بوتاکس

درمان با بوتاکس

درمان با بوتاکس

درمان با بوتاکس یکی از راه هایی است که با استفاده از آن میتوانیم به رویای جوان تر شدن و زیبایی هرچه بیشتر پوست دست پیدا کنیم. امروزه تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت که یکی از روش های جوان سازی پوست بدون عمل جراحی است بسیار رایج است .

بوتاکس در واقع سم بوتولینوم ( Botulinum toxin ) که با نام تجاری بوتاکس معروف شده .

اگر تا به حال از بوتاکس استفاده نکرده اید و قصد در تزریق آن دارید این مقاله میتواند به شما در شناخت نواحی درمان با بوتاکس کمک کند.

در چه مواقعی می توانیم از بوتاکس استفاده کنیم

دلایل استفاده از بوتاکس در ادامه بیان شده که زیبا جو میتواند با تزریق بوتاکس در این محل ها برای رفع چین و چروک خود اقدام کند:

اندیکاسیون ها:

  • خطوط اخم
  • بالا بردن بخش داخلی ابرو ها
خطوط اخم

یکی از نواحی درمان با بوتاکس خطوط اخم است خطوط اخم رایج ترین محل برای تزریق بوتاکس است ، خطوط اخم دینامیک اخم در نتیجه انقباظ عضلات مجموعه گلابلار ایجاد می شود. این خطوط نمایانگر تحریک پذیری، نا امیدی یا عصبانیت در چهره بوده و رفع آنها یکی از شایعترین علل مراجعه در زیباجویان می باشد.

تزریق توکسین بوتولینوم در عضلات مجموعه گلابلار سبب کاهش یا رفع این خطوط از طریق مهار انقباض عضلات و صاف شدن  پوست روی آن می گردد.

درمان با بوتاکس

رفع خط اخم با استفاده از بوتاکس

آناتومی چهره

برای تزریق بوتاکس ابتدا باید آناتومی چهره و فرم خطوط را تشخص دهیم تا برای رفع آن اقدام کنیم:

  • چین وچروک ها: خطوط اخم ( ریتیدهای گلابلایی Glabellar Rhytids ) خطوط عمودی هستند که بین بخش داخلی دو ابرو قرار گرفته اند.
    هدف از درمان خطوط اخم با توکسین بوتولینوم تزریق در عضلات پایین برنده کمپلکس (مجموعه) گلابلار می باشد. عضلات چین دهنده پلک بالا ( Corrugator Supercilii) و پایین برنده پلک بالا ( Depresser Supercilii ) که در عمق عضلات پیشانی (فرونتالیس) و ذوزنقه (procerus) واقع شده اند.
  • عملکرد عضلات در نواحی درمان با بوتاکس: انقباض مجموعه عضلات ناحیه گلابلا ابرو ره به سمت پایین و داخل می کشد.
  • عضلاتی که باید از آنها اجتناب کرد: در هنگام درمان بر روی مجموعه عضلات ناحیه گلابلا می بایست از تزریق در بخشی از عضله فرونتالیس که خارج عضلات چین دهنده (Corrugator) قرار داد پرهیز کرد.

تزریق بوتاکس برای چه کسانی مورد استفاده قرار می گیرد

در ابتدا باید ارزیابی زیباجو داوطلب برای درمان با بوتاکس مورد بررسی قرار بگیرد در صورت نیاز از آن استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت goodbarg.ir مراجعه کنید:

  • خطوط اخم می بایست از از نظر ماهیت دینامیک ( با انقباض ایجاد می گردند) یا استاتیک ( در هنگام استراحت نیز وجود دارند) ارزیابی گردند.
  • انقباض همزمان عضلات مجموعه گلابلار و فرونتالیس: در هنگام اخم کردن مورد بررسی قرار می گیرد. در زیباجویانی که به دنبال اخم کردن انقباض هر دو گروه عضلانی مربوطه در آنها رخ می دهد ممکن است جهت صاف شدن خطوط اخم علاوه بر تزریق در عضلات مجموعه گلابلار نیاز به تزریق در عضله فرونتالیس هم داشته باشند.

چگونه نواحی تزریق بوتاکس را تشخیص دهیم

ایجاد انقباض در هدف درمان با بوتاکس راهی است که با آن می توان نواحی تزریق بوتاکس را تشخیص داد، از زیباجو بخواهید که هر یک از تغییرات چهره زیر را انجام دهد:

  • مثل افراد عصبانی اخم کن
  • تمرکز کند

این حرکات به شما کمک میکند تا به راحتی خطوط چهره هنرجو را تشخیص دهید.

تزریق بوتاکس

اهداف درمان با بوتاکس

زمانی که می خواهید از بوتاکس استفاده کنید لازم است هدف خود را از این کار مشخص کنید تا پذشک شما بتواند تشخیص دهد بو تاکس در چه ناحیه ای و چند سی سی لازم است، هدف کلی از این تزریق مهار کامل عضلات مجموعه گلابلار است که در نواحی مختلف انجام میشود.

روش استفاده از بوتاکس

مانند هر ماده دیگری که برای استفاده مراحل آماده سازی دارد بوتاکس نیز قبل از استفاده لازم است اماده سازی شود مراحل اماده سازی بوتاکس و روش استفاده از آن در این مقاله به طور کامل شرح داده شده است جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله نحوه اماده سازی بوتاکس برای تریق مراجعه کنید.

رقیق سازی بوتاکس

  • 100 واحد از پودر بوتاکس را با 4 سی سی از سالین ایتریل فاقد مواد نگهدارنده جهت تزریق رقیق نمایید.
  • ترکیبات مختلف توکسین بوتولینوم قابل تبدیل به یکدیگر و معادل سازی نسیتند و تمامی مقادیر مرجع در مورد BOTX Onabotulinumtoxin  اختصاصا اشاره به نام تجاری Botox  دارد.
این مطلب را هم میتونی بخونی  بوتاکس لب

میزان تزریق بوتاکس

دوز شروع برای تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت در خانم ها و آقایان متفاوت است البته این مقدار بستگی به میزان چین و چروک صورت زیباجو نیز دارد:

  • زنان : 20 واحد از BOTX
  • مردان : 25 واحد از BOTX

زدن بوتاکس درد دارد

اگر داوطلب تزریق بوتاکس هستید حتما این سوال برای شما پیش آمده که آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟ جواب این سوال خیر است تزریق بوتاکس درد ندارد

در اکثر زیباجویان نیازی به بی حسی نیست اما در صورت نیاز ممکن است از کیسه یخ استفاده شود.

چه تجهیزاتی برای تزریق بوتاکس لازم است

بوتاکس یک ماده تزریقی است و مانند هر ماده تزریقی دیگری یک سری فرایند برای جلو گیری از مشکلات احتمالی به همراه دارد که لازم است آنها را رعایت کنیم از جمله الکل برای ضد عفونی کردن محل تزریق دیگر تجهیزات لازم برای تزریق بوتاکس شامل موارد زیر می باشد:

  • بوتاکس زیبایی رقیق سازی شده.
  • سر سوزن 1 اینجی 30 gauge

درمان چین و چروک

 روش تزریق بوتاکس

به گزارش سایت aafp.org به مرور پروسیجر تزریق بوتاکس می پردازیم که لازم است آن ها را به طور دقیق و یک به یک در نظر داشته باشیم:

  • تزریق ها در نواحی ایمن (Safety Zone ) خطوط اخم انجام دهید شروع ناحیه ایمن در خارج دستکم یک سانتیمتر بالا تر از برجستگی سوپر ااوربیتال در محل خطی که از لیمبوس خارجی می گذرد، می باشد. این ناحیه در وسط تا نقطه ای که حدودا یک سانتیمتر زیر برجستگی گلابلار قرار دارد به سمت پایین ادامه می یابد. محدوده خارجی آن نیز خطوطی است که از لیمبوس های خارجی تا محل رشد مو ها ادامه می یابد.
  • در درمان خطوط اخم توکسین بوتولینوم به داخل عضله تزریق می شود.
  • تزریق توکسین بوتولینوم در زیر ناحیه ایمن یعنی با فاصله کمتر از یک سانتیمتر از لبه سوپر ااوربیتال در سمت داخل خطی که از لیمبوس خارجی می گذرد با خطر افتادگی پلک فوقانی (بلفاروپتوز) همراه می باشد.
  • تزیق در خارج ناحیه ایمن ( خارج خطی که از لیمبوس خارج می گذرد) ممکن است عضله فرونتالیس را درگیر ساخته و منجر به پیتوز (افتادگی) ابرو شود.

مراحل تزریق برای درمان با بوتاکس

  • پشت صندلی زیباجو  را تا زاویه 60 درجه بخوابانید.
  • ناحیه ایمن خطوط اخم را مشخص کنید
  • محل عضلات مجموعه گلابلار را مشخص نموده و حاشیه خارجی عضلات چین دهنده ( Corrugator) را که در ناحیه ایمن قرار گرفته است با درخواست از زیباجو مبتنی بر انقباض عضلات ( از زیباجو بخواهید تغییرات چهره که قبلا در این مقاله به آن اشاره شده است را انجام دهد) تعیین کنید.
  • نقاط تزریق را مشخص کنید.
  • از یخ برای بی حسی استفاده کنید.( در صورتی که تمایل ندارید میتوانید از یخ استفاده نکنید)
  • پوست ناحیه تزریق را با الکل تمیز نموده و اجازه بدهید تا خشک شود.
  • پزشک در سمتی از زیباجو که قرار است تزریق در آن سمت انجام گیرد قرار می گیرد.
  • در حالی که زیباجو عضلات گلابلار را منقبض میکند سوزن را 1-2 سانتیمتر بالاتر از برجستگی سوپرااوربیتال در حاشیه خارجی عضلات چین دهنده (Corrugator ) وارد کنید سوزن را به سمت عضله Procerus برانید و آنرا تا نیمه طول وارد نمایید 2.5 واحد BOTX را در حالی که سوزن را به آرامی بیرون می کشید با فشار اندک اما مداوم بر پیستون تزریق کنید.
  • دومین نقطه تزریق در عمق عضله چین دهنده Corrugator در حدود یک سانتیمتر داخل و پایین نقطه تزریق اول (نزدیک به ابرو) قرار دارد. سوزن را به سمت عضله procerus  برانید و آن را تا انتهای سوزن( محل مخزن سر سوزن ) به جلو ببرید. در حالی که سوزن را به آرامی بیرون می کشید 5 واحد از  BOTX را تزریق کنید.
  • تزریق های بالارا برای سمت مقابل صورت نیز انجام دهید .
  • سومین نقطه تزریق در عضله Procerus است. وضعیت خود را تغییر داده و در قدام زیباجو قرار بگیرید.
  • در حالی که زیبا جو عضلات مجموعه گلابلار را منقبض کرده است. از سمت پایین سوزن را به طرف گلابلا برانید و آنرا به اندازه نصف طول سوزن وارد کنید و 5 – 2.5 واحد از BOTX را تزریق کنید.
  • محکم محل تزریق را فشار دهید، جهت فشار باید به دور از چشم باشد.
این مطلب را هم میتونی بخونی  فیلر پوست چیست و چه فوایدی دارد؟

تزریق بوتاکس

تاثیر بوتاکس بعد از چه مدت مشخص می شود

بعد از تزریق بوتاکس انتظار داریم تغییرات را به چشم ببینیم حالا این سوال مطرح می شود که تاثیرات بو تاکس بعد از چه مدتی مشخص میشود:

کاهش خطوط اخم دینامیک معمولا 3 روز پس از تزریق توکسین بوتولینوم مشاهده می شود. حداکثر میزان اثر آن در 2-1 هفته بعد از تزریق ایجاد می گردد.

فواید تزریق بوتاکس و طول تاثیر آن چقدر است

عملکرد عضله در نواحی درمانی بتدریج درز عرض 4-3 ماه پس از تزریق توکسین بوتولینوم بر میگردد.

زمانی که انقباض عضلات مجموعه گلابلار مجددا مشاهده شد پیش از برگشتن به نمای قبل از تزریق خطوط اخم تزریق بعدی توکسین بوتولینوم در خطوط اخم می بایست انجام شود.

زمان ترمیم بوتاکس

اگر بوتاکس تزریق کرداید لازم است برای بررسی خطوط چین و چروک به پزشک خود مراجعه کنید نا در صورتی که خطوط صورت همچنان باقی است با تزریق مجدد آن را برای شما رفع کند شاید چین و چروک صورت شما بعد از تزریق بوتاکس از بین نرفته باشد در ادامه علل آن را توضیح خواهیم داد.

زیباجو 6 هفته پس از تزریق توکسین بوتولینوم جهت ارزیابی کاهش خطوط اخم مورد معاینه قرار می گیرند. اگر خطوط اخم همچنان باقی است علل شایع زیر را بررسی کنید:

  • انقباض عضلات ناحیه گلابلا: زیباجویان ممکن است در ناحیه درمانی توده عضلانی بیشتر از حد انتظار داشته باشند و امکان دارد جهت دستیابی به نتایج مورد انتظار نیاز به تزریق بیشتر توکسین بوتولینوم باشد.
    انقباض عضلانی پایدار را می توان با یک پروسیجر سرپایی با تزریق 10-5 واحد BOTX  ( میزان تزریق بستگی به درجه فعالیت موجود عضلات ناحیه گلابلا ) رفع نمود.
  • پهن بودن عضلات ناحیه گلابلا: اگر حاشیه خارجی عضلات چین دهند ( Corrugator) به فراتر از ناحیه ایمن امتداد یافته باشد این نواحی مورد تزریق قرار نمی گیرند. در نتیجه این مناطق عملگرد خود را حفظ کرده و سبب ایجاد خطوط اخم در بخش داخلی می گردند.
    بدلیل خطر افتادگی پلک و افتادگی ابرو و درمان این نواحی خارجی عضلات Corrugator توصیه نمی گردد.
  • انقباض عضله فرونتالیس با اخم کردن: در برخی از زیبا جویان ، انقباض عضله فرونتالیس در ایجاد خطوط اخم دخیل است و تزریق توکسین بوتولینوم در عضله فرونتالیس ممکن است جهت کاهش مطلوب خطوط اخم مورد نیاز باشد.
  • خطوط استاتیک : در زیباجویان با خطوط سطحی استاتیک که واحد فرورفتگی زمینه ای هستند ممکن است جهت مشاهده نتایج مطلوب نیاز به تزریقات متوالی توکین بوتولینوم داشته باشند.

زیباجویانی با خطوط استاتیک عمقی با فرو رفتگی زمینه ای اغلب از تزریق توکسین بوتولینوم همراه با فیلردرمی نفع می برند.

تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد

ممکن است بعد از تزریق بوتاکس شاهد عوارضی باشید جای نگرانی نیست این عوارض دائمی نیستند و بعد از مدت کوتاهی خود به خود رفع می شوند عوارض کلی مرتبط به تزریق شامل موارد زیر است برای کسب اطلاعات جامع تر میتوانید مقاله مزایا و معایب بوتاکس را مطالعه فرمایید:

  • بلفاروپتوز ( افتادگی پلک): یک عارضه موقت است که در تزریق توکسین بوتولینوم در مجموعه عضلات ناحیه گلابلا مشاهده می شود. این حالت بویژه زمانی رخ می دهد که تزریق ها در فاصله خیلی نزدیک به لبه سوپرااربیتال صورت گیرد، این عارضه نادر بوده (5-1%) تقریبا همواره یکطرفه می باشد و اغلب به شکل خودبخود در عرض 6 هفته رفع می گردد.

افتادگی پلک را می توان با قطرات چشمی بدون نسخه آلفا آدرنرژیک مث نفازولین، کلرفنیرامین ( مثل Naphcon A یک قطره چهار بار در روز در سمت درگیر) یا تجویز محلول آپراکلونیدین 0.5 درصد (برای مثال Iopidine  یک تا دو قطره سه بار در روز) تحت درمان قرار داد .
هر دو دارئ سبب انقباض عضله مولر ( یک عضله آدرنرژیک پلک فوقانی) و در نتیجه بالا رفتن پلک فوقانی می شوند.  Iopidine  تنها در موارد مقاوم آنهم با احتیاط تجویز می گردد چرا که امکان دارد سبب تشدید یا مخفی کردن گلوکوم زمینه ای گردد.

هزینه تزریق بوتاکس چقد است

بستگی به برند بوتاکسی که استفاده میکیند هزینه تزریق میتواند متفاوت باشد البته باید میزان بوتاکس تزریقی را نیز در نظر گرفت که با توجه به نیاز زیباجو تایین میشود غیر از هیزینه بوتاکس، هزینه دکتر هم باید محاسبه شود برای آگاهی از لیست قیمت ها بوتاکس وارد سایت شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *