آموزشی, تغذیه, تغذیه و بارداری

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

مقدمه تغذیه و بارداری 8

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

 

مواد مغذی مورد نیاز برای مادر و نوزاد

شیر مادر به طور طبیعی مواد مغذی و مایعات مورد نیاز نوزاد را به صورت متعادل فراهم می نماید. بنابراین مادر با دادن شیر خود به نوزاد شروع بسیار خوبی را به زندگی خواهد بخشید. این امر برای مادر و کودک فواید بسیاری را به همراه خواهد داشت و در این زمان تغذیه مناسب اهمیت بسزایی دارد. مادر در صورت عدم شیردهی به نوزاد نیز باید به صورت متعادل غذا بخورد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نماید. یکی از راه هایی که باعث میشود وزن مادر به صورت منظم کاهش یابد و هیچگونه خطری هم برای نوزاد ندارد شیردهی می باشد. مادرانی که نوزادان خود را شیر می دهند روزانه ۸۰۰ کیلو کالری بیشتر از سایر مادران انرژی مصرف می کنند. مادران باید توجه نمایند که حداقل در شش هفته اول بعد از زایمان حتی نباید به فکر کاهش وزن باشند زیرا محدود کردن آنچه فرد در هفته‌های اول تولید شیر میخورد باعث کاهش تولید شیر میشود.

مقدمه تغذیه و بارداری 8

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

 

فواید شیر مادر

شیر مادر از نظر تغذیه ای بر هر شیر دیگری برتری دارد. شیر مادر از نظر باکتریای ایمن و همیشه تازه است. شیر مادر حاوی عوامل ضد عفونت و سلولهای ایمنی است. شیردهی به نوزاد هم برای او و هم برای مادر بسیار مفید است در این کودکان ناراحتی های شکمی عفونت های گوش و سرماخوردگی ها بسیار کمتر اتفاق می افتد و همچنین در آنها احتمال بروز آلرژی ها و بیماری های مزمن از قبیل دیابت در دوران کودکی کمتر است. شیر مادر همواره دمای مناسبی دارد و در دسترس و رایگان است و احتمال بروز مسمومیت غذایی با مصرف آن وجود ندارد. شیر دادن به نوزاد یکی از بهترین راه های ارتباط مادر با نوزاد است همچنین شیر دادن به کاهش وزن مادر بعد از زایمان کمک می‌کند. در طول بارداری چربی در بدن مادر ذخیره می شود این چربی ذخیره شده به تدریج در اوایل دوران شیردهی مصرف میشود. تغذیه با شیر مادر در رشد و نمو و آرواره ها و دندان ها را بهبود می بخشد. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند احتمال بیش خواری کمتر است. تغذیه با شیر مادر معمولا راحت تر از سایر روش هاست.

مشکلات شیردهی به نوزاد

بیشتر مادران شیردهی به نوزاد را امری دشوار تلقی می نمایند. اما با حمایت از ما در پستی به وی و کمی پشتکار موفق خواهد شد. ممکن است سینه ها حدود ۳ روز بعد از تولد نوزاد بزرگ شوند اما در صورت شیردهی به نوزاد این مشکل طی ۲۴ ساعت رفت خواهد شد. دردناک بودن و شکاف نوک پستان نیز از مشکلات رایج است که ممکن است به دلیل قرار گرفتن کودک در وضعیت نامناسب به هنگام شیردهی باشد. دلیل دیگر آن می‌تواند برفک (عفونت غشاء مخاطی دهان) در کودک باشد که نیازمند درمان پزشکی توسط پزشک است.
التهاب پستان که می‌تواند سبب دردناک شدن آن گردد ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.

 

مقدمه تغذیه و بارداری 8

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

 

تغذیه مناسب در دوران شیردهی

برای ترشح کافی شیر از سینه ها مادر باید به میزان مناسب غذا بخورد و استراحت کافی داشته باشد. در اوایل شیردهی مادر شیرده تقریباً به ۵۰۰ کیلوکالری انرژی و ۱۱ گرم پروتئین بیش از قبل نیاز دارد. همچنین نیاز به ویتامین های دی سی بی و همچنین فسفر روی مس منیزیم و سلنیوم بیشتر است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل با سهم های بیشتری از گوشت ماهی حبوبات و شیر می‌تواند پروتئین ویتامین b۱۲ فسفر و روی مورد نیاز اضافه در این دوران را فراهم نماید در این دوران میزان از دسته‌ی کلسیم از راه ادرار کمتر است در نتیجه مصرف سهم شیر ماست یا پنیر در روز برای جایگزین شدن کلسیم از دست رفته از استخوانها در طول بارداری کافی است. مصرف دو برش اضافی از نان کامل گندم یا یک صفحه اضافه از غلات صبحانه در روز می‌تواند سبب تامین ویتامین بی منیزیم و سلنیوم مورد نیاز بدن در این دوران گردد. دریافت ی میوه های تازه و برخی از انواع سبزی های قرمز و نارنجی رنگ همانند سبزی‌های برگ‌دار سبزه تیره سبب تامین ویتامین های c و اسید فولیک می گردد. ویتامین دی معمولاً از طریق اثر نور خورشید بر روی پوست حاصل می گردد در صورتی که برای مدتی از منزل خارج نشوید یا پوستی تیره داشته باشید و یا پوست شما پوشیده باشد ممکن است به دریافت مکمل نیاز داشته باشید. از منابع غذایی خوب این ویتامین می توان به مارگارین ماهی های چرب و تخم‌مرغ اشاره نمود. در زمان شیردهی ممکن است مادر احساس تشنگی بیشتری نماید، بنابراین روزانه حتما ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید.

برای اجتناب از بروز افسردگی پس از زایمان

غالباً تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن پس از زایمان دلیل افسردگی مادر در هفته های اول بعد از تولد نوزاد می باشد. بهترین زمان بیدار شدن مادر در طول شب برای شیر دادن به نوزاد می تواند سبب ایجاد احساس خستگی در وی گردد. این امر می‌تواند در کاهش اشتها نقش داشته باشد اما هیچ گاه نباید هیچ یک از وعده های غذایی حذف گردند و وعده های غذایی و میان وعده های منظم از تغییرات سطح قند خون جلوگیری نموده و در نتیجه احتمال تحریک پذیری از دست دادن اعتماد به نفس و بروز افسردگی در مادر را کاهش می‌دهند. ممکن است برخی از مادران مراقبت از خود و کودکانشان را امری دشوار تلقی کرده احساس ناامیدی نگرانی و ترس نمایند در این صورت به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید.

غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب نمود

در صورتی که به آلرژی یا اگزما مبتلا هستید از مصرف بادام‌زمینی و روغن آن بپرهیزید.
این امر می تواند از گسترش آلرژی شدید و بالقوه این ماده غذایی در کودک جلوگیری نماید. الکل و کافئین می توانند به شیر مادر منتقل شوند بنابراین مصرف نوشیدنیهای الکلی چای قهوه کلاهها نوشیدنی نوشیدنی های انرژی زا و شکلات را محدود نمایید. دم کرده های گیاهی مانند چای نعناع و گل گاوزبان که اغلب جایگزین نوشیدنی های کافئین دار می شوند گاهی اثرات جانبی دارند مانند حالت تهوع و استفراغ بنابراین باید در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شوند این مواد می‌توانند وارد شیر مادر شده اثرات جانبی مشابهی در نوزادان به وجود آورند.
از آنجا که تاثیر جانشینهای قند شیرین کننده های مصنوعی برشیرمادر و سلامت نوزادان نامشخص است باید در رژیم دوران شیردهی در حد اعتدال مصرف شوند در مصرف مواد غذایی حاوی این گونه قندها مانند نوشابه رژیمی یا محصولات مشابه نیز باید حد اعتدال رعایت شود. مقادیر زیاد ادویه و چاشنی های غذایی مانند فلفل سیر پیاز و زیره ممکن است طعم شیر مادر را تغییر دهند گاهی در شیرخواران حساس با واکنش‌هایی در برابر غذایی که ما در مصرف کرده مشاهده می‌شود.

 

مقدمه تغذیه و بارداری 8

مقدمه تغذیه و بارداری ۸

 

 

در صورتی که کودک با شیر مادر تغذیه نمی شود:

امروزه شیرخشک های در دسترس برای تغذیه کودکان شباهت زیادی به شیر مادر دارند و تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد و نمو و طبیعی را فراهم می نمایند همیشه شیشه شیر را استریل کنید تا باکتری ها به کودک آسیب نرسانند اگر به هر دلیلی نمی توانید به کودک شیر بدهید از دست دادن وزن اضافی کسب شده در طول بارداری بسیار مشکل خواهد بود. به مقدار کافی از غذاهای کم چرب میوه و سبزی مصرف نمایید و ورزش کنید از غذاهای پر چرب و سرخ‌شده نیز بپرهیزید و به مقدار مناسب گوشت کم چرب ماهی های روغنی و حبوبات مصرف کنید تا میزان آهن از دست رفته در هنگام تولد را به دست آورید.

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

برای آگاهی از بیماری‌های زنان می توانید بر روی این لینک کلیک نمائید .

برای آگاهی از مطالب آموزشی دربارۀ بیماری‌ها روی این لینک کلیک کنید .

برای مشاهده صفحۀ اینستاگرام بر روی این لینک کلیک نمایید .

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

منبع کتاب تغذیه و بارداری
دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه از انگلستان

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، 

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

مقدمه تغذیه و بارداری ۸ : مواد مغذی مورد نیاز برای مادر و نوزاد

tipe by M.T.N

۱۳۹۹/۰۳/۰۱

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *