تهوع در شیمی‌درمانی

مطالعات انجام شده روی زنجبیل نشان داده که مصرف آن به همراه داروهای ضد تهوع در بیماران سرطانی به هنگام شیمی‌درمانی تأثیر چندانی در تأخیر وقوع تهوع و همچنین کاهش تعداد دفعات آن‌ها نداشته است. این تهوع در بیماران سرطانی یک روز بعد از شیمی‌درمانی اتفاق می‌افتد. اثربخشی زنجبیل برای کاهش حالت تهوع در درمان سرطان به‌واسطه انواع مواد مختلف دارویی ممکن است متفاوت باشد. برخی از تحقیقات نشان از بهبود علائم با مصرف زنجبیل هم‌زمان با مصرف دارو و برخی دیگر فقط زمانی که به همراه آن داروهای ضد تهوع خورده می‌شود، مؤثر بوده است.

خواص زنجبیل در کاهش خستگی عضلات

عضلات شما ساخته شده از پروتئین است. انجام دادن ورزش‌های سنگین باعث خواهد شد تا مقداری از پروتئین‌های عضلانی شما کاهش پیدا کند و ترکیبات دیگر جای آن را بگیرد. همین اتفاق خستگی و همچنین ضعف عضلانی بعد از تمرین‌های سنگین را به دنبال دارد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  نازکی لب‌ ها

مصرف کردن زنجبیل به شما کمک خواهد کرد تا بر این اتفاق ناخوشایند به مقدار زیادی پیروز شوید. زنجبیل تحلیل پروتئین‌ها را کاهش داده و روند جایگزین شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. به این دلیل ساده است که بیشتر ورزشکاران دوست دارند از ترکیبات دارای زنجبیل بعد از انجام تمرین‌های مختلف استفاده کنند.

مؤثر در دیابت

با وجود اینکه میزان مصرف زنجبیل در بیماران دیابتی به شدت در درمان و اثربخشی آن مؤثر هست اما نظر عمومی پزشکان بر مؤثر بودن آن در کاهش قند خون دیابتی‌ها بوده است. برای نتیجه گرفتن شما باید صبر و تحمل و همچنین دوز مصرفی بالایی از زنجبیل در طول برنامه معین داشته باشید. استفاده خودسر مسلماً پاسخ‌دهی مناسبی برای کاهش قند خون نخواهد داشت. توصیه ما به شما استفاده از نظر و برنامه‌ریزی یک پزشک طب سنتی است.

خواص زنجبیل در جذب مواد مغذی

 

با خواص زنجبیل آشنا شوید

با خواص زنجبیل آشنا شوید

 

افزایش جذب مواد غذایی یکی دیگر از خواص زنجبیل است که باید به آن دقت کنید. افزایش دادن سطح دریافت مواد غذایی به ظاهر ساده است اما باید بدانید که به شما کمک‌های زیادی خواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده اگر بدن شما بتواند به مقدار کافی از غذاهایی که مصرف می‌کنید، مواد مغذی استخراج کند نیاز کمتری به مکمل‌های غذایی خواهید داشت.

از سوی دیگر بدن شما تمایلی به چاق شدن هم نخواهد داشت. خواص زنجبیل در این میان کمک بزرگی به شما می‌کند. مصرف زنجبیل بیش‌تر به این معنی است که شما به سادگی می‌توانید مواد مغذی مورد نیازتان را جذب کنید، و با سرعت بیش‌تر و همان مقدار تلاش، به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

کاهش فشارخون

چای زنجبیل می‌تواند فشارخون را در بیماران دیابتی و همچنین بیمارانی که دارای فشارخون بالا هستند کاهش دهد. همچنین خوردن آن به صورت جویدنی نیز می‌تواند مؤثر باشد. البته از خوردن همزمان آن با داروهای کاهنده فشار خون جدا خودداری کنید. زیرا ممکن است دچار مشکل شوید. اما این خواص زنجبیل نیز تاکنون گزارش شده است.

خواص زنجبیل در درمان التهاب مفاصل

ریشه گیاه زنجبیل که همگی ما آن را به عنوان زنجبیل مصرف می‌کنیم می‌تواند التهاب‌های عضلانی را به مقدار قابل قبولی کاهش دهد. التهاب عضلانی یا آرتریت که ما آن را باید جدی تلقی کنیم، یکی از مهم‌ترین عوارض مفصلی است. در صورت التهاب مفاصل بدن شما قادر نخواهد بود حرکت‌های ساده در مفاصل را انجام دهد.

به این دلیل باید مراقب باشید تا التهاب در مفاصل رخ ندهد. زنجبیل دارای مقدار زیادی انتی اکسیدان و همچنین ترکیبات دیگر است که در کنار درمان‌های دارویی قادر است التهاب را کاهش و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کند.

کاهش خارش نیش حشرات

از جمله کاربردی‌ترین فواید زنجبیل و روغن آن، کاهش خارش ناشی از نیش حشرات است. البته ترکیبی از فلفل سیاه، عصاره آن به همراه زنجبیل با عنوان تریکاتو (Trikatu) باعث کاهش خارش ناشی از نیش پشه و حشرات خواهد شد. پس در سفر بعدی خود برای کاهش تهوع و خارش جای نیش حشرات از زنجبیل استفاده کنید.

خواص زنجبیل در سندرم روده تحریک‌پذیر

به نظر می‌رسد که مصرف زنجبیل به تنهایی هیچ اثر مثبتی روی کاهش و بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر ندارد. با این وجود بررسی‌ها نشان داده است که خوردن زنجبیل به همراه سایر مواد گیاهی می‌تواند اثرات و علائم ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش دهد. هنوز مشخص نیست دلیل روشن این پدیده چیست.

کاهش خونریزی شدید قاعدگی

مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است که مصرف زنجبیل در دختران نوجوان مقدار خونریزی را در دوران قاعدگی کاهش می‌دهد. سابق بر این اشاره کردیم که زنجبیل برای کاهش درد قاعدگی نیز مؤثر است. پس استفاده از آن را می‌توانید مدنظر قرا دهید البته باز هم تاکید می‌کنم با مشورت پزشک متخصص.

خواص زنجبیل در کاهش سردرد میگرنی

مطالعات نشان داده است که مصرف دارو میگرن به همراه زنجبیل دردهای ناشی از سردرد میگرنی را کاهش می‌دهد اما هنوز مشخص نشده است که این کاهش درد به علت مصرف هم‌زمان قرص است یا نه. هرگز از زنجبیل به صورت همزمان با قرص استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

درمان شوره سر

اگر برای درمان شوره سر به دنبال یک شامپوی ضد شوره هستید، می‌توانید زنجبیل، را جایگزین آن کنید. کافیست مقداری از این گیاه را رنده کرده و با آب مخلوط کنید، سپس آن را بر روی پوست سر اسپری کنید تا باعث از بین بردن قارچ کف سر شود. درمان شوره سر یکی از خواص زنجبیل است که باید ان را مدنظر قرار دهید.

خواص زنجبیل در افزایش رشد موی سر

شاید باورتان نشود، اما علاوه بر درمان شوره سر خاصیت دیگری نیز دارد و آن افزایش تحریک ریشه و پیاز مو برای رشد بیشتر است. علت آن نیز وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان در ریشه این گیاه است. اگر میزان رشد موی سر شما دچار اختلال است، این خواص زنجبیل را حتما جدی بگیرید. و با مشورت پزشک از آن استفاده کنید.

درمان سرما خوردگی

هرگاه دچار سرما خوردگی ویروسی شدید، یک لیوان چای و زنجبیل، را به همراه عسل طبیعی نوش جان کنید و معجزه آن را در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا خواهید دید. البته قبل از خوردن این چای با پزشک خود مشورت کنید تا دچار تداخل دارویی نشوید. اما این خواص زنجبیل نیز تاکنون گزارش شده است.

خواص زنجبیل در کاهش حساسیت فصلی

اگر به بوی گل و گیاه در فصول مختلف سال، از جمله در بهار و تابستان حساسیت دارید، نوشیدن یک فنجان چای و زنجبیل به شما در کاهش آبریزش بینی و حساسیت کمک خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که در خوردن این چای زیاده روی نکنید. این خواص زنجبیل را جدی بگیرید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

مانع آلزایمر

چند پژوهش روی حیوانات نشان داده است که زنجبیل، روی کاهش زوال عقلِ ناشی از افزایش سن که مقدمه‌ای بر آلزایمر است تاثیر دارد. در زنان مسن‌تر هم، آزمایش‌ها نشان از بهبود قابل توجه قدرت حافظه و زمان واکنش داشته‌اند. این خواص زنجبیل می‌تواند به افراد مسن یک امید فوق‌العاده بدهد.

خواص زنجبیل در درمان درد ناشی از عضلات

اگر بعد از تمرین دچار درد بدنی شدید و یا کشیدگی عضلات و یا خشک شدن گردن به سراغتان آمد کافیست مقداری روغن زنجبیل، را بر روی نقطه مورد نظر ریخته و به آرامی آن را ماساژ دهید تا درد آن رفع شود.

کاهش کلسترول خون

همانگونه که می‌دانید بالا بودن کلسترول خون باعث به وقوع پیوستن بیماری‌ای قلبی می‌شود. لذا استفاده منظم از چای و زنجبیل می‌تواند در کاهش کلسترول خون شما کمک کند.

خواص زنجبیل در ازبین بردن محل زخم

اگر زخمی بر روی پوست شما به وجد آمد است یکبار در هفته مقدار زنجبیل رنده شده را با یخ مخلوط کرده و محل زخم قرار دهید. ریشه این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و باعث از بین رفتن زخم خواهد شد.

کاهش درد معده

در مطالعه‌ای که بر روی ۲۴ فرد سالم صورت گرفت مشاهده شد مصرف ۱.۲ گرم پودر زنجبیل قبل از وعده غذایی می‌تواند سرعت تخلیه مواد از معده را تا ۵۰٪ افزایش دهد و مشکل سو هاضمه را حل می‌کند.

با خواص زنجبیل آشنا شوید

با خواص زنجبیل آشنا شوید

برای مشاهده محصولات زیبایی اینجا کلیک کنید
برای مشاهده اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *