آموزشی, زیبایی پوست, سایر نوشته ها

نقش کلاژن در شادابی پوست

نقش کلاژن در شادابی پوست

نقش کلاژن در شادابی پوست

كلاژن چيست؟

معمولي‌ترين پروتئين موجود در بدن انسان است و نقش بسيار مهمي دارد. كلاژن به شكل‌گيري بافت‌هاي بدن كمك و آنها را مقاوم و محكم مي‌كند. اين پروتئين ليفي در همه جا هست؛ در زردپي، ماهيچه‌ها، استخوان‌ها، غضروف و پوست، وقتي كه ميزان كلاژن بدن كاهش مي‌يابد، پوست آويزان و پير مي‌شود و استخوان‌ها رو به انحطاط مي‌روند.

 

برای خرید دستگاه ها و محصولات زیبایی می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

 

 

Collagen

Collagen

مكمل‌ها

مكمل‌هاي كلاژن قادر به جبران كاهش طبيعي كلاژن در بدن هستند. اين مكمل‌ها شكل‌هاي مختلفي دارند: مكمل‌هاي كلاژن خوراكي كه به شكل قرص و مايع خوراكي مصرف مي‌شوند و به نظر مي‌رسد قادر به كاهش علائم و درد آرتروز هستند. همچنين در كاهش سريع‌تر وزن مؤثر هستند. پوست را جوان و ماهيچه‌ها را ترميم مي‌كنند. كرم مكمل‌هاي كلاژن، از ايجاد چين و چروك روي پوست جلوگيري و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر مي‌كنند. تزريق كلاژن كه باعث پرتر به نظر رسيدن پوست مي‌شود و چين و چروك‌هاي سطح پوست را از بين مي‌برد. از كلاژن‌هاي تزريقي براي ايجاد پف لب نيز استفاده مي‌شود تا لب‌ها حجيم‌تر به نظر برسند.

 

 

Collagen

Collagen

تأثيرات

تأثير واقعي مكمل‌هاي كلاژن همواره موضوعي قابل بحث بوده است. در اين زمينه پژوهش‌هاي زيادي صورت نگرفته است؛ مثلاً دانشمندان و پزشكان هنوز مطمئن نيستند كه آيا اين نوع از مكمل‌ها قادر به درمان بيماري‌هاي استخواني هستند يا خير؟ مطمئناً كرم‌هاي كلاژن خاصيت مرطوب كنندگي پوست را دارند، اما احتمال آنكه بتوانند كلاژن بيشتري را به بدن برسانند، بسيار كم است، زيرا مولكول‌هاي كلاژن بسيار بزرگ‌تر از آن هستند كه جذب پوست شوند. يكي از مؤثرترين روش‌هاي استفاده از مكمل‌هاي كلاژن، تزريق آن است كه فرو رفتگي‌هاي پوست را از بين برده و آن‌را گوشتالوتر و شاداب‌تر مي‌كند؛ اما اثر اين روش نيز تا 12 هفته روي پوست مي‌ماند.

 

 

Collagen

Collagen

خطر مصرف مكمل‌هاي كلاژن

كلاژن به ما كمك مي‌كند تا جوان‌تر و سالم‌تر بمانيم؛ بنابراين هيچ تعجبي ندارد كه در صدد افزايش آن برآييم تا از اين راه به زيبايي طبيعي خود بيفزاييم. مكمل‌هاي كلاژن به شكل‌هاي قرص، كرم و داروهاي تزريقي مورد مصرف عموم قرار مي‌گيرند؛ اما بهتر است قبل از اقدام به خريد آنها براي كلاژن درماني، كمي با عوارض جانبي استفاده از اين مكمل‌ها و خطرات مصرف برخي انواع خاص آنها آشنا شويد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  سرطان تخمدان
عوارض جانبي

خطر عوارض جانبي مكمل‌هاي كلاژن بستگي به نوع كلاژن مصرفي دارد. كرم‌هاي كلاژن مطمئناً بيشترين آسيب را به كيف پول شما مي‌رسانند، نه به پوست شما! زيرا خريد آنها نوعي هدر دادن پول است. مكمل‌هاي كلاژن خوراكي نيز ممكن است خطراتي به همراه داشته باشند اگر شما حساسيت‌هاي غذايي داشته باشيد. تزريق مكمل‌هاي كلاژن نيز عوارضي در پي دارد. برخي افراد به اين تزريق‌ها حساسيت دارند و بدنشان سريع واكنش نشان مي‌دهد؛ به همين دليل قبل ازتزريق هميشه از فرد آزمايش مي‌گيرند. افرادي كه دچار اختلال خود ايمني هستند، با تزريق كلاژن فوراً نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهند. گاهي اوقات كلاژن زير پوست جابه‌جا شده و به قسمت‌هاي ديگر پوست منتقل مي‌گردد و باعث مي‌شود پوستتان پف كرده و غير متعادل به نظر برسد.

هشدار:

اگر ترجيح مي‌دهيد از مكمل‌هاي خوراكي كلاژن استفاده كنيد، بايد بدانيد كه هنوز صنعت مكمل‌ها تحت نظارت و كنترل در نيامده است؛ پس قبل از مصرف حتماً با پزشك مشورت كنيد. اگر تصميم گرفته‌ايد كه تزريق كلاژن داشته باشيد، خطراستفاده از آن را با ساير روش‌هاي از بين برنده چين و چروك‌هاي پوست، مثل بوتاكس، مقايسه كنيد. به هر حال تمام تزريق‌ها خطراتي را در پي دارند و اين‌كار بايد با دقت و بررسي انجام شود.

چه نوع مكمل‌هايي رشد كلاژن را تحريك مي‌كنند؟

در فرايند پيري، پوست شروع به از دست دادن كلاژن كرده و به اين ترتيب روند پير شدن پوست و افزايش چين و چروك‌ها سرعت مي‌يابد.

مكمل‌هايي كه به رشد كلاژن كمك مي‌كنند، عبارتند از:

ويتامين C:ويتامين C نقش زيادي در افزايش رشد كلاژن دارد. از دست دادن كلاژن با خونريزي لثه و پوست و عدم بهبود زخم‌ها همراه است و ويتامين C از طريق شارژ كردن مجدد كلاژن از بروز اين مشكلات جلوگيري مي‌كند.

آمينواسيدها:آمينواسيدها، مولكول‌هاي بنيادي كوچك و از اجزاي تشكيل دهنده كلاژن هستند و كلاژن‌ها براي رشد خود نياز به آمينواسيدها دارند. كلاژن معمولاً سرشار از آمينواسيد است.

مس: مس يكي از املاح ضروري براي توليد كلاژن بيشتر است. وقتي سطح مس بدن افزايش مي‌يابد، ميزان توليد كلاژن نيز بيشتر مي‌شود. اما از آنجائيكه مس، سمي است، نبايد روزانه بيشتر از 2 ميلي‌گرم مس دريافت كرد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  درد رحم در اوایل بارداری

ويتامين E: ويتامين E وقتي كه با ويتامين C تركيب شود، تأثير فوق‌العاده‌اي روي پوست مي‌گذارد و توليد كلاژن بسيار افزايش مي‌يابد. ويتامين E با راديكال‌هاي قابل حل در چربي مقابله مي‌كند. وقتي از غذاهاي سرشار از ويتامين E تغذيه مي‌كنيد، كلاژن بيشتري در بدن‌تان توليد مي‌شود.

ويتامين A: ويتامين A همراه با ويتامين C و E كمك زيادي به افزايش توليد كلاژن و داشتن پوست سالم مي‌كند. كاهش ميزان كلاژن برابر است با افزايش چين و چروك‌هاي پوست؛ پس براي تأخير انداختن در روند پيري پوست، مكمل‌هاي ويتامين A يا غذاهاي سرشار از ويتامين A را با ويتامين E و C مصرف كنيد.

 

 

Collagen

Collagen

تأثير مكمل‌هاي كلاژن روي پوست

فروشگاه‌هاي بزرگ لوازم آرايشي پر از محصولات مراقبت و درمان پوست هستند كه همگي با هدف ايجاد تغييرات مثبت روي پوست توليد و فروخته مي‌شوند. متخصصان پوست علاوه بر اين محصولات از روش‌هاي ديگري نيز استفاده مي‌كنند تا متقاضيان را بيشتر به خواسته‌هايشان نزديك كنند و هر روز رشد بيشتري در اين زمينه حاصل مي‌شود؛ به خصوص در مورد جراحي‌هاي پلاستيك. كلاژن يكي از كليدهاي طلايي براي داشتن پوستي جوان و شاداب است. به هر حال اين مكمل‌ها بر جراحي‌هاي پلاستيك و درمان‌هاي شيميايي ارجحيت دارند، زيرا بسيار بي‌خطرترند.

 

 

Collagen

Collagen

كلاژن و مقابله با فرايند پيري:

پوست ما به‌طور تقريبي در سنين 30-35 سالگي بيشترين ميزان قدرت را دارد؛ يعني كلاژن به‌طور فعال توليد و مرمت شده و كلاژن جديد جايگزين سلول‌هاي پيرتر مي‌شود و سلول‌هاي جوان‌تر بسيار سالم‌ترند. فرايند طبيعي پير شدن پوست با كاهش توليد كلاژن همراه است. با پير شدن نه تنها كلاژن كمتري توليد مي‌شود، بلكه كيفيت كلاژن پوست نيز كاهش مي‌يابد؛ به اين ترتيب چين و چروك‌ها كم كم روي پوست پديدارتر مي‌شوند، پوست نازك‌تر مي‌شود و توانايي محافظتي آن نيز كاهش مي‌يابد. همچنين پوست درخشندگي خود را از دست مي‌دهد و ديگر مثل سابق نرم و مرطوب نيست. برخي دلايل مثل سيگار كشيدن و مصرف الكل، اين فرايند را تسريع مي‌كند. علاوه بر اين، تغذيه نامناسب و كم تحركي نيز توليد كلاژن را كاهش مي‌دهند. انتخاب‌هاي نادرست ما در مورد شيوه زندگي در توليد كلاژن تأثير مي‌گذارد و روند پيري را تسريع مي‌كند و پيري زودرس به همراه دارد.

 

 

Collagen

Collagen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *