آموزشی, تغذیه

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن
ید از عناصر مهم و مغذی است که معمولا باید از طریق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به ميزان كافي براي حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن، ضروري است.
 بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به موادی به نام هورمون نیاز دارد که غدد موجود در بدن آنها را توليد مي‌كنند. چند نوع از این هورمون‌ها در غده تیروئید که در جلوی گردن قرار گرفته است، تولید می‌شوند. غده تیروئيد برای این که بتواند هورمون‌های خود را به ميزان كافي و مناسب بسازد، نیاز به ید دارد. هورمونهاي مترشحه از غده تیروئيد در فرآيندهاي مهمی نظير رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت و ساز، تولید انرژی، عملکرد طبیعی مغز و سلول‌های عصبی نقش دارند.

عنصر يد

عنصر يد به طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد به طوری که نیاز طبیعی ما از سبزی‌ها و گیاهانی که روی خاک غنی از ید کاشته شده‌اند و گوشت حیواناتی که ید را از آب و گیاهان دریافت می‌کنند، تامین می‌شود اما وقتی خاک منطقه‌ای فاقد ید باشد، محصولات به دست آمده با كمبود اين عنصر مواجه مي‌شوند و در نتیجه ساكنان این مناطق که به طور مداوم از این محصولا ت استفاده می کنند، نیازشان به ید برآورده نمی‌شود.

بهترین منابع حاوي ید

بهترین منابع حاوي ید، غذاهای دریایی هستند اما به علت کمی مصرف در رژیم غذایی، اين مواد نمي‌توانند ید مورد نیاز بدن را تامین کنند. ماهی آب شور بیش از ماهی آب شیرین ید دارد. مقدار ید موجود در لبنیات و تخم‌مرغ به فصل و میزان ید خاک منطقه‌اي بستگي دارد که حیوانات در آنجا پرورش داده شده‌اند.
اختلالات ناشی از کمبود ید یکی از مشکلات مهم تغذیه‌ای به حساب مي‌آيند که تقریبا در اکثر کشورهای جهان شایع‌ هستند. این اختلالات در اثر کمبود ید در غذای مصرفی به وجود می‌آیند. کمبود ید باعث بزرگی غده تیروئيد می‌شود. بزرگی غده تیروئید را گواتر می‌نامند. به علاوه کمبود ید، بروز اختلالات دیگری را نیز سبب می‌شود كه از آن جمله مي‌توان به عقب ماندگی ذهنی، کری و لالی، اختلال در ایستادن، راه رفتن و رشد جسمی اشاره كرد. در زنان باردار مبتلا به کمبود ید، سقط جنین و مرده‌زایی نیز مشاهده می شود.

پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید

از آن جا که اکثر اختلالاتی که در اثر کمبود ید به وجود می آیند، دائمی و غیرقابل برگشتند، لذا پیشگیری از این اختلالات، اهمیت حیاتی دارد. بهترین روش پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفتاده از نمک‌های یددار است. نمک یددار، نمکی است معمولی که حاوی یکی از ترکیبات ید به مقدار جزیی است. طعم و بوی نمک یددار مشابه نمک معمولی است و به همان طریق نیز مصرف می‌شود. با مصرف روزانه نمک یددار می توان از بروز گواتر و سایر اختلالات ناشی از کمبود ید جلوگیری کرد.

 

این مطلب را هم میتونی بخونی  آیا دستشویی بین‌راهی می تواند باعث عامل عفونت تناسلی باشد؟

برای مشاهده و خرید انواع فشار سنج ها می توا نید برروی این لینک کلیک نمایید.

برای مشاهده وخرید انواع ژل و فیلر می توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

 

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن

شايع‌ترين اختلالات ناشي از كمبود يد در بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *