آموزشی, خشکی پوست, زیبایی, زیبایی پوست, سایر نوشته ها

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

                                       تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

                                                           وازلین چیست؟

 

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

 

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

پیش‌تر گفتیم که وازلین صرفا نام برندی محبوب است و آنچه ما استفاده می‌کنیم، در حقیقت ژلهٔ پترولیوم است. ژلهٔ پترولیوم یکی از فراورده‌های جانبی تشکیل‌شده روی دکل‌های نفتی است و در اواسط قرن نوزدهم میلادی کشف شد. شیمی‌دانی که بعدها نخستین کارخانه تولید وازلین را راه‌اندازی کرد، با فراوری ژلهٔ پترولیوم سعی داشت از آن محلولی تهیه کند که به‌صورت موضعی بر روی پوست قابل‌استفاده باشد.

وازلین چطور به سلامت پوست کمک می‌کند؟

وازلین در حقیقت نقش نوعی مسدودکننده را ایفا می‌کند؛ یعنی مرطوب کننده پوست صورت نیست.کاربرد اصلی آن حفظ رطوبت موجود در پوست، یا به عبارت دیگر، جلوگیری از هدررفتن این رطوبت است. به‌علاوه با تشکیل لایه‌ای پوششی، در محافظت از پوستی که دچار ناراحتی یا آسیب‌دیدگی شده باشد هم نقش دارد.این لایهٔ پوششی در حقیقت نوعی مانع است و میزان رطوبت هدررفته از پوست را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. طبق نتیجهٔ برخی مطالعات صورت‌گرفته، ژلهٔ پترولیوم یا همان وازلین از این حیث در مقایسه با موادی چون لانولین [یا چربی پشم: موم زردرنگی است که از غدد چربی پشم حیوانات تهیه می‌شود، روغن زیتون و دیگر روغن‌های معدنی کارایی بهتر و مؤثرتری دارد.

رطوبت پوست

با توجه به این توضیحات، کاربرد اصلی وازلین جلوگیری از خارج‌شدن یا هدررفتن رطوبت پوست است. به همین خاطر اگر می‌خواهید وازلین پوست صورت و دیگر قسمت‌های بدن‌تان را مرطوب کند، توصیه می‌شود از دیگر فراورده‌های ژلهٔ پترولیوم استفاده کنید که از این حیث کارآمدتر باشند. مثلا آکوافور می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای تولید آکوافور هم از ژلهٔ پترولیوم استفاده می‌شود، اما تفاوت آن با وازلین در دیگر ترکیبات به‌کاررفته در آن است: لانولین و سِرِسین [نوعی واکس پارافینی سفیدرنگ]. به‌کارگیری اینها باعث می‌شود تا آکوافور علاوه بر مسدودکنندگی، خاصیت مرطوب‌کنندگی هم داشته باشد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  حقایقی در مورد چربی شکم

اگر می‌خواهید بیشترین استفادهٔ ممکن را از خاصیت مسدودکنندگی وازلین ببرید، به توصیهٔ برخی متخصص‌های پوست بهتر است هر شب از آن برای پاک‌کردن کامل مواد آرایشی از پوست صورت استفاده کنید. به این صورت، شب‌هنگام و زمانی که در خواب هستید، رطوبت در پوست‌تان باقی خواهد ماند.

۱. پاک‌کردن آرایش چشم‌ها

 

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

 

وازلین به‌سادگی می‌تواند ترکیبات تقریبا تمامی انواع لوازم آرایشی را تجزیه کند. به‌علاوه، برخلاف بعضی از پاک‌کننده‌های لوازم آرایشی موجود، استفاده از آن در اطراف چشم‌ها ایرادی ندارد. وازلین به‌ویژه برای پاک‌کردن ریمل‌های ضدآب مناسب است.

۲. احتباس رطوبت در پوست

دیگر مزیت وازلین برای پوست صورت، محبوس‌کردن رطوبت در آن است. به‌علاوه، وازلین فراوردهٔ خالصی است و فاقد ترکیباتی است که گاهی ناراحتی‌های پوستی ایجاد می‌کنند. می‌توان شب‌ها پیش از خواب لایه‌ای نازک از وازلین برای پوست صورت استفاده کرد؛ به این شکل، رطوبت و نرمی طبیعی به پوست بازمی‌گردد.

۳. تسریع روند بهبودی زخم‌های جزئی و خراش‌ها

وازلین برای پوست صورت نقش نوعی لایهٔ محافظ را دارد و نقطه یا محدودۀ موردنظر را مسدود می‌کند. به این شکل، روند التیام پیداکردن زخم‌ها با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. به‌علاوه، این لایهٔ محافظ از هجوم باکتری‌ها به زخم درحال‌التیام جلوگیری می‌کند.

۴. محافظت از لب‌های شکاف‌خورده

 

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

تاثیر و فواید وازلین بر پوست صورت

 

عوامل محیطی مثل باد سرد یا آفتاب داغ به‌سرعت لب‌ها را خشک می‌کنند. با استفاده از وازلین بر روی لب‌ها، می‌توان از پوست حساس اطراف دهان محافظت کرد. به‌علاوه، وازلین هیچ‌گونه طعم‌دهنده یا مواد معطر ندارد؛ به همین سبب، تقریبا نباید نگران واکنش‌های آلرژیک به‌واسطهٔ استفاده از آن باشید.

این مطلب را هم میتونی بخونی  دستگاه رادیولوژی پرتابل
۵. حالت‌دهی به ابروها

وازلین برای پوست صورت علاوه بر مزایایی که گفته شد، در حالت‌دهی ابروها هم کاربرد دارد. فارغ از آنکه بخواهید قوس بلندتری از ابروها درست کنید یا آنکه تا جای ممکن حالت طبیعی‌شان را حفظ کنید، با قراردادن لایه‌ای نازک از وازلین بر روی ابروها، حالت دلخواه‌تان را تثبیت خواهید کرد؛ علاوه بر آن، ابروهای‌تان نرم‌تر و لطیف‌تر خواهند شد.

۶. بهبود رزاشیا

رزاشیا یا رزاسه نوعی ناراحتی التهابیِ رایج پوستی است. علل بروز این ناراحتی و نشانه‌های آن برای هر شخص می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت از دیگری باشد. برخی تحقیقات و مطالعات متخصص‌های پوست حاکی از اثر مثبت مسدودکننده‌هایی نظیر ژلهٔ پترولیوم در بهبود این ناراحتی بوده‌اند. لایهٔ محافظ و مسدودکننده‌ای که وازلین بر روی پوست قرمز و ملتهب تشکیل می‌دهد، می‌تواند روند بهبودی آن را سرعت بدهد.

۷. تخفیف علائم پسوریازیس یا صدفک

علت این ناراحتی فعالیت بیش از حد سلول‌های پوست است. پسوریازیس علائمی چون پوسته‌پوسته‌شدن، قرمزی پوست، التهاب و خارش پوست دارد. احتمال بروز آن در کسانی که پوست خشک دارند بیشتر است. استفاده از وازلین در نقاطی که این علائم مشاهده می‌شوند، می‌تواند در تخفیف یا بهبودشان مؤثر باشد. شاید بنا به دلایل مختلف، امکان استفادهٔ هر روزه از وازلین برای پوست صورت وجود نداشته باشد؛ اما چند وقت یک بار هم که از آن استفاده شود کافی است و به حفظ رطوبت پوست و برطرف‌کردن علائم یادشده کمک می‌کند.

۸. به‌تعویق انداختن علائم پیری پوست

بر پایه برخی آزمایش‌ها، ژلهٔ پترولیوم در تنظیم‌کردن فعالیت پِپتید‌های سطح پوست نقش دارد [پِپتید پلیمری است که از اتصال دو یا چند اسیدآمینه به‌هم پدید می‌آید]. پِپتیدها یکی از ترکیبات اصلی موجود در کرم‌های نام‌آشنای زیبایی پوست و سفت کننده پوست است.وازلین به‌تنهایی قادر به بستن منافذ باز پوستی یا برطرف‌کردن چین و چروک صورت نیست، اما حفظ رطوبت به‌وسیلهٔ آن می‌تواند نوعی اقدام پیشگیرانه برای کاهش یا جلوگیری از پیر شدن پوست باشد.

برای مشاهده دستگاه های زیبایی اینجا کلیک کنید
برای مشاهده اینستاگرام ما اینجا کلیک کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *