آموزشی, بیماری

کم خونی

کم خونی

کم خونی   

 کم خونی یک وضعیتی است که در آن میزان RBC یا هموگلوبین پایین تر از حد طبیعی می باشد، RBC ها کمکی برای انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن هستند و هموگلوبین، یک پروتئین غنی از آهن در RBC است که رنگ قرمز را به سلول های خونی می دهد. همچنین کمک می کند تا اکسیژن بماند، با عفونت مبارزه می کند و از بروز خونریزی جلوگیری می کند. هم چنین باعث کم شدن اکسیژن در قسمت های مختلف بدن می شود

علائم و نشانه های کم خونی :

*خستگی
*ضعف
*پوست رنگپریده
*تنگی نفس
*دست ها و پاهای سرد
*سردرد
*سرگیجه
*درد قفسه سینه
*ریزش مو
*ضربان قلب نامنظم
*کاهش استقامت

دلایل کم خونی

کاهش RBC یا  :هموگلوبین می تواند به یکی از سه علت زیر باشد:
بدن شما RBC کافی را تولید نمی کند.
ا RBC ها توسط بدن شما تخریب می شوند.
از دست رفتن خون به علت قاعدگی، آسیب، یا سایر علل خونریزی.

کمبود اهن

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است ؛ آهن برای انسان ضروری است تا هموگلوبین تولید کند و از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب و عدم توانایی بدن برای جذب آهن از غذا می تواند منجر به کمبود آهن شود. در نتیجه، بدن شما قادر به تولید هموگلوبین کافی نیست، که منجر به کم خونی می شود.

راهنمایی هایی برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به کم خونی :

خوردن غذاهای غنی از آهن مانند میوه های خشک، صدف ها، برنج قهوه ای، برگهای سبز، پاستا و نان ساخته شده از آرد کامل و غیره.مصرف ویتامین B12 از منابعی مانند گوشت و فراورده های لبنی.
ویتامین C باید روزانه مصرف شود زیرا به جذب آهن کمک می کند.
مقدار مناسبی از اسید فولیک را مصرف کنید.
مواد غذایی خود را با خوراکی های خاصی مخلوط کنید، مانند میوه های تازه با کشمش، اسپاگتی با گوشت و سس گوجه فرنگی، و غیره.
فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
از قهوه و چای به دلیل کاهش جذب آهن دوری کنید و چای، قهوه یا کاکائو را با وعده های غذایی خود نخورید
گرفتن حمام سرد دو بار در روز برای بهبود گردش خون
غذای خود را در قابلمه های آهنی بپزید، برای افزایش میزان آهن
بدن خود را در مقابل نور خورشید صبح زود به مدت ۱۰ دقیقه در روز قرار دهید
عدس و دانه های کل دانه را در رژیم غذایی خود قرار دهید
میوه های تازه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود اضافه کنید
چند بار در هفته از یک حمام آب گرم مخلوط شده با نمک اپسوم لذت ببرید
ورزش منظم و انجام تمرینات قدرتی برای افزایش توده عضلانی و مبارزه با خستگی مهم است.

 

برای مشاهده ی مقاله های مربوط به سایر بیماریها می توانید برروی این لینک کلیک نمایید.

کم خونی

کم خونی 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *