آموزشی, بارداری, نوشته ها و مقالات زنان و زایمان

درمان درد سیاتیک در بارداری

درمان درد سیاتیک در بارداری

درمان درد سیاتیک در بارداری

درمان درد سیاتیک در بارداری

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک، که با عنوان “سندرم رادیکولار لومبوساکرال” شناخته می شود، در گروه مشکلات عصبی قرار دارد. همانطور که می دانید عصب سیاتیک، بزرگ ترین عصب در بدن انسان بوده و از پایین کمر تا پشت پاها کشیده شده است. این عصب تنها احساسات مربوط به بخش پایین پاها و پشت ران ها را به مغز انسان ارسال می کند.درد عصب سیاتیک، درد ضربان داری در سراسر پاهای زنان باردار است که از پایین ستون فقرات سرچشمه گرفته و به درد عمیق وکسل کننده ای تبدیل می شود. این درد باعث می شود تا ناحیه پشت ساق پا تیر بکشد.سیاتیک در برخی موارد با درد کمر و در برخی موارد دیگر بدون کمر ایجاد می شود.درد رگ سیاتیک می تواند بسیار شدید باشد. این درد ممکن است در زمان ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن نیز احساس شود.

راه های پیشگیری از درد سیاتیک در بارداری قبل از اقدام به باردار شدن

خانم هایی که به دیسک کمر مبتلا هستند و قصد بارداری دارند، 6 تا 9 ماه قبل از بارداری به فیزیوتراپ مراجعه کنند و ورزش های مناسب که به تقویت و هماهنگی عضلات کمر، شکم و ستون فقرات کمک می کند، انجام دهند. به این ترتیب صدمه به کمر کمتر خواهد شد و فرد بارداری و زایمان راحت‌تری خواهد داشت. خانم بارداری که دیسک کمر دارد، باید استراحت بیشتری داشته باشد و در طول بارداری فشار زیادی به خود وارد نکند اما این به معنی استراحت مطلق نیست. پیاده‌روی مرتب بسیار موثر است و راه رفتن و کار خانه ورزش محسوب نمی‌شود. پیاده‌روی باید در فضای باز و به منظور ورزش حداقل نیم ساعت و در حدی که کمی عرق روی پیشانی بنشیند، باشد. ماساژها و دستکاری افراد غیر وارد که می‌گویند رگ می‌گیریم یا با ماساژ عصب سیاتیک یا دیسک را جا می‌اندازیم، خطرناک است.

درمان درد سیاتیک در بارداری

Treatment of sciatica in pregnancy

Treatment of sciatica in pregnancy

 

نشانه های درد سیاتیک در طول بارداری

نشانه های درد سیاتیک عبارتند از:
درد موقت یا دائم در یک طرف باسن یا پا
درد در طول مسیر عصب سیاتیک، از پایین باسن تا پشت ران و تا پا
درد تیز، تیر کشیدن و یا سوزاننده
بی حس شدن، سوزن سوزن شدن یا احساس ضعف در پای تحت تاثیر قرار گرفته
مشکل در راه رفتن، ایستادن یا نشستن
اگر درد برایتان نگران کننده است باید با پزشک مشورت کنید.

درمان درد سیاتیک

اضافه وزن، فشار رحم باردار، فشار سر جنین، افزایش قوس کمر و ورم بارداری تا حدودی با فشار بر عصب سیاتیک همراه است که ممکن است باعث بروزعلائم سیاتیک در زنان باردار در ماه های آخر بارداری شود. بر خلاف تصور عموم، کمر درد و پا دردی که در بارداری به طور شایع دیده می شود هیچ ارتباطی به سیاتیک ندارد. در واقع درد سیاتیک در بارداری شایع نبوده و در صورت بروز آن در یک زن باردار ابتدا باید فشار و پارگی دیسک کمر را رد کرد. در صورتی که درد مربوط به بارداری باشد، می توان انتظار داشت که مدت کوتاهی بعد از زایمان از بین برود.
طبق تحقیقات به عمل آمده در سایت healthline درد سیاتیک معمولاً ناشی از مشکلات ستون فقرات کمری ، مانند برآمدگی یا فتق دیسک است. همچنین می تواند ناشی از تغییرات استخوانی مانند تنگی یا تنگی ستون فقرات ، آرتروز یا بیماری دژنراتیو دیسک یا بیماری دیگری باشد که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد به نام اسپوندیلولیستزیس. این شرایط می تواند بر عصب سیاتیک فشار وارد کرده و علائم ایجاد کند.
سیاتیک ناشی از فتق دیسک در دوران بارداری شایع نیست. اما علائم شبه سیاتیک با کمردرد در بارداری شایع است. در واقع بین 50 تا 80 درصد از زنان در دوران بارداری دچار کمردرد می شوند.
علائم سیاتیک همچنین می تواند ناشی از کشش ماهیچه ها و مفاصل ناپایدار باشد. درد استخوان لگن ، مشکلات مفصلی ساکروایلیاک (SI) و وضعیتی به نام سندرم پیریفورمیس ، که مشکل یکی از ماهیچه های باسن است ، از علل شایع درد سیاتیک در دوران بارداری هستند. این به دلیل افزایش هورمون های بارداری مانند رلاکسین است ، که می تواند باعث شود رباط ها ، ساختارهایی که استخوان ها را به مفاصل متصل می کنند ، شل شده و کشیده شوند ، به ویژه در ناحیه لگن.
وزن نوزاد شما نیز می تواند بر مشکلات مفصلی SI یا سندرم پیریفورمیس بیفزاید زیرا فشار بیشتری بر لگن و مفاصل ران شما وارد می کند. گاها موقعیت نوزاد می تواند به عصب سیاتیک شما فشار وارد کند.
برای آگاهی بیشتر دربارۀ مطالب آموزشی بارداری روی این لینک کلیک کنید .

برای مشاهدۀ محصولات و ورود به سایت اصلی گودبرگ، بر روی گروه پزشکی جوان کلیک کنید .

 

این مطلب را هم میتونی بخونی  بررسی دلایل سقط جنین
برای کاهش درد سیاتیک در بارداری به زنان باردار توصیه میشود مراقب اضافه وزن خود باشند، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند، تحرک داشته باشند و از نشستن و ایستادن طولانی مدت خودداری کنند. زنان باردار باید کفشی بپوشند که پاشنه آن مناسب بارداری باشد و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تخت خودداری کنند، به هنگام خواب بر روی پهلویی که درد ندارند دراز بکشند، بهتر است زانو های خود را خم کنند و بالشی بین دو زانو، زیر شکم و پشت خود قرار دهند. در زمان ایستادن هر از گاهی یک پای خود را بر روی یک بلندی یا پله قرار داده و در هنگام نشستن نیز پاهای خود را بر روی یک چهار پایه کوتاه قرار دهند و از کمپرس آب گرم و سرد در ناحیه درد استفاده کنند. زنان باردار باید ورزش کنند، نرمش های کششی و یوگا باعث تسکین درد آنها می شود. همچنین راه رفتن در استخر و شنا هم برای آنها بسیار مفید است.
فیزیوتراپی، طب سوزنی و کایرو پرکتیک هم می تواند به زنان باردار کمک کند. همچنین مصرف استامینوفن هم برای کاهش درد بی ضرر است.
بازانوهای قفل شدہ یا با تحمل تمام وزن روی یک پا نایستید.
از روی هم گذاشتن پاها پرهیز کنید.
به سازوکار و حالت درست بدن توجه کنید.
سعی کنید افزایش وزن خود را متوازن و پایدار نگه دارید.
کفش مناسب با پاشنه ی کوتاه یا بدون پاشنه بپوشید.
در حالتی بنشینید که وزن بچه از روی نواحی حساس برداشته شود زیرا باعث فشار می شود. به این ترتیب، بهبودی سریع خواهد بود. قرار گرفتن روی کف دست و زانوها بر زمین و حرکت کردن به عقب و جلو، شرایط را بهبود می بخشد.
روی تشک سفت بخوابید و روی سمت بی درد بدن دراز بکشید.
برای بالا قرار گرفتن زانوها از بالش استفاده کنید و پیوند زانو را نرم نگه دارید.
شاید کمپرس سرد یا گرم التیامی موقتی بدهد.
ورزش کف لگن با افزایش جریان خون در نواحی حیاتی و التیام التهاب یاری رسان است.
ماساژ بارداری، یوگا، پیلاتس، تمرین های کششی و شنا نیز به عنوان روشهایی برای کاهش درد عصب سیاتیک توصیه میشود.

 

سیاتیک

سیاتیک

اگر با وجود این تمهیدات خانمی دچار درد شد چه کند؟

انجام رادیوگرافی برای تشخیص دیسک کمر در بارداری ممنوع است و ام آر آی در 3 ماهه اول گر چه گفته می شود ضرری ندارد اما بهتر است انجام نشود. در 8 هفته اول بارداری بهترین کار، مصرف نکردن مسکن های خوراکی است. کاهش فعالیت، افزایش استراحت، رانندگی کمتر یا تغییر وضعیت بدنی هنگام بروز درد به کاهش درد کمک می کند. از ژل های مسکن موضعی مثل دیکلوفناک هم می توان استفاده کرد. اگر خانم بارداری به استامینوفن جواب ندهد، می تواند زیر نظر متخصص از داروهای ضد التهابی مثل بروفن و دیکلوفناک هم استفاده کند اما نه در 8 هفته اول. بعد از آن هم بهتر است در حالی که در بیمارستان بستری است، این داروها را مصرف کند.

برای تجهیز کردن مطب مامایی و زنان و زایمان می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

 

این مطلب را هم میتونی بخونی  جراحی پیوند مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *