آموزشی, ریزش مو, زیبایی پوست, سایر نوشته ها, کاشت مو

کاشت مو چه عوارضی دارد؟

کاشت مو چه عوارضی دارد؟

کاشت مو چه عوارضی دارد؟

کاشت مو یک عمل جراحی است که عمدتاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود. این عمل نسبت به دیگر عمل‌های زیبایی عوارض بسیار کمتری دارد؛ گرچه که در صورت عدم مراقبت کافی ممکن است منجر به بروز عوارضی جدی شود. طیف گسترده‌ای از عوارض وجود دارند که خیلی جدی نبوده و قابل کنترل هستند.

برای خرید انواع ژل و بوتاکس و دستگاه های زیبایی می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

برخی از عوارض متداول کاشت مو عبارتند از:

*درد

*ورم (اِدِم)

*عدم تقارن

*خونریزی

*اِسکار قابل مشاهده

*فولیکولیت

*پوسته پوسته شدن

*جابجایی گرافت

*سکسکه

*افلوویم یا ریزش ناگهانی موها

*خارش

*بی‌حسی

 

Hair transplantation

Hair transplantation

درد

اکثر افراد پس از انجام عمل کاشت مو درد خواهند داشت. درد ناشی از عمل FUT (پیوند واحد فولیکولار) بیشتر است و دلیل آن هم جابجایی اعصاب محیطی در طول برداشت بخش نوار مانند از ناحیه پشت سر می‌باشد. در روش FUE (استخراج واحد فولیکولار) حدود 3000 گرافت مو کاشته می‌شوند که این عمل چیزی حدود 6 الی 8 ساعت طول می‌کشد.

درد ماهیچه‌ها به نحوه خوابیدن شما در طول عمل بستگی دارد. در طول این عمل استراحت‌های کوتاهی به بیمار داده می‌شود و تزریق‌هایی موضعی برای کنترل درد انجام می‌گردد. همچنین پس از عمل برای کاهش درد به بیمار داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی داده می‌شود.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

ورم (اِدِم)

بروز ورم پس از عمل کاشت مو جزء عوارض متداول است. متوسط بروز ورم پس از کاشت مو بین 40% الی 50% می‌باشد. ورم معمولاً به دلیل بیهوشی تامیسنت و آسیب‌های وارد شده در طی عمل به وجود می‌آید. ورم بافت در طی عمل آغاز شده و تا 3 الی 5 روز وجود خواهد داشت. پس از این مدت ورم بر روی پیشانی می‌اُفتد. گاهی اوقات مایع اِدِماتوس وارد بافت‌های پِری‌اُربیتال شده و باعث خون‌مردگی پِری‌اُربیتال می‌گردد. گاهی اوقات ورم به اندازه‌ای شدید است که بیمار نمی‌تواند چشم‌های خود را باز کند.

جهت جلوگیری و کاهش اِدِم باید از دستورالعمل‌های دکتر پس از عمل کاملاً پیروی نمایید. برای مثال دکتر نحوه خوابیدن پس از عمل را برایتان توضیح می‌دهد. ماساژ، کمپرس سرد، استروئیدهای سیستمیک، استروئیدهای نفوذی و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌توانند ورم را کاهش دهند.

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

عدم تقارن

برنامه‌ریزی دقیق و علامتگذاری محل کاشت مو احتمال عدم تقارن را کاهش می‌دهد. طراحی اشتباه خط موها، تفاوت تراکم موی میان سمت راست و چپ سر و نامتناسب بودن سر می‌تواند باعث عدم تقارن شود. همیشه طراح‌های علامتگذاری شده را در آینه چک کنید و تاییدیه خود بیمار را نیز بگیرید.

خونریزی

خون چه در نواحی دارای مو و چه در نواحی طاس سر همواره جریان دارد، اما خونریزی ناشی از کاشت مو معمولاً بسیار کم است. در برخی موارد خونریزی زمانی رخ می‌دهد که بیمار کلینیک را ترک می‌کند. اعمال فشار به مدت 15 دقیقه با یک تکه گاز تمیز بسیار در کاهش خونریزی موثر است.

این مطلب را هم میتونی بخونی  آزمایش‌‌های تشخیص ناباروری در زنان

دکتر باید پیش از انجام عمل سوابق خونریزی شما را بررسی کرده و مصرف داروهایی مانند آسپیرین، عوامل ضد التهاب غیر استروئیدی، ویتامین E، الکل، استروئیدهای آنابولیک و دیگر عوامل ضد انعقاد خون را منع کند. حداقل دو هفته پیش از عمل باید سیگار کشیدن و مصرف مینوکسیدیل موضعی را متوقف نمایید. بروز خونریزی در طول عمل کاشت مو کاملاً طبیعی است و می‌توان با تزریق محلول تامیسنت حاوی اپینفرین آن را کنترل کرد.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

اِسکار

اِسکار قابل مشاهده در ناحیه اهداء (برداشت مو) یکی از متداول‌ترین عوارض کاشت مو است. کاشت مو با روش FUT باعث می‌شود که اِسکاری در ناحیه پشت سر باقی بماند. اِسکارهای ناشی از روش FUE کمتر قابل مشاهده هستند؛ این اِسکارها به دلیل ورود و خروج مکرر پانچ به سر ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از بروز اسکار در روش FUE نباید پانچ را به صورت مکرر و پهلو به پهلو وارد سر کرد. با درمان‌هایی نظیر اصلاح اِسکار، کاشت مو و میکرو-پیگمانتاسیون می‌توان ظاهر اِسکارها را بهبود بخشید.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

فولیکولیت

به التهاب فولیکول مو در واکنش به عفونت، جراحت فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را فولیکولیت می‌گویند. بروز فولیکولیت پس از عمل کاشت مو بین 1.1% الی 20% گزارش شده است و دامنه آن از حالت متوسط و التهاب سطحی همراه با آریتمی ملایم شروع شده و تا سطح جوش‌های چرکی پراکنده ادامه می‌یابد.

اگر 2 یا 3 ماه پس از کاشت مو دچار فولیکولیت ملایم شوید احتمالاً دلیل بروز آن رشد موها می‌باشد.

عفونت می‌تواند هم در محل برداشت مو و هم در ناحیه کاشت موها رخ دهد. درمان فولیکولیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر 2 یا 3 ماه پس از کاشت مو دچار فولیکولیت ملایم شوید احتمالاً دلیل بروز آن رشد موها می‌باشد. در چنین مواردی باید روزی 3 دفعه و هر دفعه 15 دقیقه از کمپرس گرم در ناحیه مورد نظر استفاده کرده و از پمادهای آنتی‌بیوتیک موضعی مثل موپیروسین استفاده نمایید.

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن بر روی لایه سطحی اپیدرم که گرافت مو را احاطه کرده اتفاق افتاده و معمولاً 24 الی 48 ساعت پس از کاشت مو خونریزی می‌کند. پوسته پوسته شدن به طور میانگین پس از 7 الی 10 روز متوقف شده و ناپدید می‌شود. این پوسته‌ها بر روی سلامتی گرافت مو یا فرآیند بهبود تاثیری نمی‌گذارند مگراینکه برای مدت طولانی ماندگار باشند.

پس از 48 ساعت از عمل کاشت مو می‌توانید موهای خود را به آرامی بشویید تا این پوسته‌های اولیه از بین بروند. توصیه می‌شود که 30 الی 45 دقیقه پیش از شستن سر نرم‌کننده‌ای را بر روی نواحی مورد نظر اعمال کنید تا پوسته‌ها نرم‌تر شوند. اگر این پوسته‌ها 9-10 روز پس از عمل هنوز وجود داشتند باید از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده کنید.

این مطلب را هم میتونی بخونی  پیشگیری از ترک در حاملگی
جابجایی گرافت

جابجایی گرافت‌ها معمولاً در 3 روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق می‌افتد. ضربه مستقیم علت اصلی جابجایی گرافت است. گرافت‌ها مدت زیادی در محیط بیرون زنده نمی‌مانند. زمانی که گرافت جابجا می‌شود یا آسیب می‌بیند باید فوراً گرافت جدیدی را جایگزین آن کرد. داوطلب می‌تواند برای مدت کوتاهی گرافت جابجا شده را در محلول نمک نگاه دارد تا از خشک شدن گرافت جلوگیری شود.

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

سکسکه

سکسکه یکی از عوارض غیرمتداول کاشت مو است. احتمال بروز سکسکه پس از عمل کاشت مو 4.11% گزارش شده است. احتمال دارد که فرد در طی عمل کاشت مو یا مدت کوتاهی پس از آن دچار سکسکه شود. اگر به درمان این عارضه توجهی نشود احتمالاً تا 2 الی 3 روز ادامه خواهد داشت.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

افلوویوم یا ریزش ناگهانی موها

این عارضه کمی پس از عمل کاشت مو اتفاق می‌افتد اما احتمال بروز افلوویوم شدید بسیار کم است. این عارضه باعث ایجاد مشکل در ناحیه کاشت مو و اختلالات عروقی و ورم می‌شود. این عارضه معمولاً 2 الی 4 هفته پس از عمل کاشت مو رخ می‌دهد. گرچه که عمده موهایی که تحت تاثیر این عارضه قرار گرفته‌اند پس از 2 یا 3 ماه دوباره رشد می‌کنند.

برای کاهش این عارضه باید از محل کاشت موها به خوبی نگهداری کرد. محدود کردن محل کاشت مو و تراکم آن‌ها باعث می‌شود تا از اختلالات عروقی جلوگیری شود و ورم‌های پس از عمل کاهش یابد. ممکن است مصرف مینوکسیدیل پس از عمل کاشت مو این مشکل را بهبود بخشد.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

خارش

پس از عمل کاشت مو خارش در نواحی برداشت و کاشت مو وجود خواهد داشت. عمده دلیل این عارضه بهبود زخم است. دلیل دیگر آن می‌تواند مصرف مینوکسیدیل پس از عمل کاشت مو باشد. بسته به میزان مصرف مینوکسیدیل ممکن است پوست سر دچار سوزش هم بشود. برای درمان این عارضه می‌توان از استروئیدهای موضعی یا آنتی‌هیستامین استفاده کرد.

بی‌حسی

معمولاً پس از عمل کاشت مو نواحی برداشت و کاشت مو تا حدی حس خود را از دست می‌دهند و بی‌حس می‌شوند که این عارضه موقتی است. علت این امر بریده شدن برخی از رشته‌ها عصبی در طول عمل است. افراد معمولاً متوجه این عارضه می‌شوند اما در مورد آن شکایتی ندارند. حس این نواحی پس از یک دوره 6 الی 12 ماهه باز می‌گردد.

 

 

Hair transplantation

Hair transplantation

 

برخی از عوارضی که کمتر متداول هستند عبارتند از:

*اِسکار هیپرتروفیک و کلوئید

*فیستول شریانی‌وریدی

*عفونت

*سنکوپ

*تغییر رنگدانه‌ها

*نکروز

*واکنش گرانولوماتوز

*گرانولوم پایوژنیک

برای آگاهی از رازهای زیبایی ، سلامتی و تناسب اندام روی این لینک کلیک کنید :

جدیدترین رژیم لاغری سریع شکم و پهلو برای کاهش وزن سریع

برجسته سازی لب ها با تزریق ژل در لب

برجسته سازی گونه ها با ترزیق چربی در گونه

از بین بردن چین و چروک صورت با تزریق بوتاکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *