آموزشی, بیماری

افزایش کلسترول

افزایش کلسترول

افزایش کلسترول

مواد غذایی مفید و مضر برای کلسترول بالا
برخی از افراد بیمار به بهانه بالا بودن میزان آهن موجود در جگر، اقدام به زیاده روی در مصرف آن می کنند. در حالیکه با زیاده روی در خوردن این غذا کلسترول خون آنها افزایش پیدا کرده و تهدید جدی برای آنها می باشد. کلسترول بالا خطر بیماری های قلبی و حملات قلبی را افزایش می دهد.
داروهایی می توانند به بهبود کلسترول شما کمک کنند اما اگر بخواهید، تغییراتی را در سبک زندگی خود برای بهبود کلسترول انجام دهید، این چند تغییر سالم که در بخش سلامت نمناک خواهیم گفت را امتحان کنید. اگر شما پیش از این دارو مصرف می کردید، این تغییرات می تواند اثر کاهش دهنده ای روی کلسترول شما داشته باشند.

باید و نبایدها برای کاهش و درمان کلسترول خون بالا و حتی پیشگیری

۱٫ غذاهای سالم و مناسب سلامت قلب بخورید:
تغییرات کمی در رژیم غذایی شما می تواند کلسترولتان را کاهش داده و سلامت قلب شما را بهبود بخشد:چربی های اشباع شده را کاهش دهید. چربی های اشباع شده در درجه اول در گوشت قرمز و محصولات لبنی پر چرب یافت می شوند.کاهش مصرف چربی های اشباع شده می تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

حذف چربی های ترانس دار برای درمان کلسترول خون بالا:

چربی های ترانس دار، که گاهی بر روی برچسب های مواد غذایی به عنوان “روغن گیاهی نسبتاً هیدروژنه” ذکر می شوند، اغلب در مارگارین و کوکی، کلوچه و بیسکوییت وجود دارند. چربی های ترانس دار سطح کلسترول کلی را بالا می برند.اداره مواد غذایی و دارویی استفاده از روغن های گیاهی نسبتاً هیدروژنه را تا اول ژانویه سال ۲۰۲۱ ممنوع اعلام کرده است.

غذاهای مفید برای کلسترول بالا

برای درمان کلسترول بالا، غذاهای غنی از اسیده ای چرب امگا ۳ بخورید:
اسیدهای چرب امگا ۳ تاثیری روی کلسترول ندارند. اما آن ها دارای مزایای قلبی دیگری هستند، از جمله کاهش فشار خون. غذاهایی که حاوی اسیده ای چرب امگا ۳ هستند، شامل ماهی سالمون، خال مخالی، شاه ماهی و تخم کتان میباشد
برای درمان کلسترول خون بالا مصرف فیبر محلول را افزایش دهید:
فیبر محلول می تواند جذب کلسترول را در جریان خون شما کاهش دهد. فیبر محلول در غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، لوبیا قرمز، کلم بروکسل، سیب و گلابی یافت می شود.

تاثیر پروتئین در درمان کلسترول

مصرف پروتیین آب پنیر را بیشتر کنید:
پروتئین آب پنیر که در محصولات لبنی یافت می شود، دارای بسیاری از فواید سلامتی است که به محصولات لبنی نسبت داده می شود.مطالعات نشان داده اند که مصرف پروتیین آب پنیر به عنوان مکمل، هم کلسترول LDL و هم کلسترول کلی و هم چنین فشار خون را کاهش می دهد.صرف پروتئین آب پنیر برای کاهش کلسترول خون بالا
۲٫ در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید و فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید:
ورزش می تواند میزان کلسترول را بهبود بخشد. فعالیت فیزیکی متوسط می تواند به افزایش کلسترول (HDL) خوب کمک کند. حداقل ۵ بار در هفته برای ۳۰ دقیقه ورزش کنید، یا ۲۰ دقیقه و ۳ بار در هفته ورزش های هوازی انجام دهید.
فعالیت فیزیکی، حتی در فواصل کوتاه چند بار در روز، می تواند به شما کمک کند که وزنتان را کم کنید.
این موارد را در نظر بگیرید:
انجام ورزش مورد علاقه تان و برای پیدا کردن انگیزه، یک دوست ورزشی پیدا کنید یا به یک گروه ورزشی بپیوندید.
۳٫ ترک سیگار برای بهبود سطح کلسترول:
ترک سیگار باعث بهبود سطح کلسترول HDL شما می شود.
این مزایا به سرعت رخ می دهد:
۲۰ دقیقه بعد از ترک کردن، فشار خون و ضربان قلب شما بهبود پیدا می کند.
در طی سه ماه بعد از ترک، گردش خون و ریه شروع به بهبود خواهد کردبخور نخورهای تغذیه کلسترول خون بالا
غذاهایی که کلسترول بالا دارند و باید از آن ها اجتناب کنید:
غذاهای حاوی کلسترول
تخم مرغ و غذاهای تخم مرغی – ۲۵ درصد
مرغ و غذاهای مرغی – ۱۳ درصد
گوشت گاو، غذاهای مخلوط با این و همبرگر – ۱۱ درصد
پنیر پر چرب – ۴ درصد
سوسیس، هات داگ، بیکن و دنده – ۴ درصد
ماهی و غذاهای با ماهی – ۳ درصد
دسرها با پایه غلات – ۳ درصد
دسر های لبنیاتی – ۳ درصد
پاستا و غذاهای با پاستا – ۳ درصد
پیتزا – ۳ درصد
غذاهای مخلوط مکزیکی – ۳ درصد
گوشت های سرد – ۳ درصد
کاهش چربی شیر – ۲٫۵ درصد
خوک و غذاهای خوکی – ۲ درصد
میگو و غذاهای میگویی – ۲ درصد
به طور شگفت انگیز، همه این غذاها دارای تاثیر منفی بر روی کل کلسترول هستند.غذاهایی که باعث التهاب می شوند، بیش ترین آسیب را به خود وارد می کنند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند.
محصولات حیوانی کیفیت پایین، به شدت ملتهب هستند، چرا که دارای روغن های سمی هستند که با مواد شیمیایی و حلال های آلی ساخته می شوند.
الکل، شکر و کافئین همه مواردی هستند که باعث افزایش تولید کلسترول و التهاب می شوند.
تحقیقات نشان می دهند که افزایش وزن بدن همراه با کلسترول بالا به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مربوط است بنابراین، کاهش وزن و کاهش این غذاها به شما کمک می کنند تا کلسترول کلی و کلسترول LDL را کاهش دهید.

رهای تغذیه کلسترول خون بالا

غذاهایی که کلسترول بالا دارند و باید از آن ها اجتناب کنید:

طبق گفته موسسه سرطان ملی، اینها منابع غذایی هستند که میزان بالایی از کلسترول دارند:
تخم مرغ و غذاهای تخم مرغی – ۲۵ درصد
مرغ و غذاهای مرغی – ۱۳ درصد
گوشت گاو، غذاهای مخلوط با این و همبرگر – ۱۱ درصد
پنیر پر چرب – ۴ درصد
سوسیس، هات داگ، بیکن و دنده – ۴ درصد
ماهی و غذاهای با ماهی – ۳ درصد
دسرها با پایه غلات – ۳ درصد
دسر های لبنیاتی – ۳ درصد
پاستا و غذاهای با پاستا – ۳ درصد
پیتزا – ۳ درصد
غذاهای مخلوط مکزیکی – ۳ درصد
گوشت های سرد – ۳ درصد
کاهش چربی شیر – ۲٫۵ درصد
خوک و غذاهای خوکی – ۲ درصد
میگو و غذاهای میگویی – ۲ درصد
به طور شگفت انگیز، همه این غذاها دارای تاثیر منفی بر روی کل کلسترول هستند.غذاهایی که باعث التهاب می شوند، بیش ترین آسیب را به خود وارد می کنند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند.
محصولات حیوانی کیفیت پایین، به شدت ملتهب هستند، چرا که دارای روغن های سمی هستند که با مواد شیمیایی و حلال های آلی ساخته می شوند.
الکل، شکر و کافئین همه مواردی هستند که باعث افزایش تولید کلسترول و التهاب می شوند.
تحقیقات نشان می دهند که افزایش وزن بدن همراه با کلسترول بالا به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مربوط است بنابراین، کاهش وزن و کاهش این غذاها به شما کمک می کنند تا کلسترول کلی و کلسترول LDL را کاهش دهید.

برای دیدن مقالات بیشتر می توانید برروی این لینک کلیک کنید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *