دسته‌بندی نشده, ریزش مو, زیبایی مو

درمان ريزش مو | 5 راهکار موثر مقابله با طاسي

درمان ريزش مو و طاسي

قبل از هر چيزي براي درمان ريزش مو لازم است دلايل آن را بررسي کنيم و نسبت به دلايل به رفع مشکل ريزش مو بپردازيم .

ريزش مو (آلوپسی) میتواند فقط پوست سر شما یا کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا شاید موقت یا دائمی باشد.يا حتي می تواند نتیجه وراثت ، تغییرات هورمونی ، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از پیری باشد. هر کسی می تواند موهای سر خود را از دست بدهد ، اما این مشکل در مردان شایع تر است.

طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد موهای سر اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می دهند اجازه دهند ریزش مو بدون درمان و به طور مداوم ادامه یابد. ممکن است آن را با مدل مو ، آرایش ، کلاه یا روسری بپوشانند. و برخی دیگر یکی از روشهای درمانی موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازیابی رشد انتخاب می کنند.

قبل از پیگیری درمان ریزش مو ، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه های درمانی صحبت کنید. اگثر مواقع ريزش مو و کم پشتی مو ها ارثی است اما گاهی اوقات کم بودن حجم مو و نازکی تار های مو به دلیل کم بود مواد و املاح معدنی در بدن است.

علائم و درمان ريزش مو

بسته به علت، ریزش مو  می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود. این می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی باشد و فقط روی پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد.

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نازک شدن تدریجی تار مو در بالای سر:  این رایج ترین نوع ریزش مو است که افراد را با افزایش سن درگیر می کند. در مردان ، موها اغلب در خط موی پیشانی کم می شوند.
    درمان ريزش مو در زنان
    در خانمها به طور معمول ریزش در قسمت های گسترده تری و به طور پرالکنده دیده میشود. یک الگوی رایج ريزش مو در زنان مسن ، کاهش خط مو (آلوپسی فیبروز پیشانی) است.
    • نقاط طاس دایره ای یا تکه ای: برخی از افراد موهای خود را در نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای روی پوست سر ، ریش یا ابروها از دست می دهند. پوست شما ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش یا درد شود.
    • شل شدن ناگهانی موها: شوک فیزیکی یا احساسی می تواند باعث شل شدن موها شود. هنگام شانه زدن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم ، ممکن است تعداد انگشت شماری از موها بیرون بیاید. این نوع ریزش مو معمولاً باعث نازک شدن کلی موها می شود اما موقتی است.
    • ریزش موی تمام بدن. برخی شرایط و درمان های دارویی ، مانند شیمی درمانی برای سرطان ، می تواند منجر به ریزش مو در سراسر بدن شما شود. موها معمولاً دوباره رشد می کنند.
    • لکه های پوسته پوسته شده، که بر روی پوست سر پخش می شوند. این نشانه کرم حلقوی است. ممکن است با موهای شکسته ، قرمزی ، تورم و گاهی اوقات ترشح همراه باشد.
    ريزش مو
    زمان مراجعه به پزشک
    اگر از ریزش مداوم مو در خود یا فرزند خود ناراحت هستید و می خواهید درمان را ادامه دهید ، به پزشک خود مراجعه کنید. برای زنانی که در حال عقب نشینی خط مو (آلوپسی فیبروز پیشانی) هستند ، با پزشک خود در مورد درمان زودهنگام صحبت کنید تا از طاسی قابل توجه دائمی جلوگیری شود.
    همچنین اگر هنگام شانه زدن یا شستن موهای خود یا کودکتان متوجه ریزش ناگهانی یا تکه تکه شدن مو یا بیش از حد معمول ریزش مو شدید ، با پزشک خود مشورت کنید. ریزش ناگهانی مو می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.
    طاسي سر

علت کم پشتي مو سر

افراد معمولاً روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این معمولاً قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان رشد می کنند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که موهای جدید جایگزین موهای ریزش نشده شود.
ريزش مو معمولاً به یک یا چند عامل زیر مربوط می شود:

  •  سابقه خانوادگی (وراثت): شایع ترین علت ريزش مو یک بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این حالت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می شود.
    معمولاً به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد، کاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازک شدن موها در طول تاج سر در زنان.
  •  تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود ، از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئید.
    شرایط پزشکی شامل آلوپسی آرئاتا (al-o-PEE-she-uh ar-eA-tuh) است که با سیستم ایمنی بدن مرتبط است و باعث ریزش موی تکه تکه ، عفونت های پوست سر مانند کرم حلقوی و اختلال کشش مو به نام تریکوتیلومانیا (trik- o-til-o-MAY-nee-uh).
  • داروها و مکمل ها: ریزش مو می تواند عوارض جانبی برخی از داروها باشد ، مانند داروهای مورد استفاده برای سرطان ، آرتریت ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون بالا.
  •  پرتودرمانی به سر: موها ممکن است مانند قبل رشد نکنند.
  •  یک رویداد بسیار استرس زا: بسیاری از مردم چندین ماه پس از شوک جسمی یا احساسی دچار نازک شدن عمومی موها می شوند. این نوع ریزش مو موقتی است.
  •  مدل مو و درمان. مدل موی بیش از حد یا مدل موهایی که موهای شما را محکم می کشند ، مانند محکم بستن مو، می توانند باعث نوعی ریزش مو شوند که آلوپسی کششی نامیده می شود.
    استفاده بیش از حد از آب با دمای بالا و بصورت دائمی نیز می تواند باعث ريزش مو شود. در صورت ایجاد اسکار ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.
این مطلب را هم میتونی بخونی  مراقبت از پوست صورت 3 نکته طلایی برای داشتن پوستی زیبا

دلايل کم پشتي و ريزش مو

عوامل متعددی می توانند خطر ريزش مو را افزایش دهند ، از جمله این عوامل میتواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه خانوادگی طاسی در طرف مادر یا پدر شما
  •  سن
  •  کاهش وزن قابل توجه
  •  برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس
  •  فشار
  • تغذیه نامناسب
    کم پوشتي مو سر

    جلوگیری و درمان

بیشتر طاسی ها ناشی از ژنتیک (طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه) است. این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.

این نکات ممکن است به شما در جلوگیری از انواع قابل پیشگیری از ریزش مو کمک کند:

  •  با موهای خود مهربان باشید. هنگام شانه کشیدن ، مخصوصاً وقتی موهای شما خیس است ، یک شانه دندانه پهن ممکن است از کشیدن مو جلوگیری کند. از درمان های سخت مانند اتو کشیدن مو ، بابلیس ها فر کننده ها ، درمان های روغن داغ و دائمی اجتناب کنید. تنش روی موها را از مدل هایی که از نوارهای لاستیکی ، توری و بافته استفاده می کنند محدود کنید.
  •  از پزشک خود در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند ، سوال کنید.
  •  از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
  •  سیگار نکش. برخی مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان را نشان می دهند.
  •  اگر تحت شیمی درمانی هستید ، از پزشک خود در مورد کلاه خنک کننده سوال کنید. این کلاه می تواند خطر از دست دادن موها در طول شیمی درمانی را کاهش دهد.

تشخیص دلایل ريزش مو

قبل از تشخیص ، پزشک به احتمال زیاد یک معاینه فیزیکی به شما می دهد و در مورد رژیم غذایی ، روال معمول مراقبت از مو و سابقه پزشکی و خانوادگی شما سوال می کند. همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند موارد زیر داشته باشید:

  •  آزمایش خون: این ممکن است به کشف شرایط پزشکی منجر شود که می تواند باعث ريزش مو شود.
  •  تست کشیدن: پزشک شما چند ده مو را به آرامی می کشد تا ببیند چند مو بیرون می آید. این به تعیین مرحله فرآیند ریزش کمک می کند.
  • بیوپسی پوست سر: پزشک نمونه هایی را از پوست یا چند تار مویی که از پوست سر جدا شده اند را بررسی می کند تا ریشه موها را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این می تواند به تعیین اینکه آیا عفونت باعث ریزش مو می شود کمک کند.
    • میکروسکوپ نوری: پزشک از ابزار خاصی برای بررسی موهای کوتاه شده در قاعده آنها استفاده می کند. میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می کند.

براي رشد مو چه بايد کرد

درمان های موثری برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس است. ممکن است بتوانید ریزش مو را برعکس کرده یا حداقل آن را کند کنید. با برخی شرایط ، مانند ریزش موی تکه ای (آلوپسی آره آتا) ، ممکن است موها بدون درمان طی یک سال دوباره رشد کنند. درمان ریزش مو شامل داروها و جراحی است.

دارو رشد مو

اگر ريزش مو شما ناشی از بیماری زمینه ای باشد ، درمان آن بیماری ضروری خواهد بود. اگر داروی خاصی باعث ریزش مو می شود ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مصرف آن را برای چند ماه متوقف کنید.

داروهایی برای درمان طاسی الگوی (ارثی) موجود است. رایج ترین گزینه ها عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل (Rogaine): ماینوکسیدیل (بدون نسخه) به شکل مایع ، کف و شامپو تولید می شود. برای اثربخشی بیشتر ، یکبار در روز برای زنان و دو بار در روز برای مردان روی پوست سر بمالید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فومی که برای موها خیس هستند استفاده شود.
    محصولات حاوی ماینوکسیدیل به بسیاری از افراد کمک می کند تا موهای خود را دوباره رشد کرده یا سرعت ریزش مو یا هر دو را کاهش دهند. حداقل شش ماه درمان طول می کشد تا از ریزش بیشتر موها جلوگیری شود و رشد مجدد موها آغاز شود. ممکن است چند ماه دیگر طول بکشد تا مشخص شود آیا درمان برای شما موثر است یا خیر.
    اگر این دارو کمک کننده است ، برای حفظ مزایا باید به طور نامحدود به مصرف دارو ادامه دهید.
    – عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در پوست مجاور صورت و دست ها است.
  •  فیناستراید (Propecia): این دارو برای مردان تجویز می شود. شما روزانه آن را به عنوان قرص مصرف می کنید. بسیاری از مردانی که فیناستراید مصرف می کنند ، کاهش ریزش مو را تجربه می کنند و برخی ممکن است رشد موهای جدیدی را نشان دهند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا مشخص شود که آیا برای شما تاثير داشته یا خیر.
    برای حفظ مزایا ، باید آن را ادامه دهید. فیناستراید ممکن است برای مردان بالای 60 سال خوب عمل نکند.
    عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار باشند باید از لمس قرص های خرد شده یا شکسته خودداری کنند.
  •  داروهای دیگر. سایر گزینه های خوراکی شامل اسپیرونولاکتون (Carospir ، Aldactone) و دوتاستراید خوراکی (Avodart) است.
این مطلب را هم میتونی بخونی  بررسی ساختار پوست سرانسان

جراحی کاشت مو

در شایع ترین نوع ریزش دائمی مو ، فقط قسمت بالای سر تحت تاثیر قرار می گیرد. کاشت مو یا جراحی ترمیم می تواند حداکثر استفاده را از موهای شما بجا بگذارد.

در طی عمل کاشت مو ، متخصص پوست یا جراح زیبایی موهای قسمتی از سر که مو دارد را برداشته و به نقطه ای که دچار طاس شده است می پیوندد. هر تکه مو دارای یک تا چند تار مو (میکروگرافت و مینی گرافت) است.

گاهی اوقات یک نوار بزرگتر از پوست حاوی چندین گروه مو گرفته می شود. این روش نیازی به بستری شدن ندارد ، اما دردناک است بنابراین برای تسکین هرگونه ناراحتی به شما داروی آرام بخشی داده می شود. خطرات احتمالی شامل خونریزی ، کبودی ، تورم و عفونت است. ممکن است به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید تا نتیجه مورد نظر خود را بدست آورید.
روشهای جراحی برای درمان طاسی معمولاً تحت پوشش بیمه نیست.

لیزر درمانی براي درمان ريزش مو

سازمان غذا و دارو دستگاه لیزر سطح پایین را به عنوان ابزاري براي درمان ریزش مو ارثی در مردان و زنان تایید کرده است. چند مطالعه کوچک نشان داده است که باعث افزایش تراکم مو می شود. اين مبحث نياز به مطالعات بیشتری دارد و در اين مقاله نميگنجد.

انواع کوکتل براي رشد مجدد مو

کوکتل ها محلول هاي ترکيبي هستند و دارای مواد مغذی موثر برای جلوگیری از انواع ریزش مو و رشد مجدد تارهای مو و افزایش ضخامت مو میباشند.

کوکتل براي درمان ريزش مو

کوکتل ها معمولا به صورت مزو به پوست سر تزريق ميشوند از انواع کوکتل ها براي رويش مجدد و تقويت مو ميتوان به کوکتل مزوآروما، کوکتل مزو ايج هير پلاس و … اشاره کرد براي اطلاع از قيمت و مشخصات کوکتل مو ميتوانيد وارد لينک زير شويد اطلاعات انواع کوکتل ها وجود دارد و نسبت به نياز خود ميتوانيد اقدام به خريد کوکتل مورد نظر خود کنيد.

درمان ريزش مو به روش خانگي

ممکن است بخواهید روش های مختلف مراقبت از مو را امتحان کنید تا راهی را پیدا کنید که احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشيد. به عنوان مثال ، از محصولات که براي حجم دهي به مو است استفاده کنيد. حتي از محصولاتي که خاصيت رنگ دهي به مو دارد و يا مدل مویی را انتخاب می کنید که قسمت کم پشت مو شما کمتر تر به چشم می آورد.

از کلاه گیس یا اکستيشن استفاده کنید ، برای ایده گرفتن با یک آرایشگر مو صحبت کنید. از اين روش ها نميتوان به عنوان درمان ريزش مو نام برد اما در ظاهر مشکل شما را حل ميکنند.

راه هايي براي کاهش ريزش مو

  1. کاهش استرس : از جمله هرگونه استرس عمده یا تغییرات اخیر زندگی را فهرست کنید فهرست کردن مشکلات باعث کاهش انرژي منفي ميشود سعي کنيد از استرس دوري کنيد.
  2. استفاده از مکمل هاي دارويي براي درمان ريزش مو: لیستی از تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید لازم نيست بيش از حد معمول از مکمل هاي غذايي و دارويي استفاده کنيد و قبل از استفاده از هر گونه دارو براي درمان ريزش مو با پزشک خود مشورت کنيد.
  3. سوالاتي را که باید از پزشک بپرسید فهرست کنید:
    زمان شما با پزشک شما محدود است ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند تا بیشترین زمان را با هم داشته باشید. در صورت اتمام زمان سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت تر ذکر کنید.
    در مورد ریزش مو ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:
  • علت ریزش موهای من چیست؟
  • آیا علل احتمالی دیگری وجود دارد؟
  • چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • آیا ريزش مو ي من دائمی است یا دوباره رشد می کند؟
  • چقد طول میکشه؟
  • آیا بعد از رشد دوباره بافت متفاوتی خواهد داشت؟
  • بهترین راهکار کدام است؟
  • آیا باید رژیم غذایی یا روال مراقبت از مو را تغییر دهم؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید رعایت کنم؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟
  • هزینه آن چقدر است و آیا بیمه من مراجعه به متخصص را پوشش می دهد؟
  • آیا جایگزینی کلی برای دارویی که برای من تجویز می کنید وجود دارد؟
  • آیا بروشور یا مطالب چاپی دیگری دارید که بتوانم با خود به خانه ببرم؟
  • چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *