دسته‌بندی نشده, زیبایی, زیبایی پوست, مزوتراپی

چروک پلک

ace

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد شل شدن پوست است .نشانه های چین و چروک پلک و چشم و افتادگی پلک مشخص است .پف پلک دلایل گوناگونی دارد.

انقباض بخش تحتانی عضله اوربیکولاریس اکولی در ایجاد چروکهای پلک تحتانی دخیل می باشد . تزریق موضعی بوتولینوم در قسمت تحتانی عضله اوربیکولاریس اکولی سبب مهار انقباض و در نتیجه کاهش چروک پلک تحتانی و باز شدن شیار چشمی می گردد.

اندیکاسیون ها (موارد انجام)

*چروک پلک تحتانی

*باز شدن شیار بین پلکی (به معنی افزایش فاصله لبه پلک فوقانی و تحتانی ) و گرد شدن ظاهر چشم

*برجستگی عضلات پلک تحتانی که “پف زیرچشمی ” نیز اطلاق می گردد.

کنترا اندیکاسیون ها (موارد منع انجام)

*درماتوشالازی (شلی پوست)شدید پلک تحتانی

*تست Snap غیر طبیعی

*برجستگی بیش از حد زیرچشمی (پف زیر چشمی)

*Lagophthalmos (بسته شدن ناکامل پلکها)

*نمایان بودن بیش از حد اسکلرا (صلبیه)پلک تحتانی

*اکتروپیون(چرخش لبه پلک به سمت خارج )

در بیماران با سابقه جراحی قبلی پلک تحتانی (مانند بلفاروپلاستی ) یا استفاده از روشهای جوانسازی تهاجمی پلک تحتانی (مانند لیزرهای جوانسازی تهاجمی یا پیلینگ شیمیایی عمقی) استفاده از توکسین  بوتولینوم با احتیاط بیشتری توصیه می شود چرا که ممکن است دچار lagophthalmos،نمایان شدن بیش از حد اسکلرای پلک تحتانی یا اکتروپیون شوند که منع تزریق توکسین بوتولینوم هستند .

 چروک پلک

چروک پلک

آناتومی

به گزارش سایت ciinmagazine ،چروک ها چروک پلک تحتانی یا خطوط (Rhytids  )  زیر چشمی مسیری افقی داشته و از پلک تحتانی به سمت پایین و خارج انشعاب پیدا می کنند.

این چروکهای اغلب با برجستگی عضلات پلک تحتانی در هنگام تغییرات چهره همراه هستند که تحت عنوان ” پف زیر چشمی ” یا “Jelly Roll  ” اطلاق می گردد . چروک پلک تحتانی بدنبال تغییرات چهره ایجاد شده و ممکن است متعاقب تزریق توکسین بوتولینوم جهت درمان خطوط پنجه کلاغی تشدید گردند.

*عضلات هدف در تزریق توکسین بوتولینوم جهت درمان خطوط زیرچشمی هدف پخش پره سپتال عضله اوربیکولاریس اکولی است. عضله اوربیکولاریس اکولی دارای یک بخش چشمی (اوربیتال)است که چشم را احاطه کرده است و یک بخش پلکی که روی چشم را می پوشاند . بخش پلکی خود را به الیاف پره سپتال (که مسیر آن در قدام سپتوم اربیت است) و الیاف پره تارسال (که پلک را ایجاد می کنند) تقسیم  می شود.

*عملکرد عضلات انقباض عضلات مختلف متعدد و نواحی عضلانی مانند بخش پره سپتال عضله اوربیکولاریس اکولی در سمت داخل خطی که از وسط مردمک می گذرد  بخش پره سپتال عضله اوربیکولاریس اکولی در سمت خارج خطی که از وسط مردمک می گذرد و عضلات بالابرنده لب مثل زایگوماتیک ماژور و بالا برنده لب فوقانی (که عملکرد آن عمدتا بالا بردن لب است) در ایجاد چروک پلک تحتانی دخیل می باشد .برجستگی عضله پلک تحتانی بدلیل انقباض بخش پلکی عضله اوربیکولاریس می باشد .

ارزیابی

*جراحی صورت سابقه انجام جراحی صورت مثل بلفاروپلاستی و روشهای جوانسازی مثل لیزر تهاجمی لایه بردار یا پیلینگ شیمیایی عمقی پلک تحتانی می بایست بررسی شود . در مورد سابقه جراحی چشمی مثل جراحی انکساری قرینه (LASIK ) نیز می بایست سئوال پرسیده شود چرا که این بیماران در معرض خطر بالای خشکی چشم هستند.

*ارزیابی دینامیک (فعال) (بدنبال انقباض عضله) پلک شامل موارد زیر است:

_چروک پلک تحتانی در شرایطی ارزیابی می گردند که از بیمار خواسته می شود یکی از تغییرات چهره ذکر شده در ذیل را انجام دهد .تکنیکهای تزریق توکسین بوتولینوم شرح داده شده سبب کاهش چروکهای پلک تحتانی در محاذات یا خارج خطی که از وسط مردمک می گذرد می گردند اما آنها منجر به رفع چروکهای قسمت داخل این خط نمی شوند

_برجستگی عضله پلک تحتانی در شرایطی که بیمار عضلات پلک تحتانی را منقبض کرده است بررسی می شود . تزریق توکسین بوتولینوم در پلک تحتانی می تواند این برجستگی عضلانی را صاف تر کرده و با افزایش فاصله بین دو پلک سبب گردتر شدن شکل ظاهری چشم گردد.

*ارزیابی استاتیک (درحالت استراحت ) شامل موارد زیر است :

_شلی پوست پلک تحتانی ممکن است از نظر بالینی به صورت چین و چروکهای پوست پلک تحتانی مشخص باشد .تزریق توکسین بوتولینوم در پلک تحتانی ممکن است سبب تشدید  چروک پلک شده و می بایست در افرادی که شلی واضح پوست دارند از این درمان پرهیز گردد .اغلب جهت رفع چروک پلک تحتانی ناشی از شلی شدید پوست نیاز به جراحی می باشد .

_الاستیسته پلک تحتانی با استفاده ای Snap test ارزیابی می گردد . در این تست پوست چروک پلک تحتانی بین شست و انگشت اول گرفته شده و به آرامی به سمت مقابل چشم کشیده شده و رها می گردد . اگرپوست سریعا به محل اولیه خود برگردد (جمع شود) تست طبیعی بوده و می توان تزریق توکسین بوتولینوم را انجام داد. اگر به آرامی برگردد الاستیسیته پلک تحتانی ناکافی بوده وتزریق توکسین بوتولینوم نباید صورت گیرد.

این مطلب را هم میتونی بخونی  روش های مهم سلامت و زیبایی پوست

*پف زیر چشم یا بالشتک های زیر چشمی برجستگی های بافت نرم هستند که در حالت استراحت مشاهده می شوند .سپتوم اربیت یک لایه فاشیایی که به حفظ بالشتک های چربی زیر چشم کمک می کند . این سپتوم در اثرافزایش سن ضعیف می گردد. پف زیر چشم بطور رایج در اثر برجسته شدن بالشتکهای چربی زیرچشمی بعلت تضعیف سپتوم اربیت ایجاد می شود. عضله اربیکولاریس اکولی نیز از سپتوم تحتانی اربیت حمایت می کند و تضعیف این عضله با توکسین بوتولینوم ممکن است پف زیر چشم را تشدید کند . در بیماران واجد بالشتکهای زیر چشمی از تزریق توکسین بوتولینوم می بایست پرهیز گردد.

پف زیر چشم

پف زیر چشم

*نمایان بودن اسکلرا به حالتی اطلاق می گردد که هنگام نگاه کردن فرد به سمت جلو در وضعیت استراحت یک هلال از اسکلرای سفیدرنگ بین عنبیه و لبه پلک تحتانی مشاهده شود.نمایان بودن اسکلرا به دلیل جمع شدگی پلک تحتانی رخ می دهد .درحالی که مقادیر مختصر نمایان بود  اسکلرا شایع بوده و یافته طبیعی محسوب می گردد،مقدار بیش از حد آن (بیش از 2 میلی متر)یک مورد منع تزریق توکسین بوتولینوم در پلک تحتانی محسوب می شود.

*Lagophtalmous به بسته شدن ناکامل پلک ها گفته می شود و ارزیابی وجود چروک پلک بدین شکل است که از بیمار خواسته می شود که در حالی که سعی می کند پلک های خود را بسته نگه دارد چشمش را به سمت بالا بچرخاند .

ایجاد انقباض در عضلات هدف درمان

از بیمار بخواهید که هریک از تغییرات چهره زیر انجام دهد:

*یک لبخند بزرگ یا پوزخند تلخ بزند.

*مثل حالتی که آفتاب در چشمانش افتاده است چشمهای خود را تنگ کند .

اهداف درمان

*رفع نسبی انقباض بخش تحتانی عضله اربیکولاریس اکولی رقیق سازی بوتاکس

*100 واحد از پودربوتاکس را با 4 سی سی از سالین استریل بدون مواد نگهدارنده رقیق نمایید.

*ترکیبات مختلف توکسین بوتولینوم قابل تبدیل به یکدیگر و معادل سازی نیستند.

دوز شروع

*مردان و زنان : دوز مجموع (دوطرفه) 2/5 واحد از OBTX

بی حسی

*استفاده از یخ جهت بی حسی بدلیل ایجاد انقباض عروقی و محو شدن عروق توصیه نمی شود .

تجهیزات درمانی

*تجهیزات کلی مربوط به تزریق

*بوتاکس زیبایی رقیق سازی

*سر سوزن 0.5  اینچی gauge  30 تا 32

مرور پروسیجر

*برای هر چشم معمولا دو تزریق صورت می گیرد ،یکی از سمت داخل و یکی در سمت خارج .افرادی که به تازگی کار با توکسین بوتولینوم را آغاز کرده اند می توانند ابتدا تنها تزریق سمت داخل را انجام دهند . تا خطر بروز عوارض کاهش یابد .

*به دلیل اینکه عضله اوربیکولاریس اکولی یک عضله سطحی است و پوست پلک تحتانی بسیار نازک است این تزریق ها نیاز به عملکرد بسیار ظریف دارند .

برای افرادی که مژه های بلندی دارند که نقاط تزریق را می پوشاند از بیمار بخواهید در زمان تزریق در حالی که پلک ها را بسته است کره چشم را به سمت بالا بچرخاند.

*ناحیه پلک چشم تحتانی دارای وریدهای متعدد ظریف است که با استفاده از نور مایل به خوبی دیده شده و در نتیجه از تزریق در آنها اجتناب می گردد.

*تزریق خیلی بالا موجب درگیری بخش پره تارسال عضله اوربیکولاریس اکولی شده و در نتیجه خطر بروز اکتروپیون پلک تحتانی وlagophthalmos  افزایش می یابد .

روش تزریق

1.پشت صندلی بیمار را تا زاویه 60 درجه بخوابانید .

2.شاخص های صورت را مشخص نمایید . لبه اربیت را لمس نمایید .خطوط میدپاپیلاری (خط عمودی که از وسط مردمک می گذرد)و کانتوس داخلی راتعیین کند.

3.پوست ناحیه تزریق را با الکل تمیز نموده و اجازه بدهید تا خشک شود.

4.پزشکی در سمتی از بیمار که قرار است تزریق در آن سمت انجام گیرد قرار می گیرد .

5.تزریق داخلی پلک تحتانی تزریق اول پلک تحتانی که در سمت داخل انجام می شود محاذات خط میدپاپیلاری 0.5 سانتی متر پایین تر از لبه پلک تحتانی صورت می گیرد .

در حالی که عضلات در حالت استراحت هستند و چشمان بیماربسته است سوزن را با زاویه به سمت داخل و تقریبا موازی با پوست به شکل زیر درمی درست زیرپوست وارد کنید . سپس 0.6 واحد از OBTX را تزریق کنید تا ناحیه مزبور برجسته شود.

6.تزریق خارجی پلک چشم تحتانی محل تزریق دوم پلک تحتانی که در سمت خارج انجام می شود ، در محاذات حد فاصل بین نقطه تزریق اول و خط عمودی که ازکانتوس خارجی می گذرد ،1 سانتی متر پایین تر از لبه پلک تحتانی قرار دارد .

درحالی عضله اوربیکولاریس اکولی در وضعیت انقباض است سوزن را با زاویه به سمت پایین و تقریبا موازی با پوست درمی درست زیر پوست وارد کنید . سپس 0.6 واحد از OBTX  را تزریق کنید تا ناحیه مزبور برجسته شود.

این مطلب را هم میتونی بخونی  پلاسماتراپی

7.تزریق های بالا را برای عضله اوربیکولاریس اکولی سمت مقابل هم انجام دهید .

8.نقاط تزریق را محکم فشار دهید . جهت فشار باید بدور از چشم باشد .

نتایج

*کاهش چروک پلک تحتانی و افزایش فاصله بین دو پلک به طور رایج 3 روز پس از تزریق توکسین بوتولینوم مشاهده می شود . حداکثر میزان اثر آن در 1_2 هفته پس از تزریق ایجاد می گردد . برخلاف تزریق توکسین بوتولینوم در سایر نواحی صورت هم چروک پلک تحتانی دینامیک و هم چروکهای استاتیک معمولا به درمان پاسخ می دهند .

طول مدت اثر و فواصل تزریق

عملکرد عضله در نواحی درمانی بتدریج درعرض 2/5_3  ماه پس از تزریق توکسین بوتولینوم برمی گردد.

*زمانی که انقباض عضله اوربیکولاریس اکولی مجددا مشاهده شد،پیش از آنکه چین و چروک پلک تحتانی  به نمای قبل تزریق برگردد، تزریق بعدی توکسین بوتولینوم می بایست صورت گیرد.

پیگیری و درمان

بیماران 2 هفته پس از تزریق توکسین بوتولینوم جهت ارزیابی رفع چروک پلک تحتانی و وضعیت پلک ها مورد معاینه قرار می گیرند. باقی ماندن چروکهای پلک تحتانی اغلب به یکی از علل زیر رخ می دهد :

  • چروک پلک های استاتیک عمقی درصورتی که بیمار دارای چروک های استاتیک باشد ممکن است جهت مشاهده نتایج مطلوب نیاز به تزریق های متعدد متوالی توکسین بوتولینوم داشته باشد .

بدلیل خطر بالای عوارض در دوزهای بالاتر ،دوز توکسین بوتولینوم داشته باشد. بدلیل خطر بالای عوارض در دوزهای بالاتر ،دوز توکسین بوتولینوم را در ناحیه پلک تحتانی نمی توان بالا برد .ترکیب تزریق توکسین بوتولینوم با سایر پروسیجر های زیبایی کم تهاجمی می تواند سبب بهبود نتایج درمان چروکهای استاتیک پلک تحتانی شود.

  • درگیری عضلات مجاور در برخی بیماران چروکهای پلک تحتانی در اثر حرکت رو به بالای گونه به علت انقباض عضله زایگوماتیک و یا عضلات بالابرنده لب فوقانی ایجاد می شوند .این بیمازان از تزریق توکسین بوتولینوم در پلک تحتانی نفعی نمی برند.

عوارض و درمان

*عوارض کلی مرتبط با تزریق

*بدتر پف زیر چشمی

*Lagophthalmos ) بسته شدن ناکامل پلکها)

*اختلال در رفلکس پلک زدن

*اکتروپیون پلک تحتانی (چرخش لبه پلک به سمت خارج)

*گزروفتالمی (خشکی چشم )

*آسیب به کره چشم

*اشک ریزش بیش از حد (اپی فورا )

پف زیر چشمی ممکن است بدنبال تزریق توکسین بوتولینوم در پلک تحتانی (بعلت تضعیف عضله اوربیکولاریس اکولی و یا اختلال تخلیه لنفاوی ) تشدید گردد .

اختلال عملکرد پلک یا تغییر وضعیت پلک (مانند اکتروپیون یا Lagophthalmos )بسیار نادر هستند .

این حالت به علت تزریق دوزهای بالای توکسین بوتولینوم در نتیجه تضعیف شدید بخش پلکی عضله اوربیکولاریس اکولی یا تزریق توکسین بوتولینوم خیلی نزدیک به پلک رخ  می دهد .

در مطالعه ای که توسط Flynn  در سال 2003  انجام شد نشان داده شد که تزریق توکسین بوتولینوم در قسمت خارجی بخش پلکی عضله اوربیکولاریس اکولی که پیش از این شرح داده شد ممکن است با افزایش خطر بروز اکتروپیون همراه باشد.

برای خرید کوکتل مزوتراپی به  سایت گودبرگ مراجعه کنید.

 گزروفتالمی (خشکی چشم )که بسیار نادر است در اثر اختلال عملکرد پلک همراه با کاهش جریان اشکی رخ داده یا اینکه ممکن است ثانویه به ایجاد اکتروپیون یا Lagophthalmos باشد.

بیمارانی که قبلا جراحی LASIK انجام داده اند ممکن است در مقابل بروز خشکی چشم حساس تر باشند .

اشک ریزش بیش از حد (اپی فورا) ممکن است  در اثر اختلال عملکرد اشکی بدنبال تزریق توکسین بوتولینوم در سمت داخل خط میدپاپیلاری رخ دهد.

آسیب به کره چشم یک خطر بالقوه تزریق در ناحیه لک تحتانی است که که معمولا تزریق در محلی بالاتر از لبه استخوانی اربیت صورت می گیرد.

برای اکثر این عوارض اقدام درمانی اصلاحی وجود ندارد،گرچه اکثر آنها به شکل خودبخود پس از رفع اثر توکسین بوتولینوم بهبود می یابند. در صورت بروز هر یک از این عوارض مشاوره با چشم پزشک توصیه می شود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان گودبرگ و خرید انواع کوکتل مزوتراپی به سایت گودبرگ مراجعه کنید.

درمان ترکیبی زیبایی و به حداکثر رساندن نتایج

*چروکهای استاتیک پلک تحتانی درمان ترکیبی پروسیجرهای جوانسازی مثل لیزر تهاجمی فراکشنال یا پیلینگ شیمیایی همراه با تزریق توکسین بوتولینوم در بخش تحتانی عضله اوربیکولاریس اکولی نتایج درمان چروکهای استاتیک پلک تحتانی را بهبود می بخشد .

هزینه

درمان چروک پلک تحتانی بطور رایج همزمان با درمان خطوط پنجه کلاغی صورت می گیرد . درمان این قسمت جز مناطق درمانی پیشرفته تزریق توکسین بوتولینوم محسوب شده و هزینه آن در آمریکا 50_60 دلار برای هر واحد از OBTX است .

شما می توانید برای خرید محصولات زیبایی به سایت گودبرگ مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *