تزریق ژل, دسته‌بندی نشده, زیبایی, زیبایی پوست, ژل

چگونه خطوط اطراف لب را برطرف کنیم؟

درمان خط لب

خطوط دینامیک اطراف لب در اثر انقباض عضلات اطراف دهان (عمدتا گرد دهانی یا اوربیکولاریس اوریس) ایجاد می شوند . تزریق توکسین بوتولینوم در عضله اوربیکولاریس اوریس از طریق مهار انقباض عضله و درنتیجه صاف کردن پوست روی آن سبب کاهش این خطوط می شود . تزریق در عضله اربیکولاریس اکولی همچنین سبب افزایش چرخش لب به خارج (eversion)شده و در نتیجه نمای لب ها برجسته تر می گردد . خطوط اطراف لب شکایت شایعی است.

موارد انجام (اندیکاسیون ها)

خطوط شعاعی اطراف لبها

افزایش پری و برجستگی لب ها

خطوط اطراف لب

خطوط اطراف لب

آناتومی

به گزارش سایت byrdie ، چروک ها . خطوط لبها که در پزشکی به آنها چروک پری اورال (اطراف دهانی ) اطلاق می گردد و از نظر عموم تحت عنوان خطوط رژ لب یا خطوط سیگاری ها شناخته می شود به چروکهایی گفته می شود که به شکل شعاعی از لبه لب فوقانی و تحتانی به سمت خارج امتداد می یابند .

عضلات هدف. در تزریق توکسین بوتولینوم جهت رفع خطوط اطراف لب هدف عضله اوربیکولاریس اوریس می باشد که یک عضله اسفنکتری است که اطراف دهان را احاطه دهان را احاطه کرده است .

عملکردهای عضله . عملکرد عضله اوربیکولاریس اوریس چرخاندن لب به داخل و جمع کردن آن است . جهت تغییرات چهره مثل لبخند زدن یا غنچه کردن لب و همچنین عملکرد کافی عضله اوربیکولاریس اوریس است . بوسیدن،غذا خوردن و نوشیدن نیاز به عملکرد کافی عضله اوربیکولاریس اوریس است .

عضلاتی که باید از آنها اجتناب گردد. بسیاری از عضلات ناحیه میانی وتحتانی صورت به لب متصل شده و بر روی آن اثر می گذارند . اکثر این عضلات در عمق عضله اوربیکولاریس اوریس واقع شده اند.

در تزریق توکسین بوتولینوم در خطوط اطراف دهانی باید از عضلات بالابرنده لبه فوقانی پرهیز گردد. این عضلات عبارتند از عضله بالابرنده لب فوقانی و پره بینی ،عضله بالابرنده لب فوقانی ،عضله زایگوماتیک مینور،عضله زایگوماتیک ماژور و عضله بالابرنده گوشه دهان . برای مشاوره رایگان با کارشناسان گودبرگ و اطلاع از قیمت کوکتل و ژل به سایت گود برگ مراجعه نمایید.

ارزیابی بیمار

شرح حال اجتماعی شامل شغل و فعالیتهایی که نیازمند که عملکرد بی نقص دهان هستند مانند نوازنده های سازهای بادی یا بازیگران،خواننده ها و سخنرانان محافل عمومی .

تعیین ماهیت دینامیک (با انقباض عضله ) یا استاتیک ( در هنگام استراحت ) خطوط.

ایجاد انقباض درعضلات هدف درمان

از بیمار بخواهید که تغییرات چهره زیر را انجام دهید :

سوت بزند.

از نی بنوشد .

لبهایش را غنچه کند.

هدف درمان

مهار نسبی بخش فوقانی عضله اوربیکولاریس اوریس (مربوط به لب بالایی) جهت کاهش خطوط اطراف دهانی و پرهیز از ناحیه فیلتروم به منظور حفظ شکل مطلوب لبها .

رقیق سازی بوتاکس

100  واحد از پودر بوتاکس را با 4 سی سی از سالین استریل فاقد مواد نگهدارنده جهت تزریق نمایید .

ترکیبات مختلف توکسین بوتولینوم قابل تبدیل به یک دیگر و معادل سازی نیستند و تمامی مقادیر مرجع در مورد OBTX) ) A   onabotulinumtoxin اختصاصا اشاره به نام تجاری Botox دارد.

دوز شروع

زنان و مردان : دوز کلی (دوطرفه ) 3/75_5 واحد از OBTX برای لب بالا .

بی حسی

لب فوقانی بسیار حساس بوده و نیاز به بی حسی می باشد . بی حس کننده های موضعی سبب کاهش عملکرد حرکتی در نواحی مورد استفاده  شده و در نتیجه بی حسی می بایست پس از ارزیابی ناحیه مزبور از نظر چروکهای دینامیک و عکس برداری صورت گیرد.

پیش از درمان از یک بی حس کننده موضعی همچون پماد بنزوکائین /لیدوکائین /تتراکائین بدون پانسمان بسته برای 15 دقیقه استفاده کنید .علاوه براین استفاده از یخ برای 1_2 دقیقه درست پیش از تزریق نیز توصیه شده است.

تجهیزات درمان

تجهیزات کلی مربوط به تزریق

بوتاکس زیبایی رقیق سازی شده

سرسوزن 0.5 اینچی gauge  30

مرور پروسیجر

تزریق ها را در ناحیه (Safety Zone ) خطوط اطراف دهانی انجام دهید.

ناحیه ایمن لب بال دست کم  1 سانتیمتر از گوشه خارجی دهان و 0.5 سانتیمتر یا کمتر از لبه ورمیلیون فاصله داشته و به طرف حاشیه خارجی ستون فیلترومی ادامه می یابد .

ناحیه ایمن لب پایین دست کم 2 سانتیمتر از گوشه خارجی دهان و  0.5 سانتیمتر یا کمتر از لبه ورمیلیون فاصله دارد.

تعیین نقاط تزریق در هنگام انقباض عضله و پیش از بی حسی مفید است . چرا که به محض بی حسی بیمار قادر به انقباض عضله نخواهد بود.

در درمان خطوط اطراف لب توکسین بوتولینوم به شکل زیر درمی با استفاده از روش مسیر خطی تزریق می شود.

این مطلب را هم میتونی بخونی  مراقبت های پوستی از چه سنی شروع میشود

انجام سطحی تزریق جهت پرهیز از عضلات عمقی تر که به لب متصل می گردند جهت جلوگیری از اختلال عملکرد لب مهم است .

تزریق عمیق

تزریق خیلی عمقی یا در خارج ناحیه ایمن خطوط اطراف لب ممکن است عضلاتی که عملکرد لب را کنترل می کنند فلج نموده و با خطر اختلال عملکرد دهانی همراه است .

تزریق در سمت داخل ناحیه ایمن (در ستون های فیلتر رومی ) ممکن است سبب صاف شدن نامطلوب Cupid bow (ستون فرو رفته خط وسط بالای لب فوقانی )شود.

مراقب باشید تا در دو سمت مقدار مساوی از توکسین را تزریق کنید تا غیر قرینگی در لبها ایجاد نشود.

در بیمارانی که در آنها تا به حال تزریق توکسین در لبها صورت نگرفته است و در پزشکان تازه کار با تجربه ی اندک در زمینه تزریق در خطوط اطراف دهان توصیه می شود که دریک ویزیت تنها تزریق در یک لب (فوقانی یا تحتانی ) صورت گیرد .برای خرید کوکتل درمان خط لب به سایت گودبرگ مراجعه کنید .

روش تزریق

1.پشت صندلی بیمار را تا زاویه 60 درجه بخوابانید .

2.ناحیه ایمن خطوط اطراف لب را مشخص نمایید .

3.با درخواست از بیمار مبنی بر انقباض عضله با استفاده از یک یا بیشتر از تغییرات چهره که پیش از این ذکر شد محل عضله اوربیکولاریس اوریس را مشخص کنید .

4.نقاط تزریق را مشخص کنید . درحالی که عضله اوربیکولاریس اوریس منقبض است نقاط تزریق را در لب عضله مجاورت حاشیه ورمیلیون و با فاصله دست کم 1 سانتی متر ازگوشه لبها مشخص کنید .

5.در ناحیه درمانی از یک داروی بی حس کننده جلدی موضعی به مدت 10_15 دقیقه استفاده کنید و پیش از تزریق آنرا پاک کنید.

6.جهت بی حسی هر سمتی از لب که تحت تزریق قرار می گیرد از یخ استفاده کنید.

7.پوست ناحیه تزریق را با الکل تمیز نمایید و اجازه بدهید تا خشک شود .

8.پزشک در سمتی از بیمار که قرار است در آن تزریق صورت گیرد قرار می گیرد .

9.درحالی که دهان در وضعیت استراحت است سوزن را درنقطه تزریق اول وارد کنید و در یک مسیر خطی سطحی به جلو بروید به گونه ای که نوک سوزن به لبه خارجی ستون فیلترومی  برسد .

از انگشت اول دستی که تزریق انجام نمی دهد جهت لمس نوک سوزن در بافت و تایید محل صحیح استفاده کنید . سپس 2/5 واحد از توکسین را به آرامی و درحالی که سوزن را بیرون می کشید با فشار مداوم برپیستون سرنگ و در مسیر خطی تزریق کنید .

10.محل تزریق را محکم فشار دهید تا ناراحتی بیمار کاهش یابد .

11.از یخ در سمت مقابل لب بالا جهت بی حسی پیش از تزریق استفاده کنید .

12.محل تزریق را با الکل تمیز نموده و اجازه دهید تا خشک شود

13.تزریق با روش بالا را برای سمت مقابل لب فوقانی انجام دهید .

خط های اطراف لب

خط های اطراف لب

 

نتایج

کاهش خطوط دینامیک اطراف لب به طور معمول 2 هفته پس از تزریق بوتولینوم مشاهده می شود .

برجسته تر شدن لب و بیرون زدگی آن نیز 2 هفته پس از تزریق توکسین بوتولینوم مشاهده می شود.

حفظ ستونهای فیلترومی و Cupid bow  مانند  فعالیتهای معمول همچون خوردن ،آشامیدن صحبت کردن نتایج مطلوب به شمار می آیند . اشکال در غنچه کردن محکم لب ها، سوت زدن ،نواختن سازهای بادی و نوشیدن مایعات از نی قابل پیش بینی بوده و حاکی از استفاده از دوزخ صحیح می باشند.

طول مدت اثر و فواصل تزریق

عملکرد عضله در نواحی درمانی بتدریج در عرض 2 ماه از تزریق توکسین بوتولینوم برمی گردد.

زمانی که عملکرد عضله اوربیکولاریس اوریس مجددا بازگشت و لبه های عضله مشاهده شد ، تزریق مجدد توکسین بوتولینوم در خطوط اطراف لب می بایست انجام شود.

پیگیری و درمان

بیماران 2 هفته پس از تزریق توکسین بوتولینوم جهت ارزیابی دینامیک اطراف لبها ،برجسته شدن لب و حفظ عملکرد دهانی مورد دهانی مورد معاینه قرار می گیرند . در زیر برخی از شایعترین مشکلاتی که در ویزیت پیگیری با آن مواجه می شویم ذکر شده است.

اختلال خفیف عملکرد دهانی :بیماران ممکن است از دشواری در تلفظ حروف “پ” و “پ”،غرغره کردن و بیرون ریختن آب در هنگام مسواک زدن و دشواری از هورت کشیدن غذای مایع از قاشق شکایت داشته باشند . این مشکلات بطور رایج در عرض 2 هفته بطول انجامید در تزریق بعدی بیمار دوز OBTX در لب فوقانی را به 1 واحد در هر سمت کاهش دهید .

این مطلب را هم میتونی بخونی  تاثیرات بارداری بر پوست

پایدار ماندن خطوط لب: در صورتی که خطوط لب همچنان پایدار بمانند علل شایع آن موارد زیر می باشد :

_انقباض عضله اوربیکولاریس اوریس . بیماران ممکن است توده عضلانی بیشتر از حد انتظار در ناحیه درمانی داشته باشند . در نتیجه جهت دستیابی به نتایج دلخواه ممکن است نیاز به توکسین بوتولینوم اضافه تر باشد . فعالیت بیش از حد عضله اوربیکولاریس اوریس را می توان با یک تک تزریق مجدد 1/25 واحد از OBTX در هر سمت (بسته به درجه فعالیت عضلانی موجود) برطرف کرد.

توکسین بوتولینوم در نواحی که انقباض بیش از حد عضلانی در آنها مشاهده می شود (با لبه های قابل مشاهده عضله مشخص می گردد ) تزریق می گردد . بیماران را 2 هفته پس از تزریق مجدد دوباره معاینه کنید .دوز موثر توکسین بوتولینوم در درمان خطوط اطراف لب با اضلافه کردن دوز اولیه به دوز مجدد مشخص می گردد . در تزریق بعدی بیمار برای لب بالا 2_3  ماه بعد از همان ابتدا با این دوز تزریق را انجام دهید .

_خطوط استاتیک . در صورت وجود خطوط استاتیک بیماران ممکن است جهت مشاهده بهبودی نیاز به تزریقهای متعدد متوالی داشته باشند . ترکیب تزریق توکسین بوتولینوم باسایر روشهای زیبایی کم تهاجمی می تواند سبب بهبود نتایج در درمان خطوط استاتیک اطراف لب شود.

عوارض و درمان

عوارض کلی مربوط به تزریق

غیر قرینگی لب ها

تغییر شکل لب ها (استاتیک یا دینامیک )

اختلال عملکرد دهانی و در نتیجه آب ریزش از دهان ،دشواری در صحبت کردن کردن ،خوردن و آشامیدن.

غیر قرینگی لب می تواند ناشی از تزریق نامساوی توکسین بوتولینوم در نواحی درمانی باشد . این مشکل نادر بوده و می توان آن را ازطریق تزریق مقادیر مختصر توکسین بستگی به درجه انقباض عضلانی موجود دارد اما بطور رایج  1/25 واحد از OBTX در نواحی با انقباض عضلانی بیش از حد تزریق می گردد.

تغییر شکل لب بخصوص صاف شدن cupid bow  ممکن است ناشی از تزریق توکسین بوتولینوم به سمت داخل در ستونهای فیلترومی باشد . با کاهش اثر توکسین بوتولینوم شکل لب نیز به حالت اولیه برمی گردد.

اختلال عملکرد دهان یک مشکل خطرناک و نادر است که ممکن است که ممکن است منجر به آب ریزش از دهان و اختلال در صحبت کردن ،خوردن و آشامیدن شود تزریق خیلی عمیق به سمت خارج ممکن است عضلاتی را که در کفایت عملکرد دهانی دخیل هستند درگیر سازد . هیج درمان اصلاحی برای این عارضه وجود نداشته و عملکرد لب با کاهش اثر توکسین بوتولینوم برمی گردد.

تزریق توکسین بوتولینوم در نواحی مختلف

لب فوقانی و تحتانی . زمانی که به تازگی شروع به تزریق توکسین بوتولینوم در لب ها نموده اید توصیه می شود که رویکردی محافظه کارانه داشته باشید و در ویزیت اولیه تنها تزرییق را درلب بالا یا پایین انجام دهید .خطوط اطراف لب بالا شکایت شایعتری نسبت به لب پایین هستند و در نتیجه تزریق توکسین بوتولینوم در لب ها معمولا  با لب بالا آغاز می شود . پس از آنکه یک تزریق موفق برای بیمار در لب بالا داشتید که در آن بیمار دوز موثری از توکسین بوتولینوم را با نتایج زیبایی مطلوب بدون (یا همراه با حداقل ) اختلال عملکرد دهانی دریافت نموده ،می توانید تزریق مربوط به لب پایین را نیز همزمان با لب بالا انجام دهید.

نیمه تحتانی صورت . نیمه تحتانی صورت یک ناحیه به شدت متحرک است که مسوول صحبت کردن ،غذا خوردن و آشامیدن است . در نتیجه توصیه می شود که در این منطقه از یک رویکرد محافظه کارانه چرخشی استفاده کنید . یعنی درهر مرتبه تزریق توکسین بوتولینوم تزریق را تنها در یک ناحیه انجام دهید .

درمان ترکیبی زیبایی و به حداکثر رساندن نتایج

خطوط استاتیک لب . خطوط استاتیک لب به خوبی به ترکیب درمان با فیلر درمی و پروسیجر های جوانسازی پوست مثل لیزر تهاجمی فراکشنال و نیز تزریق توکسین بوتولینوم پاسخ می دهد.

هزینه

در آمریکا هزینه تزریق توکسین بوتولینوم جهت رفع خطوط اطراف لب بالا و پایین 125_200 دلار در هر بار تزریق یا 25_40 دلار به ازای هر واحد از OBTX است . این روش یک درمان پیشرفته بوده و هزینه آن بیشتر از تزریق درنواحی دمانی اولیه (ابتدایی)  در مناطق فوقانی صورت می باشد .شما می توانید برای خرید محصولات زیبایی به سایت گودبرگ مراجعه کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *