آموزشی, دستگاه ها پزشکی, رادیولوژی پرتابل, سایر دستگاه ها

دستگاه رادیولوژی پرتابل

دستگاه رادیولوژی پرتابل

دستگاه رادیولوژی پرتابل

دستگاه رادیولوژی پرتابل

دستگاه رادیولوژی پرتابل چیست ؟ در بعضی موارد به علت وخامت حال بیمار، انتقال بیمار به بخش رادیولــــــــــــــــوژی امکانپـــــــــــــــذیر نیست.

در چنین مـــــــــــــواردی ضرورت استفـــــــــــــــــــــــــــاده از دستگاه های رادیـــــــــــــــــــــولــــــــــــــــوژی متحــــــــــــرک بوجـــــــــــــــــــــــود می آید.

اولین مسئله مطرح در بکار گیری دستگاه های رادیولوژی متحرک، تأمین توان مورد نیاز آن هاست.

پریز های معمولی برق که در بخش های مختلف بیمارستان وجود دارند به طور معمول توانایی تحمل جریان تا حدود 10 آمپر را دارند، در حالی که برای گرفتن ساده ترین عکس ها به جریانی بیش از این نیاز است .

لذا برای ساخت این سیستــــــــــــــــــــم ها، وسیلـــــــــــــــــــــــــــه ای به منظـــــــــــــــــــــــور ذخیــــــــــــــــــــره سازی انـــــــــرژی مورد نیـــاز است

که بتواند در زمان های عدم استفاده ازدستگاه ، برق شهر را در خود ذخیره نموده و در زمان تابش به سیستم تحویل دهد. این وسیله باید از لحاظ وزن و حجم فضایی که اشغال می کند نیز مقادیر قابل قبولی داشته باشد.در سیستم های متحرکی که به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرند از سه روش برای تأمین توان استفاده می شود:

1.باتری قابل شارژ

2.خازن ولتاژ بالا

3.خازن ولتاژ پایین

دستگاه های رادیـــــــولــــــــــــــــــــوژی متحـــــــــــــــــــرک نسبت به دستگاه های رادیـــــــــــوگـــــــــرافی ثابت دارای mA  و kv  کمتـــــری هستند.

این مطلب را هم میتونی بخونی  دستگاه رادیولوژی

معمولا در این دستگاه ها جریــــــــــــــان تیــــــــــــــــــــــــوب و زمـــــــــــــــــــــان تابش به صــــــــــــــورت دو پارامتر جــــدا از هم قابل انتخاب نیستند،

بلکه حاصل  ضرب آن ها به صورت mAs  انتخاب و کنترل می شود .

از رادیولوژی برای چهار هدف استفاده می شود :

1- رادیولوژی تشخیصی: طی آن با استفاده از تجهیزات پزشکی، تعیین می شود که آیا بیماری در فرد وجود دارد و یا نه.

2- رادیولوژی مداخله ای: این روش به پزشک کمک می کند تا مسیر بهتر و مطمئن تری را برای درمان بیماری استفاده نماید.

3- رادیولـــــــــــــوژی درمـــــــــــــــــــــــــــانی: از رادیولـــوژی برای جنبه های درمــــــــــــــــــــــــــــــــانی نیز می تـــــــــــــــــــــوان استفـــــــــــاده کرد،

مثلا سلول های سرطانی را مورد هدف قرار داد و از بین می برد. به این روش، رادیوتراپی گفته می شود.

4- رادیولوژی هسته ای: شامل دارو درمــــــانی می باشد که طی آن مـــــــواد رادیـــــــــــــواکتیــــــــــــو به شکل دارو وارد بدن بیمار می شود.

این مواد سبب می شود تا پزشک، تصویر واضح و روشنی را از عملکرد اندام مشاهده کند.

برای اینکه بدانید نحوه کار دستگاه رادیولوژی به چه صورت است بروی لینک زیر کلیک کنید .

نحوه کار دستگاه رادیولوژی

نوشته های مشابه