آموزشی, زیبایی, زیبایی پوست, سایر نوشته ها

انواع مشکلات پوستی کودکان

انواع مشکلات پوستی کودکان

انواع مشکلات پوستی کودکان به قدری شایع است که هیچ کودکی نمی تواند به آن دچار نشود. آن ها اغلب نشانه ی بیماری ویروسی یا باکتریایی هستند. در حالی که برخی از مشکلات پوستی کودکان ممکن است همچون لکه ها و برجستگی هایی به نظر برسند، با این حال، برخی از آن ها به تاول تبدیل می شوند و بعد از آن پوسته پوسته می شوند. اگرچه بیشتر مشکلات پوستی کودکان به خودی خود برطرف می شوند، با این حال؛ برخی از آن ها روی پوست؛ اسکار یا جای زخم باقی می گذارند. در مقاله حاضر از بخش سلامت کودک دکتر سلام به توضیح کامل پیرامون عفونت های مختلف یا بیماری هایی که باعث ایجاد مشکلات پوستی کودکان می شوند و چگونگی مقابله با آن ها مطالبی ارائه شده است.

1- آبله مرغان
Baby Face

Baby Face

آبله مرغان یکی از مشکلات پوستی کودکان و یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. نشانه های اصلی آبله مرغان بثورات، سردرد، تب به مدت 2 تا 3 روز و به دنبال آن بثورات وزیکولی (ضایعات پوستی) و از بین رفتن اشتهاست. بثورات خارش دار هستند و تاول های پر از مایعات را شکل می دهند. آن ها بعد از 5 تا 6 روز بعد از ظهور بثورات، تاول می زنند و پوسته پوسته می شوند. این بثورات بیشتر در گوش ها، صورت، بازوها، سینه، شکم و پاها ظاهر می شوند.

درمان اگر چه هیچ درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما می توانید نکات زیر را برای تسکین علائم این بیماری دنبال کنید. ژل های خنک کننده و شربت ضد حساسیت می تواند به کاهش خارش کمک کند، در حالی که پاراستامول بدون نسخه نیز می تواند تب را تسکین دهد. به کودک خود مایعات زیادی بنوشانید تا بدن او را هیدراته نگه دارد.

سرخک

سرخک یکی از مشکلات پوستی کودکان و یک بیماری عفونی تنفسی ویروسی است. سرخک باعث ایجاد مشکلات پوستی در سرتاسر بدن می شود و با علائمی مانند سرماخوردگی ظاهر می شود. اولین علائم سرخک، تب به مدت 2 روز و به دنبال آن بثور ماکولا همراه با احتقان بینی، قرمزی چشم، تب، سرفه، زخم های قرمز با لکه های سفیدی در داخل گونه هاست.این بثورات طی 2 روز پس از تب با درجه بالا (104 درجه فارنهایت) برطرف می شوند. آن ها معمولاً در پیشانی ظاهر می شوند و سپس به قسمت های دیگر بدن همچون صورت، گردن، تنه، بازوها و پاها گسترده می شوند.

درمان

هیچ دارویی برای سرخک تجویز نمی شود و علائم آن به طور معمول طی دو هفته برطرف می شود. پزشک اطفال ممکن است استامینوفن را برای رفع تب و درد کودک تجویز کند، به او مکمل ویتامین A بدهد، از او بخواهد مایعات زیادی بنوشد و برای رفع گلودرد و سرفه دستگاه مرطوب کننده هوا را پیشنهاد دهد.پیشگیری می توان با تزریق واکسن MMR (سرخک، اوریون، سرخچه) از سرخک کودک جلوگیری کرد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  انواع روشهای بیحسی با فیلردرمی
سرخچه یا سرخک آلمانی

سرخچه یکی از مشکلات پوستی کودکان و یک بیماری ویروسی مسری در کودکان است. این بیماری؛ همچنین به سرخک سه روزه و سرخک آلمانی معروف است. سرخچه و سرخک بثورات مشابهی دارند، اما ماهیت شان متفاوت است. در سرخچه بثورات قرمز یا صورتی روشنی روی پوست صورت ظاهر می شود و سپس به قسمت های دیگر بدن گسترده می شود. آن ها حدود چهار تا پنج روز باقی می مانند. کودک شما همچنین ممکن است گره های لنفاوی متورم، چشم قرمز، بینی پر، تب و گلو درد داشته باشد.

درمان

هیچ دارویی برای درمان سرخچه موجود نیست. بنابراین باید سعی کرد تا علائم موثر آن را رفع کرد. پزشکان به منظور تسریع روند درمان استراحت را توصیه می کنند و برای کاهش تب و درد کودک استامینوفن تجویز کنند.با تجویز واکسن MMR می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

بیماری گونه ی سیلی خورده

بیماری گونه سیلی خورده یا بیماری پنجم یکی از مشکلات پوستی کودکان و یک عفونت ویروسی رایج در کودکان است که بیشتر در اوایل تابستان، زمستان و بهار بروز می کند. در این حالت بثورات قرمز روشنی روی گونه ها ظاهر شده و تا چند روز آتی به تنه، بازوها و پاها گسترده می شود. این بثورات تقریباً یک هفته دوام پیدا می کنند.

درمان

دوره این وضعیت باید طی شود تا کودک، بهبود یابد. داروهای بدون نسخه مانند تیلنول معمولاً برای کاهش تب و درد استفاده می شوند.از آنجا که این ویروس؛ توسط هوا منتقل می شود؛ رعایت بهداشت؛ مانند شستن دستان کودکتان را فراموش نکنید و مانع قرار دادن انگشتانش در دهان وی شوید.

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان (که با نام HFMD نیز شناخته می شود) یک عفونت ویروسی مسری است که معمولاً کودکان کمتر از پنج سال را درگیر می کند و بیشتر در تابستان و پاییز رخ می دهد.این بیماری با زخم های متعدد دردناک در دهان و گلو و بثورات دست و پا مشخص می شود. عموماً خفیف است و به خودی خود؛ طی چند روز برطرف می شود. علاوه بر تب خفیف، کودک شما ممکن است دارای زخم های قرمز دردناکی در داخل دهان باشد که در کام، لثه ها و جداره ی داخلی آن بروز می یابد و بثورات قرمزی روی کف دست و پا و باسن کودک مشاهده شود. معمولاً پس از اینکه این بیماری؛ دوره خود را طی کرد؛ کودک مبتلا؛ بدون هیچ گونه عارضه ای بهبود می یابد.

درمان

داروهایی مانند استامینوفن برای رفع ناراحتی، درد و سردرد ممکن است تجویز شود.مهم ترین عامل برای جلوگیری از شیوع این بیماری رعایت بهداشت است. از فرزندان تان بخواهید تا دستان خود را با آب و صابون بشویند.

این مطلب را هم میتونی بخونی  روش های مهم سلامت و زیبایی پوست
مولوسکوم کانتوژیوزوم یا زگیل آبکی

مولوسکوم کانتوژیوزوم یکی از مشکلات پوستی کودکان و یک عفونت ویروسی پوستی است. این عفونت باعث بروز ضایعات برجسته ی کوچک و بدون دردی روی پوست می شود. این ضایعات معمولاً صاف و به رنگ صورتی روشن و یا براق هستند و یک دندانه یا گودی در بین آن ها وجود دارد. بثورات؛ بیشتر در صورت، تنه، ران، شکم و دستگاه تناسلی دیده می شود. بثورات از 6 ماه تا 4 سال دوام می یابند و در بیشتر موارد، درمان لازم نیست.

درمان

به طور معمول ضایعات ناشی از مولوسکوم کانتوژیوزوم؛ نیازی به درمان ندارد. اما در برخی شرایط شدید، پزشک ممکن است کرم ها و پمادهای موضعی را برای کودک تان پیشنهاد کند. در موارد بسیار نادر، پزشک ممکن است روش هایی مانند درمان موضعی، لیزر درمانی و کرایوتراپی را توصیه کند. این روش های درمانی هر ضایعه را جداگانه درمان می کنند و ممکن است طی دو مرحله انجام شوند.

6- کهیر

کهیر یکی از مشکلات پوستی کودکان که باعث ایجاد لکه های صورتی یا برجستگی هایی می شود که بر روی پوست تأثیر می گذارند. اصطلاح دیگر آن اورتیکا است. کهیر ممکن است به سبب یک واکنش آلرژیک (به یک دارو، مثلا پنی سیلین) یا برخی از غذاها اتفاق بیفتد ولی معمولاً طی چند ساعت برطرف می شود.

شایع ترین علت کهیر، عفونت ویروسی همراه با علائمی چون؛ سرفه، تب و اسهال است. گاهی اوقات نیز، به سبب عفونت های باکتریایی مانند UTI می تواند اتفاق بیفتد. کهیری که حدود شش هفته طول بکشد، تحت عنوان کهیر حاد شناخته می شود و هنگامی که بیش از شش هفته به طول بینجامد، کهیر مزمن شناخته می شود.

بثورات بسیار خارش دار هستند و مانند نیش پشه های کوچک به نظر می رسند. گاهی اوقات ممکن است ورم ‌های کهیر، بعد از نیش زنبور عسل، یا به عنوان واکنش آنافیلاکتیک، ظاهر شوند. مصرف غذاهای آلرژن نیز می تواند تا دو ساعت، باعث بروز کهیر شود. اما در بیش از ۳۰ درصد موارد، علت آن نامشخص است. بثورات معمولاً سه تا چهار روز باقی می مانند و کودکان معمولاً بیش از یک بار کهیر نمی زنند.

درمان

درمان کهیر؛ بر تسکین علائم تمرکز دارد. پزشکان معمولاً داروهای موضعی مانند قرص کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین ها را توصیه می کنند. برای رفع خارش، کودک خود را درون وان آب سرد قرار دهید و تکه های یخ را بر روی محل خارش دار بمالید و برای رفع این خارش ها چهار بار در روز دیفن ‌هیدرامین یا بنادریل به کودک تان بدهید.

برای مشاهده محصولات زیبایی ما اینجا کلیک کنید
برای مشاهده اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *