معنویات

سونوگرافی چیست ؟

سوگرافی چیست ؟

سونوگرافی چیست ؟  یکی از روش های تصویر برداری است که تقریبا هیچ گونه ضرری برای بدن به همراه ندارد.به آن اولتراسونوگرافی نیز می گویند.همان طور که می دانیم در روش های تصویربرداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی تی اسکن، بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزه قرار می گیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر شود می تواند منجر به بروز اشکالاتی در کارکرد سلول ها شود.

ولی در سونوگرافی از هیچگونه اشعه مضری استفاده نمی شود . در سونوگرافی اغلب بافت های نرم مشاهده و بررسی می شود.از این رو ابزار مناسبی جهت تشخیص مشکلات استخوان نیست ولی می تواند برای بررسی مشکلات عضلات ،رباط ها، تاندون ها و بسیاری از بافت های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع دستگاه سونوگرافی

انواع مختلف دستگاه سونوگرافی شامل سیستم های دو بعدی یا سه بعدی می باشند .

و یا سونوگرافی که توانایی نمایش اندام ها در حال حرکت و فعالیت را داراست.نوع خاص دیگری از سونوگرافی با نام سونوگرافی داپلر وجود دارد که بر اساس پدیده داپلر عمل می کند و هدف از انجام آن بررسی میزان و سرعت جریان خون در ورید ها و شریان های بدن است .

سونوگرافی 1

سونوگرافی 1

 انواع سونوگرافی :

اساسا هفت روش متفاوت وجود دارد، اما روند اصلی یکسان است. انواع مختلف روش ها عبارتند از:

این مطلب را هم میتونی بخونی  دستگاه ثبت سیگنال های مغزی

۱- سونوگرافی ترانس واژینال :

جهت تولید تصاویر سونوگرافی در داخل واژن مورد استفاده قرار می گیرند که ترانس واژینال اغلب در دورن بارداری استفاده می شود.

۲- سونوگرافی معمولی :

معاینه ای که از یک مبدل استفاده می شود و در نواحی مختلف بدن مانند شکم برای تولید تصاویر دو بعدی از جنین در حال رشد صورت می گیرد.

۳- سونوگرافی تخصصی :

این معاینه شبیه سونوگرافی معمولی است، اما این نوع معاینه یک مشکل مشکوک را هدف قرار می دهد و از تجهیزات پیچیده تر استفاده می شود.

4 – تصویربرداری رنگی یا کالر داپلر :

این روش تصویربرداری تغییرات جزئی در فرکانس امواج فراصوتی را اندازه گیری می کند، زیرا آنها از اجسام متحرک مانند سلول های خونی تصویربرداری می کنند.

۵- سونوگرافی سه بعدی :

با استفاده از prob های مخصوص از قبل طراحی شده و نرم افزار های تخصصی مثلا برای تولید تصاویر سه بعدی از جنین در حال رشد است.

۶- سونوگرافی ۴ بعدی یا ۳ بعدی داینامیک :

 با استفاده از اسکنرهای مخصوص طراحی شده و مثلا برای نگاه کردن به صورت و حرکات کودک قبل از زایمان استفاده می شود.

۷- اکوکاردیوگرافی جنینی :

استفاده از امواج اولتراسوند برای ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب کودک است.

دستگاه های پیشرفته ای در این زمینه در کلینیک پژواک موجود می باشد. این گزارش برای کمک به ارزیابی مشکالت نقص قلب مادرزادی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  تنبلی تخمدان و درمان آن

کاربردهای دستگاه سونوگرافی

  • بیماری های زنان و زایمان
  • بیماری های مغز و اعصاب
  •  بیماری های چشم
  •  بیماری های کبدی
  •  بیماری های قلبی
  • دندان پزشکی

در ادامه ی مطلب سونوگرافی چیست ؟ می خواهیم به یکی از نکات اصلی بپردازیم :

هزینه سونوگرافی

یکــــــــــــــــی از قسمت‌های هیجـــــــــــــــــان‌انگیــــــــز دوران بـــــــــــــــــــارداری، سونــــوگــــــــرافی است
که معمولا چهار بار طی دوران بارداری (ماه دوم، اواخر ماه سوم و شش‌ونیم ماهگی و اواخر بارداری) برای بررسی میزان رشد جنین و سلامت بارداری با صلاحدید پزشک انجام می‌شود.
با کمک سونوگرافی شما و همسرتان می‌توانید در مونیتور کوچکی فرزندتان را برای اولین‌بار تماشا کنید و صدای تپش‌های تند و بی‌قرار قلبش را بشنوید و در جریان همین سونوها جنسیت بچه را هم می‌فهمید که آن هم هیجان خاص خودش را دارد.
سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی چیست ؟

برای اطلاع از لیست قیمت های بروی لینک زیر کلیک کنید .
اطلاع از قیمت سونوگرافی
سوگرافی چیست : گروه پزشکی جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *